انتشار این مقاله


نوزادان حاصل ویرایش ژنی زودتر می‌میرند!

ژنی که انتظار اثر حفاظتی از آن داشتیم، در واقع می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

تقریباً پس از یک نیم‌سال از زمانی که He Jiankui، دانشمند چینی، پای اولین نوزادان حاصل ویرایش ژنی را به این دنیا باز کرد، تفکر غالب چیره گشت: دانشمندان بیش از صدها هزار مطالعه انجام دادند تا ببینند ژن‌هایی که این دانشمند چینی تغییر داد، چه تاثیری بر سلامت انسان دارند.

تیم او دو نوزاد دوقلو را با هدف خارج کردن ژن CCR5 تحت ویرایش ژنی قرار دادند. امید آن‌ها ایمن‌سازی این کودکان در برابر HIV بود؛ اما طبق مطالعات جدید منتشر شده در ژورنال Nature، نوزادان حاصل ویرایش ژنی دارای این ژنوم به احتمال ۲۱ درصد قبل از رسیدن به متوسط امید به زندگی از دنیا می‌روند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، در مخزن DNA انسانی به جستجوی واریانت‌های مشابه CCR5 پرداختند؛ همان واریانت‌هایی که He Jiankui به کودکان داده بود.  آ‌ن‌ها متوجه شدند همان ژنومی که احتمالاً مسبب ایمنی بیشتر در برابر HIV می‌شود، در مقابل افراد را بیشترمستعد آنفلوانزاهای غربی و ویروس نیل غربی می‌کند.

آنچه ما مشاهده کردیم آن است که در نوزادان حاصل ویرایش ژنی ، مورتالیته به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این امر اثری نسبتاً قابل توجه است. از این که ویرایش ژن اثری به این بزرگی داشته باشد، به راستی بسیار شگفت‌زده شدیم.

آزمایش‌های این تیم مطالعاتی، بسیاری از دانشمندان را به نهی ویرایش ژنی رویان‌های انسان ترغیب کرده است. George Daley، رئیس دانشکده‌ی پزشکی هاروارد، اذعان نمود:

از این نتیجه، باید درس فروتنی گرفت. حتی وقتی ادعا می‌کنیم چیزی در مورد یک ژن می‌دانیم، همیشه باید انتظار شگفت‌زده‌ و حتی وحشت‌زده شدن داشت. چنانچه در این مورد فهمیدیم ژنی که انتظار اثر حفاظتی از آن داشتیم، در واقع می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید