انتشار این مقاله


تماشا کنید: محصولات غذایی ارگانیک

محصولات ارگانیک یا طبیعی، به محصولاتی گفته می‌شود که بدون استفاده از کودها و حشره‌کش‌های شیمیایی تولید شده باشند. عموم مردم بر این باورند که محصولات ارگانیک هم برای سلامتی‌شان و هم برای طبیعت بهترند، اما در عمل باید گفت فرق چندانی میان محصولات ارگانیک و غیرارگانیک وجود ندارد. درحقیقت، همیشه طبیعی‌تر بودن به معنی […]

محصولات ارگانیک یا طبیعی، به محصولاتی گفته می‌شود که بدون استفاده از کودها و حشره‌کش‌های شیمیایی تولید شده باشند. عموم مردم بر این باورند که محصولات ارگانیک هم برای سلامتی‌شان و هم برای طبیعت بهترند، اما در عمل باید گفت فرق چندانی میان محصولات ارگانیک و غیرارگانیک وجود ندارد. درحقیقت، همیشه طبیعی‌تر بودن به معنی بهتر بودن نیست. حتی خود محصولاتی که تحت عنوان محصولات ارگانیک به‌فروش می‌رسند، کاملاً ارگانیک نیستند؛ محصولات با برچسب «ارگانیک» حدود ۹۵درصد، محصولات با برچسب «تولیدشده از محصوات ارگانیک» حدود ۷۰درصد و محصولات با برچسب «حاوی مواد ارگانیک» حداکثر ۵۰درصد مواد تشکیل‌دهندۀ ارگانیک دارند؛ به‌عبارت دیگر، تنها محصولاتی کاملاً ارگانیک هستند که برچسب «۱۰۰درصد ارگانیک» را داشته باشند.

organic-image-virtualdr

کشاورزی ارگانیک نسبت به کشاورزی عادی، زمین زراعی بیشتری می‌طلبد. میزان محصول با کشاورزی ارگانیک، ۴/۳ میزان محصول در زمین مشابه و با کشاورزی غیرارگانیک است و از این حیث کشاورزی ارگانیک به ضرر طبیعت است؛ اما از نظر مصرف کمتر آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی با محیط زیست سازگارتراست.

نکتۀ دیگر در تاثیرات محصولات ارگانیک بر بدن است. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف موتد ارگانیک باعث افزایش آنتی‌اکسیدان، کلسترول، ویتامین‌های C و E، کاروتن و پلی‌فنول در بدن می‌شود. اما در نقطۀ مقابل، مصرف این مواد میزان ارگانوفسفات را کاهش می‌دهد که این امر موجب پیدایش اختلالات عصبی عصبی و نورولوژیک می‌گردد.

بنابراین هرگز بااطمینان نمی‌توان نسبت به برتری یک گروه محصولات غذایی بر گروه دیگر نظر داد!
در پایان باید این نکته را ذکر کرد که سلامتی فقط به رژیم غذایی وابسته نیست و ورزش و ژنتیک فرد هم در تعیین سلامت فرد نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند.

http://www.aparat.com/v/vazZ3
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید