انتشار این مقاله


مرحله‌ی ۰ سرطان پستان چیست؟

وقتی پزشک تشخیص می‌دهد شما سرطان پستان مرحله‌ ۰ دارید سوالات زیادی در ذهنتان شکل می‌گیرد.این مرحله چه معنایی دارد؟ آیا شما واقعا سرطان دارید؟ حقیقت این است که پزشکان هم کاملا مطمئن نیستند.برخی متخصصان آن را اولین مرحله سرطان پستان در نظر می‌گیرند.دیگران ممکن است آن را یک نوع از مراحل پیش سرطان(precancer) بدانند. […]

وقتی پزشک تشخیص می‌دهد شما سرطان پستان مرحله‌ ۰ دارید سوالات زیادی در ذهنتان شکل می‌گیرد.این مرحله چه معنایی دارد؟ آیا شما واقعا سرطان دارید؟

حقیقت این است که پزشکان هم کاملا مطمئن نیستند.برخی متخصصان آن را اولین مرحله سرطان پستان در نظر می‌گیرند.دیگران ممکن است آن را یک نوع از مراحل پیش سرطان(precancer) بدانند.

سرطان به عنوان گروهی از بیماری‌ها با سلول‌های غیر طبیعی تعریف شده است که بدون کنترل تقسیم می‌شوند.این سلول‌ها می‌توانند بافت‌های مجاور را نیز درگیر کنند.مرحله ۰ سرطان پستان تهاجمی نیست هرچند ممکن است در آینده این اتفاق بیفتد.پیشرفت این مرحله از مرحله ۱ سرطان پستان بسیار کمتر است.

سه نوع سرطان پستان مرحله ۰ وجود دارد:

  1. سرطان لوبولار موضعی(LCIS) که یک رشد غیر طبیعی در لوبول‌ها(غدد) است.این نوع سرطانی نیست اما می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
  2. بیماری Paget که یک شکل نادر از سرطان در نوع پستان است.
  3. سرطان مجرایی موضعی(DCIS) این نوع متداول‌ترین مرحله ۰ سرطان پستان است.سلول‌های غیر طبیعی هنوز در مجرای شیری هستند و بافت چربی را که بیشترین قسمت پستان را تشکیل می‌دهد تحت تاثیر قرار نداده است.هیچ علت شناخته شده‌ای وجود ندارد و اکثر مردم هیچ گونه علائمی ندارند.هرچند ممکن است یک توده یا ترشح خون از نوک پستان خود را اطلاع دهند.سلول‌های غیر طبیعی ممکن است تهاجمی شده باشند و شروع به انتشار به نواحی دیگر کنند.اگر این اتفاق بیفتد هیچ روش پیش بینی وجود ندارد.

آیا باید آن را درمان کرد؟

اگر شما نوع DCIS را دارید گزارش پاتولوژی با یک درجه مشخص می‌شود.درجه۳ بیشترین احتمال را برای گسترش یافتن دارد و درجه ۱ کمترین احتمال را داراست.شما باید یک آزمایش انجام دهید تا مشخص شود که آیا سلول‌های سرطانی گیرنده استروژن دارند یا نه.پزشک آن را با ER+ یا ER-  گزارش می‌کند.اگر جواب مثبت باشد نشانه این است که سرطان شما با سرعت کمتری پیشرفت می‌کند. در همین حال ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد که آزمایش ژنتیک انجام دهید.این آزمایش می‌تواند تغییرات ژنی را بیابد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

همه این عوامل و هم چنین نظر شخص شما به تصمیم گیری پزشک کمک می‌کند.اکثر متخصصان معتقدند که شما باید برخی از درمان‌ها را دریافت کنید.حتی اگر مرحله ۰ غیر تهاجمی باشد می‌تواند تغییر کند و اکثر پزشکان اظهار دارند که در امان بودن بهتر از پشیمانی‌ست.

سه نمونه درمان اصلی وجود دارد:

  1. لامپکتومی(lumpectomy) تنها، جراحی که سلول‌های غیر طبیعی را به همراه مقدار اندکی از بافت طبیعی اطراف خارج می‌کند.
  2. لامپکتومی و رادیوتراپی
  3. ماستکتومی(mastectomy) جراحی که کل پستان را خارج می‌کنند.

آیا باید مراقب و منتظر باشید؟

برخی متخصصان عقیده دارند که مراقبت و منتظر بودن گزینه معتبر دیگری است.فقط نیمی از زنان با DCIS مبتلا به سرطان تهاجمی می‌شوند و این بدان معناست که نیمی دیگر مبتلا نمی‌شوند.پزشک ممکن است پیشنهاد کند که درمان‌های فوری را دریافت کنید و با دقت مراقب وضعیت خود باشید.

این یک مسأله قابل بحث است؛

اگر فورا درمان را انجام دهید(جراحی یا رادیوتراپی) ممکن است خودتان را از ابتلا به سرطان پستان تهاجمی محافطت کنید و از روش های دردناک آینده اجتناب کنید.

اما اگر به دنبال انجام آزمایشات مکرر باشید ممکن است وقتی پزشکان آن را یافتند به سرطان بسیار پیشرفته مبتلا شوید که درمانش سخت‌تر است.

این انتخابی است که فقط شما و پزشکتان تصمیم می‌گیرد.

مریم نصودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید