انتشار این مقاله


رژیم غذایی و مثانه پرکار

رژیم غذایی ممکن است نقش حمایتی در کمک به علائم مثانه پرکار داشته باشد، علائمی مانند نیاز به دفع ادرار فوری و مکرر.

ارتباط بین رژیم غذایی و مثانه پرکار چیست؟ رژیم غذایی ممکن است نقش حمایتی در کمک به علائم مثانه پرکار داشته باشد، علائمی مانند نیاز به دفع ادرار فوری و مکرر. گاهی اوقات مثانه پرکار  با نشت ادرار (بی اختیاری ادراری) همراه است.


مقاله مرتبط: بیماری های مادرزادی: اکستروفی مثانه


ابتدا با پزشک خود در مورد علائم خود صحبت کنید. شما به احتمال زیاد تست کامل و توصیه‌های خاصی خواهید داشت، که ممکن است شامل تمریناتی برای آموزش مثانه شما باشد. در برخی موارد ممکن است دارو تجویز شود.

علاوه بر این، تغییرات زیر در رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند نیاز فوری به دفع ادرار و تکرر ادرار را مدیریت کنید:

  • مصرف مایعات خود را کنترل کنید- با نوشتن دفعات مصرف مایعات شروع کنید. یادداشت کنید که چقدر و چه وقت در طول روز مایعات می‌نوشید. اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که مجموع مصرف مایعات ۲۵ درصد کاهش یابد. به طور خاص، توصیه می‌شود قبل از خواب مایعات مصرف نشود. با این حال، کمتر از ۱ لیتر در روز بنوشید (حدود ۳۴ اونس یا کمی بیش از چهار فنجان ۸ اونسی).
  • مصرف نوشیدنی های گازدار (رژیمی، معمولی، آب گازدار، بدون کافئین) را متوفق کنید- این به خوبی تایید شده است که نوشیدنی‌های گازدار با مئانه بیش از حد فعال مرتبط هستند.
  • کافئین را کاهش دهید- شواهد متناقضی در مورد تاثیر کافئین بر تکرر ادرار وجود دارد. کارشناسان متوجه شده‌اند که برخی از افرادی که از مصرف کافئین را کاهش می‌دهند با کاهش علائم خود روبرو می‌شوند.
  • محدود کردن مصرف الکل – شواهد ارتباط بین الکل و دفع ادرار اورژانسی و فوری ناسازگار است. کارشناسان ممکن است توصیه به کاهش یا قطع مصرف الکل کنند تا ببینند  آیا علائم بهبود می‌یابند یا نه.
  • از شیرین کننده‌های مصنوعی (در نوشیدنی‌ها و غذاها) دوری کنید. شیرین کننده‌های مصنوعی (acesulfame K، آسپارتام، سدیم ساکاراین) به نظر می‌رسد باعث افزایش تکرر ادرار و احساس نساز فوری به دفع می‌شوند.
  • خوردن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین- مصرف ویتامین C میوه‌ها و سبزیجات منجر به کاهش تکرر ادراری می‌شود. با این حال، مکمل ویتامین C، به خصوص در سطوح بالا، باعث بدتر شدن  علائم خواهد شد. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D با افزایش ادرار همراه است. بنابراین ویتامین D کافی می‌تواند محافظ باشد. منابع خوب ویتامین D عبارتند از ماهی (شمشیرماهی، ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین)، شیر و ماست غنی شده و تخم مرغ.
فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید