انتشار این مقاله


گوشت قرمز خطر ابتلا به ام اس را کاهش می دهد؟

گوشت قرمز فراوری نشده، تفییرات مغزی منجر به ام اس را کاهش می دهد.

دانشمندان ارتباطی بین مصرف روزانه مقداری گوشت قرمز فراوری نشده به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش تغییرات مغزی که باعث ام اس می شود، یافته اند.

حدود یک میلیون فرد بالغ در ایالات متحده به بیماری مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) مبتلا هستند. دانشمندان به طور دقیق نمی دانند که چه چیزی باعث ایجاد ام اس می شود. بسیاری بر این باورند که در بیماری ام اس، حمله خودایمنی علیه سیستم عصبی مرکزی انجام می شود. این حمله به لایه محافظ میلینی پوشاننده سلول های عصبی (نورون ها) آسیب می رساند. درنتیجه علائم عصبی مختلفی ظهور می یابند.


مقاله مرتبط: هر آنچه که باید درباره MS بدانید


شانس ابتلا به ام اس در ایالات متحده برای کل جمعیت، یک در ۱۰۰۰ (۰.۱ درصد) است. این شانس برای افرادی که خویشاوندان درجه یک مبتلا به ام اس دارند، بیشتر بوده و حدود ۲-۴ درصد است. در افرادی که دوقلوی همسان دارای ام اس دارند، خطر ابتلا به این وضعیت ۳۰-۵۰ درصد است.

در بعضی موارد، تغییرات مغزی سال ها قبل از آن که فرد متوجه علائم اس شود شروع می شوند. مطالعه ای که در ژورنال Brain منتشر شده بود، افراد را به مدت ۱۰ سال پس از تست MRI مغزی پیگیری کرد. از ۸۱ داوطلب، ۸۳ درصد از افرادی که اسکن مغزی غیرنرمال داشتند ( که نشان دهنده ی اولین تشخیص بالینی دمیلنیشن سیستم مرکزی عصبی(FCD) است  ) ، در طول دوره پیگیری به ام اس مبتلا شدند.

کارشناسان معتقدند ریسک فاکتور های ام اس، شامل فاکتورهای محیطی مثل رژیم غذایی هستند. حال، محققانی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کورتین در پرت، استرالیا داده هایی درباره تاثیر رژیم غذایی، بخصوص گوشت قرمز فراوری نشده، روی FCD فراهم کرده و در The Journal of Nutrition منتشر کردند.

گوشت قرمز به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای

محققان برای انجام این مطالعه، داده های مطالعه ی AusImmune را آنالیز کردند که مطالعه ای چند مرکزی (multicenter) و مورد شاهدی (case-control) است.این داده ها شامل ۲۸۲ مورد از افرادی بود که FCD را تجربه کرده بودند و ۵۵۸ گروه کنترل سالم. آنها از نمرات رژیم مدیترانه ای جایگزین (aMED) برای ارزیابی میزان پایبندی شرکت کننده ها به رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کردند. نمره ۹ نشان دهنده ی بیشترین پایبندی به رژیم و ۰ به معنی کمتری پایبندی است.

آنها یک نمره اضافی هم برای کسانی که حدود ۶۵ گرم گوشت قرمز فراوری نشده مثل گوشت گاو، گوشت بره، گوشت خوک و گوشت گوساله مصرف کرده بودند، در نظر گرفتند و آن را aMED-Red نامیدند. این تیم شرکت کننده ها را به ۴ دسته ی زیر تقسیم بندی کردند:

  • گروه اول : نمره ۰-۲
  • گروه دوم : نمره ۳-۴
  • گروه سوم:  نمره ۵ 
  • گروه ۴ : نمره ۶-۹

محققان ارتباطی بین نمره رژیم غذایی مدیترانه ای و خطر FCD پیدا نکردند. بااین وجود، مقایسه داده های افراد گروه های ۲ و ۳ و ۴ با گروه ۱ نشان دهنده ی کاهش ریسک FCD بود.


گوشت قرمز دارای عناصرغذایی ضروری (پرمصرف) و کم مصرف مهمی است؛ مثل: پروتئین، آهن، روی، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین D، گروهی از ویتامین های B و برای گوشت گاو تغذیه شده با علف، امگا-۳ با اسیدهای چرب غیراشباع . بسیاری از این مواد برای کارکرد سالم مغز موردنیاز هستند؛ بنابراین مشاهده ارتباط سودمند بین مصرف گوشت قرمز فراوری نشده و خطرابتلا به ام اس ، عجیب نیست.

Lucinda J. Black ، از محققان این مطالعه

یافته ها بیشترین ارتباط را با افراد high risk دارد

با بررسی بیشتر داده ها این نتیجه حاصل شد که گوشت قرمز فراوری نشده، تنها فاکتوری است که تاثیر آماری قابل توجهی در ریسک FCD ایجاد می کند. این محققان دریافتند که کاهش ریسک FCD در شرکت کننده ها ، ارتباط نزدیکی با پایبندی آنها به رژیم aMED-Red داشته است .

بررسی نتایج نشان داد که افرادی که در گروه ۲ بودند، کاهش ریسک حدود ۳۷ درصد داشتند. در گروه دوم، کاهش ریسک FCD به میزان ۵۲ درصد و در گروه ۴، ۴۲ درصد بود. برای افرادی که خویشاوند درجه یک مبتلا به ام اس داشتند، ریسک ابتلا از ۲-۴ درصد به ۱-۲.۵ درصد کاهش خواهد یافت و برای دوقلوهای همسان از ۳۰-۵۰ درصد به ۱۴-۳۲ درصد کاهش ریسک ابتلا به ام اس وجود خواهد داشت.

با این وجود، همه موافق این نیستند که گوشت قرمز برای سلامتی مفید است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۱۵ گوشت قرمز را در دسته موادی که احتمالا برای انسان کارسینوژن (سرطان زا) است، قرار داد.

اوایل امسال محققان یافتند که افرادی که به مقدار کم (حدود ۶۵ گرم و کمتر به طور روزانه) گوشت قرمز غیرفراوری شده مصرف می کنند، نسبتا ریسک بالاتری برای مرگ دارند.

انتخاب رژیم غذایی پیچیده است و شامل ترجیح های شخصی، تاثیرات فرهنگی و فاکتورهای اقتصادی-اجتماعی می شود. شواهد زیادی رژیم غذایی سالم را با سلامتی بلند مدت مرتبط می سازند. بنابراین اهمیت گوشت قرمز در پیشگیری از ام اس باید بیشتر بررسی شود

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید