انتشار این مقاله


ماهی قزل‌آلا پاسخی برای مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها است

مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ همچنان در صدر تحقیقات قرار دارد و محققان به دنبال راهی برای ایجاد تغییرات در این وضعیت هستند.

مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ همچنان در صدر تحقیقات قرار دارد و محققان به دنبال راهی برای ایجاد تغییرات در این وضعیت هستند. تحقیقات اخیر بر روی ماهی قزل‌آلا متمرکز شده‌است. طبق نظر مرکز کنترل بیماری و پیشگیری، مقاومت به آنتی‌بیوتیک یکی از چالش‌های بزرگ در زمینه‌‌ی سلامت عمومی است. هر ساله در آمریکا حدود دو میلیون نفر با عفونت‌هایی که نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شده‌اند، ارتباط دارند که از این تعداد حداقل ۲۳,۰۰۰ نفر در اثر بیماری میمیرند. به همین دلیل این مساله بسیار اهمیت یافته است. امید به یافتن ارگانیسم جدید برای شکست این معضل بزرگ، باعث شده دانشمندان در ناکجا‌آبادها به تحقیقات بپردازند. به عنوان مثال، اخیرا محققان گونه‌ی جدیدی از باکتری‌ها را در نمونه‌ای خاک از انگلستان یافته‌اند که طبق نظر Paul Dyson در یکی از مقالات، این باکتری علیه ۴ پاتوژن از۶ پاتوژن مهم که نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم‌اند، موثر است. تعدادی از دانشمندان در پی کاوش در اعماق تاریکی غارهای کانادا، به دنبال آزمایش بیوفیلم خود بودند تا از قابلیت این بیوفیلم علیه پاتوژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده کنند. محققان اخیرا یافته‌های خود را در بهار ۲۰۱۹ در گردهمایی بین‌المللی ارائه دادند. پوشش چسبناک ماهی، پاتوژن‌های محیط مانند باکتری، قارچ و ویروس را گیر می اندازند و آن‌ها را از بین می‌برند. این ماهی پلی ساکارید و پپتیدهای جدیدی دارد که بعضی از آن‌ها خاصیت آنتی بیوتیکی دارند. یکی از محققان به نام Molly Austin می‌گوید که موکوز ماهی واقعا جالب است، چون ماهی معمولا در محیطی زندگی می‌کند که پر از پاتوژن‌های میکروسکوپی است. یکی از محققان دیگر می‌نویسد که ماهی با باکتری‌ها و ویروس‌های زیادی در سطح بدن خود، همزیستی دارد، اما اغلب آن‌ها می‌میرند. این مکانیسم حفاظتی ماهی می‌تواند برای انسان‌ها نیز کاربرد داشته باشد. طبق نظر یکی از محققان به نام Sandra Loesgen هر میکروبی که بتواند در محیط دریایی، قدم جدیدی در راه اکتشاف بردارد، برای ما ارزشمند است. زیرا محیط دریایی تقریبا ناشناخته مانده‌ است. Erin Paig استادیار دانشگاه کالیفرنیا، ماهی‌هایی از اعماق تا سواحل دریاهای کالیفرنیا را فراهم کرد و موکوس آن را در اختیار دانشمندان قرار داد. این تیم تحقیقاتی بیشتر روی ماهی‌های جوان متمرکز شده بود، زیرا این ماهی‌ها لایه‌های موکوزی ضخیم‌تری دارند. این موکوز اضافی ضروری است. زیرا سیستم ایمنی آن‌ها هنوز تکامل نیافته و نیاز بیشتری به مکانیسم‌های حفاظتی دارند.


مقاله‌ی مرتبط: مقاومت آنتی بیوتیکی باعث بازگشت دوباره بیماری می شود


MRSA در واقع نوعی مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک متی‌سیلین می‌باشد. دانشمندان ۴۷ گونه‌ی مختلف از باکتری‌های روی موکوز ماهی را جدا کردند. از میان آن‌ها، ۵ گونه به طور موثرتری علیه MRSA و کاندیدا آلبیکنز عمل کردند. ماده‌ی چسبناکی که از پوست نوعی ماهی در اقیانوس اطلس فراهم شده‌بود علیه MRSA و کارسینومای کولون بسیار مؤثر عمل کرد. Austin می‌خواهد که روی یک گونه‌ی خاص از باکتری‌ها به نام سودوموناس آئروژینوزا که نوعی آنتی بیوتیک تولید می‌کند کار کند. برای مثال این باکتری می‌تواند فنازین تولید کند. در کنار تلاش برای استفاده از این موضوع در مقاومت‌های آنتی بیوتیکی، محققان پیشنهادات دیگری درباره‌ی کاربرد این ویژگی در مزرعه‌های پرورش ماهی دادند. برای مثال محققان می‌گویند که استفاده از موکوز ماهی می‌تواند تعداد آنتی بیوتیک‌هایی که برای پرورش استفاده می‌شود را کاهش دهد. هر اکتشافی که در جنگ با مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها موثر باشد، بسیار مهم و ارزشمند است. اما قبل از کشف آن، سوالات و چالش‌‌های زیادی را باید پشت سرگذاشت. برای مثال دانشمندان این مطالعه را روی سلول‌های آزمایشگاه علاوه بر جانوران زنده، انجام دادند. فعالیت‌های شیمیایی که در محیط ایزوله بر روی سلول‌ها رخ می‌دهد، علائم متفاوتی را روی همان سلول‌ها در بدن انسان نشان می‌دهند. برای مثال در یکی از مطالعات اخیر که Loesgen روی آن کار کرده بود، اجزایی به نام merochbrin A  از باکتری‌های دریایی خارج کردند که نسبت به مقاومت‌های دارویی MRSA مؤثر بودند. اما زمانی که آن‌ها این ماده را در سرم انسانی آزمایش کردند، نتیجه‌ای نگرفتند!

البته این مطلب بدین معنا نیست که merochlorin A بی‌فایده خواهد بود. برای مثال این ماده می‌تواند کاربرد موضعی داشته باشد یا به عنوان پوششی برای دستگاه‌های بیومدیکال استفاده شود. گزینه‌ی دیگر، یافتن راهی برای ایجاد تغییرات شیمیایی در این ماده است، تا بتواند مورد استفاده قرار بگیرد. در نهایت تمام این نتایج جالب بودند و می‌توانند راهی برای اکتشاف جدید ارائه دهند. ما به هرچیزی که راه حلی برای معمای مقاومت آنتی بیوتیکی نشان دهد، خوش آمد می‌گوییم.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید