انتشار این مقاله


چگونه ماده‌ای در میوه‌ها می‌تواند فشار خون را کاهش دهد؟

مطالعات بالینی در رت‌ها و موش‌ها، اثرات محافت‌کننده‌ی resveratrol را در برابر سکته مغزی، نارسایی قلبی، فشار خون و بیماری‌های قلبی دیگر نشان داده‌اند.

بلوبری، انگور قرمز، شراب قرمز و بادام زمینی برخی از منابع طبیعی resveratrol هستند. Resveratrol یک ترکیب گیاهی است که اخیرا در جامعه‌ی پزشکی توجه زیادی به آن شده است. یک مطالعه‌ی جدید در موش‌ها و سلول‌های انسانی، مکانیزم بیان شده برای کاهش فشار خون توسط resveratrol را رد می‌کند!

اخیرا تعداد قابل توجهی از مطالعات، فواید سلامتی resveratrol را برای محافظت نورون‌ها در برابر پیر شدن و در نتیجه جلوگیری از سرطان بیان کرده‌اند.

هم‌چنین، مطالعات قبلی بسیاری بر فواید resveratrol در سلامت قلب تمرکز کرده‌اند.

مطالعات بالینی در رت‌ها و موش‌ها، اثرات محافت‌کننده‌ی resveratrol را در برابر سکته مغزی، نارسایی قلبی، فشار خون و بیماری‌های قلبی دیگر نشان داده‌اند.

اگرچه برخی محققان معتقدند که فواید resveratrol به خاطر خواص آنتی اکسیدانی آن است، مکانیزم‌های مرتبط با اثرات محافظت قلبی آن هنوز ناشناخته است.

این مطالعه جدید به درک این مکانیزم‌ها کمک می‌کند و یافته‌های آن یک تناقض جالب را ایجاد کرده‌اند.

تیمی از دانشمندان کالج King لندن (KCL) در بریتانیا، resveratrol را به رژیم غذایی موش‌هایی با فشار خون بالا اضافه کردند. Joseph Burgoyne، دارای دکتری و استاد ارشد علوم قلب و عروق در KCL، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه است. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Circulation به چاپ رسیده است.

اثرات resveratrol بر موش‌ها

Burgoyne و تیم پژوهشی او، فشار خون بالا را در گروهی از موش‌های وحشی القا کردند. محققان، فشار خون جوندگان را با با کاوشگرهایی از راه دور اندازه گرفتند و به مدت ۱۵ روز این اطلاعات را لحظه به لحظه ثبت کردند.

در این مدت، آن‌ها به موش‌ها یک رژیم غذایی عادی یا حاوی resveratrol  دادند.

در پایان دوره‌ی مطالعه، محققان متوجه کاهش حدود ۲۰ میلی‌متر جیوه در فشار خون موش‌هایی شدند که resveratrol را مصرف کرده بودند. هم‌چنین محققان کشف کردند که resveratrol از طریق اکسید کردن پروتئین PKG1a باعث منبسط شدن رگ‌های این جوندگان می‌شود.

محققان نتیجه گرفتند:

Resveratrol به طور متناقضی، از طریق القای اکسید شدن پروتئین‌، به ویژه در زمان استرس اکسیداتیو، باعث کاهش فشار خون می‌شود. این فرآیند، مکانیزمی است که می‌تواند ویژگی مشترک مولکول‌های آنتی اکسیدان باشد.

این یافته‌ها بر خلاف دانسته‌های معمول هستند؛ به این معنی که این ترکیب به عنوان یک آنتی اکسیدان تلقی می‌شد؛ ولی این مطالعه نشان می‌دهد که این ترکیب برای کاهش فشار خون، همانند یک ماده‌ی اکسیدان عمل می‌کند.

ما آرام آرام در حال متوجه شدن این موضوع هستیم که مواد اکسیدان همیشه بد نیستند. مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد مولکولی که یک زمان به عنوان آنتی اکسیدان تلقی می‌شد، اثرات مفید خود را از طریق اکسید کردن اعمال می‌کند. ما فکر می‌کنیم ترکیبات “به اصطلاح آنتی اکسیدان” دیگری نیز باید از این طریق عمل کنند.

دکتر Joseph Burgoyne

این یافته‌ها برای انسان به چه معناست؟

بسیار مهم است که محققان توانستند یافته‌های خود را در سلول‌های انسانی تکرار کنند. به ویژه، محققان resveratrol را بر روی سلول‌های عضله صاف خارج شده از رگ‌های خونی انسان اعمال کردند و همان فرآیند اکسیداسیون یکسان را مشاهده کردند.

با این حال، دانشمندان در برابر این تفسیر نادرست هشدار می‌دهند که افراد نباید مقدار زیادی از محصولات حاوی resveratrol را برای به دست آوردن فواید یکسان آن (در این مطالعه که در قالب موش‌ها انجام شد)، مصرف کنند.

به ویژه، محققان هشدار می‌دهند که افراد باید از مصرف شراب قرمز خودداری کنند. Burgoyne و همکاران او معتقدند برای ایجاد فواید این مطالعه در انسان، افراد باید روزانه ۱۰۰۰ بتری شراب قرمز مصرف کنند! این ترکیب حلالیت بالایی ندارد؛ به همین دلیل مقادیر بسیار زیادی از آن نیاز است تا اثرات مورد نظر را ایجاد کند.

سرپرست نویسندگان مطالعه می‌گوید:

مطالعه‌ی ما می‌تواند بنایی را طرح کند که در آن resveratrol از لحاظ شیمیایی تغییر کند تا میزان تحویل آن به بدن ارتقا یابد یا داروهای جدید و توانمندتری طراحی شود که از همین مسیر یکسان استفاده کنند. در آینده، ما می‌توانیم یک رده‌ی کاملا جدید از داروهای فشار خون را داشته باشیم.

هم‌چنین Metin Avkiran، دارای دکتری و پروفسور کاردیولوژی مولکولی در KCL (در مطالعه مشارکت نداشته است) در مورد اهمیت یافته‌های مطالعه نظر داده است.

متاسفانه این یافته‌ها هیچ دلیلی را برای باز کردن یک بتری شراب merlot توجیه نمی‌کند! برای رسیدن به دوز معادل resveratrol استفاده شده در این مطالعه برای انسان، شما باید روزانه مقادیر غیرممکنی از شراب قرمز را بنوشید.

پروفسور Metin Avkiran

پروفسور Avkiran اضافه می‌کند:

این مطالعه، روشی شگفت‌انگیز را برای عملکرد resveratrol  آشکار می‌کند و راه را برای تولید داروهای جدید فشار خون که از همین روش یکسان استفاده کنند، باز می‌کند. این یافته‌ها ما را یک قدم به مقابله با این قاتل خاموش نزدیک می‌کند. فشار خون، افراد را در خطر ویران‌کننده‌ای از سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی قرار می‌دهد.

در حال حاضر در ایالات متحده، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر با فشار خون بالا زندگی می‌کنند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید