انتشار این مقاله


آیا دیر غذا خوردن می تواند نقشی در ایجاد اضافه وزن و چاقی داشته باشد؟!

بر اساس یک مطالعه در مقیاس کوچک ارتباط مشخصی بین دیر غذا خوردن در روز و افزایش وزن وجود دارد. همان طور که انتظار می‌رفت آن‌هایی که دیرتر غذا می‌خوردند شاخص توده بدنی بالاتری داشتند و چربی بدنشان بالاتر بود.

بر اساس یک مطالعه در مقیاس کوچک ارتباط مشخصی بین دیر غذا خوردن در روز و افزایش وزن وجود دارد. با استفاده از روش‌های پیگیری منحصربه‌فرد محققان جزئیات بیشتری به فرضیه افزودند.

از آنجا که مقادیر چاقی بزرگ‌سالان در آمریکا در حال افزایش است؛ یافتن راهی برای توقف این رشد ضروری تر از همیشه است.

البته دانشمندان انواعی از روش‌ها شامل جراحی، درمان با رژیم گیاهی و مداخلات روان‌شناختی را توسعه داده‌اند.

برخی دانشمندان از فهمیدن اینکه تغییر زمان غذا خوردن تا چه حد می‌تواند موثر باشد هیجان‌زده شده‌اند.

اگر تغییر الگوهای غذایی‌مان اثر کوچکی هم داشته باشد بهتراست به آن توجه کنیم. انجام یک رژیم محدودکننده و کم کالری چالش‌برانگیز است اما خوردن در یک زمان متفاوت در روز ممکن است راحت تر به دست آید.


مقاله مرتبط: چرا مصرف دیرهنگام غذا برای بدن مضر است؟


سؤال این است که آیا دیر غذا خوردن واقعاً فرقی می‌کند؟ یک آزمایش جدید توسط دانشمندان دانشگاه کلرادو در دنور از بررسی فردی دقیق برای به دست آوردن دید تازه انجام شده است.

افزایش وزن و زمان وعده‌ها

کارهای قبلی الگویی را بین دیر غذا خوردن و افزایش وزن یافته بودند. به علاوه نویسندگان یک مطالعه۲۰۱۱ نتیجه گرفتند دریافت کالری بعد از ۸ شب می‌تواند ریسک چاقی را افزایش دهد.

اما مشخص نیست که افرادی که دیر غذا می‌خورند به دنبال آن خواب کمتری دارند. این عامل مهم است زیرا متخصصان باور دارند خواب کم منجر به چاقی می‌شوند.

دکتر عدنین زمان، رهبر نویسندگان آخرین بررسی توضیح داد:

مطالعات کمی ارتباط هر دو عامل زمان غذا خوردن و خواب را در بزرگ‌سالان سنجیده‌اند و مشخص نیست که دیر غذا خوردن با خواب کمتر یا توده چربی بیشتر در ارتباط است.

محققان یافته‌های خود را در اجلاس ENDO 2019  که در اورلاند نو برگزار شد اعلام کردند.

دانشمندان ۳۱ بزرگ‌سال با میانگین سنی ۳۶ سال که اضافه‌وزن یا چاقی داشتند گردآوری کردند. برای گرفتن اطلاعات تا بیش‌ترین حد ممکن دانشمندان خواب، میزان فعالیت و رژیم شرکت‌کنندگان را بررسی کردند.

هر شرکت‌کننده یک ساعت به مچ خود بست که چرخه خواب و بیداری را می‌سنجید. آن‌ها همچنین ابزار الکترونیکی activPAL را به مچ پای خود بستند تا میزان فعالیت بدنی و بی تحرکی‌شان را اندازه بگیرد.

شرکت‌کنندگان تمام چیزهایی که می‌خوردند را در برنامه موبایل MealLOgger ثبت کردند. با استفاده از برنامه از هر وعده و میان وعده که مصرف کرده بودند با ثبت ساعت مصرف عکس گرفتند. محققان از یک محاسبه گر گلوکز مداوم برای بررسی دریافت غذایی استفاده کردند.

خواب، زمان وعده‌ها و وزن

آنالیزها نشان داد به طور میانگین شرکت‌کنندگان غذایشان را در طول یک دوره۱۱ساعته می‌خوردند و ۷ساعت در شب می‌خوابیدند.

همان طور که انتظار می‌رفت آن‌هایی که دیرتر غذا می‌خوردند شاخص توده بدنی بالاتری داشتند و چربی بدنشان بالاتر بود. محققان همچنین نشان دادند آن‌هایی که دیر غذا می‌خوردند به طور میانگین ۷ ساعت می‌خوابیدند که نشان می‌دهد این اثرات به دلیل کمبود خواب نیست.

ما از یک سری روش‌ها استفاده کردیم تا نشان دهیم افراد دارای اضافه‌وزن و چاقی ممکن است دیرتر غذا بخورند. (دکتر زمان)

این بررسی مقدماتی بخشی از پروژه در حال انجام برای توجه به این ارتباطات با جزئیات بیشتر است.

دکتر زمان اشاره کرد:

این یافته‌ها به طور کلی از مطالعه ما حمایت می‌کند که روی اثر محدود کردن غذا خوردن به زمان زودتر بر کاهش ریسک چاقی تمرکز خواهد کرد.

آزمایش‌هایی نظیر این فقط با توجه به شیوع فناوری جدید در زندگی‌های ما ممکن است. دکتر زمان توضیح داد که محاسبه‌گرهای قابل بستن و گوشی‌های هوشمند در جامعه مدرن ما همه جاحاضرند. احتمالاً به زودی ممکن خواهد بود تا همه رفتارها در طول ۲۴ ساعت را درنظربگیریم و نحوه پیشگیری و درمان چاقی را پیدا کنیم.

اما چون این مطالعه در مقیاس کوچک و در زمان کم انجام‌شده لازم است محتاط باشیم. هیجان‌انگیز خواهد بود تا نتیجه کامل مطالعه را ببینیم. نویسندگان همچنین تلاش می‌کنند این آزمایش را روی افراد با وزن طبیعی انجام دهند تا وجود نتیجه یکسان در آنها را نیز بسنجند.


مقاله مرتبط: میخواهید لاغر شوید: صبحانه را دیرتر بخورید، شام را زودتر


از آنجایی که یافته‌های کنونی با بررسی‌های قبلی در یک رده‌اند زمان‌بندی وعده‌ها می‌تواند توجه پیش‌رونده‌ای در درمان و تحقیق روی چاقی بطلبد.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید