انتشار این مقاله


فعال و غیر فعال کردن سلول‌های بنیادی: نحوه کنترل سلول‌های بنیادی چگونه است؟

دانشمندان موفق به کشف ژنی جهش یافته در ماهی شدند که می‌تواند در کنترل سلول‌های بنیادی موثر واقع شود.

دانشمندان موفق به کشف ژنی جهش یافته در ماهی شدند که در کنترل سلول‌های بنیادی موثر است.

دانشمندان دانشگاه Bath نقش یک ژن جهش یافته در ماهی را در کنترل سلول‌های بنیادی تعیین کردند.

طی مطالعه‌ای توسط پروفسور Robert Kelsh در دپارتمان بیولوژی و بیوشیمی، محققان مشاهده کردند جهش‌هایی در ژنی به نام parade در کنترل سلول‌های بنیادی جدید موثر است.

آن‌ها گروهی از سلول‌های بنیادی را در گورخر ماهی شناسایی کردند که در نهایت تبدیل به رنگدانه‌های پوستی با رنگ‌های مختلف می‌شوند.

جمعیت سلول‌‌های بنیادی رنگدانه‌ای در مراحل جنینی یافت می‌شود؛ اما در آن زمان غیرفعال هستند و تا زمان بلوغ به یک سلول نهایی تبدیل نمی‌شوند. این تکامل توسط گروهی از فاکتور‌های مناسب سلول‌های بنیادی، از جمله انواع سلول‌های اطراف، خونرسانی و سیگنال‌هایی از اعصاب کنترل می‌شود. در جهش‌های parade در گورخر ماهی، تعداد وسیعی از سلول‌های رنگدانه‌ای در کنار عروق خونی اصلی دیده می‌شود. نحوه‌ی قرار گیری این سلول‌ها مشابه قرارگیری سربازان به هنگام رژه است.

مطالعات تیم Bath نشان داد این سلول‌های رنگدانه‌ای مشتق از سلول‌های بنیادی تازه کشف شده هستند و در اثر جهش‌های parade ، زود‌تر از وقت معمول فعال می‌شوند. علاوه بر این طی مطالعات مشخص شد ایراد اصلی این جهش‌‌ها به رگ‌های خونی برمی‌گردد. در نتیجه عروق نقش اصلی را در کنترل محیط مناسب سلول‌های بنیادی ایفا می‌کنند.

پروفسور Keklsh معتقد است:

این اولین بار است که موفق شدیم به نقش رگ‌های خونی در کنترل سلول‌های بنیادی رنگدانه‌ها پی ببریم. بنابراین رگ‌های خونی نیز در کنترل محیط اطراف سلول‌های بنیادی نقش دارند. انتظار داریم بعضی از فاکتور‌های موثر در کنترل سلول‌های بنیادی رنگدانه‌‌ای با یکدیگر اشتراکاتی داشته باشند.

محقق برتر مطالعه Karen Camargo_Sosa می‌گوید:

طبق مطالعات ژن parade سیگنال‌هایی را تنظیم می‌کند که در تقسیم سلول‌های بنیادی رنگدانه موثر هستند. به کمک این مطالعه نقش تنظیم کنندگی ژن parade  برای اولین بار مشخص شده است.

هدف بعدی تعیین نحوه‌ی تاثیر محیط اطراف سلول‌های بنیادی بر رفتار آن‌ها می‌باشد. برخی از پیام‌های شیمیایی مشتق از عروق، سلول‌های بنیادی را در وضعیتی غیرفعال نگه داشته، منجر به تغییر ماهیت آن‌ها شده، برخی باعث غیرفعال شدن و برخی باعث فعال شدن سلول‌های بنیادی می‌شوند.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید