انتشار این مقاله


تحریک مغناطیسی مغز راهی برای بهبود حافظه

طبق تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه Duke تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)می تواند سبب بهبود عملکرد حافظه شود،این تحقیق راه جدیدی برای درمان افراد مبتلا به آلزایمر یا سایر اختلالات شناختی باز کرده است. گزارش منتشر شده در plos one اذعان دارد افراد جوان سالم و مسنی که اشعه های تحریک مغناطیسی مغزی را […]

طبق تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه Duke تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)می تواند سبب بهبود عملکرد حافظه شود،این تحقیق راه جدیدی برای درمان افراد مبتلا به آلزایمر یا سایر اختلالات شناختی باز کرده است.

گزارش منتشر شده در plos one اذعان دارد افراد جوان سالم و مسنی که اشعه های تحریک مغناطیسی مغزی را دریافت می‌کردند پس از پایان ازمایش نسبت به گروه شاهدی که تنها اشعه ای شبیه به آن دریافت می کردند عملکرد حافظه ای بهتری پیدا می‌کردند.

Lysian byner دستیار فوق دکترای دانشکده علوم روانشناختی و رفتاری می گوید:این مطالعه به پارامتر های شخصی زیادی؛از ناحیه انتخاب شده مغز برای دریافت اشعه تا شدت اشعه دریافتی بر اساس ویژگی های فرد گیرنده،بستگی داشت. اکنون که می دانیم میزان عملکرد این روش بر افراد سالم به پارامتر های گفته شده بستگی دارد می توانیم از این تکنولوژی برای درمان افراد مبتلا به الزایمر استفاده کنیم.

حافظه فعال فرایند فراخوانی اطلاعات از مغز و سپس استفاده از همین اطلاعات برای انجام یک کار است. این فرایند جزء کلیدی انجام کارهای روزمره مانند رانندگی در یک مکان جدید، نوشتن یک دستور غذایی یا اجرای قوانین روزمره است.افراد مبتلا به آلزایمر،که تخمین زده می شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد این بیماران و مبتلا به سایر اختلالات شناختی دو برابر شود،با از دست دادن این بخش حافظه مواجهند که می تواند منجر به مشکلات بزرگتر و عدم توانایی در مراقبت از خود و حتی جراحات حاد و مرگ شود.

افراد شرکت کننده ۲۹ ساله و ۱۸ سال بیشتر طی این مطالعه باید یک سری از حروف الفبا را به یاد آورده و بازگویی می‌کردند.محققان یا از تحریک مغناطیسی مغز و یا اشعه شبیه به آن ،جهت داشتن‌ گروه شاهد، برای تحریک قشر پیشانی سمت چپ که مسئول فعالیت های اجرایی است استفاده می‌کردند. پس از پایان آزمایش شرکت کنندگان تمام رده های سنی دریافت کننده rTMS نسبت به گروه شاهد عملکرد حافظه ای بهتری داشتند.

دکتر Simon W. Davis بیان می کند: جالب است بدانیم تنها زمانی این اتفاق می افتاد که از افراد شرکت کننده می خواستیم از بیشترین توان خود جهت این کار استفاده کنند. هم چنین اضافه کرد علیرغم تصورات و شنیده های ما درباره مغز افراد سالخورده، مغز این افراد در یاد آوری اتفاقات گذشته پتانسیل بسیار بالایی دارد و آنها نیز بعد از تحریک مغناطیسی مغز همانند افراد جوان عملکرد حافظه ای بهتری می‌یافتند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید