انتشار این مقاله


چگونه کلسیم عروق کرونری سلامتی قلب در آینده را پیشگویی کند

طبق مطالعات جدید، داشتن سطح بالایی از کلسیم در شریان‌های عروق کرونری می‌تواند منجربه تغییرات در ساختار‌های قلب شود.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC)، بیماری‌های قلبی منجربه مرگ در زنان و مردان می‌شوkد. توانایی شناسایی افراد در معرض خطر یک مسئله‌ی مهم در بهداشت عمومی می‌باشد. یکی از راه‌های مشخص کردن بیماری‌‌های قلبی، سکته‌ و حمله‌ی قلبی تعیین کردن سطح کلسیم عروق کرونری می‌باشد. کلسیم نقش‌های متعددی در بدن مانند نگه‌داشتن سالم استخوان‌ها ایفا می‌کند. اما وجود کلسیم در عروق کرونری منجربه تجمع پلاک می‌شود.

بعلاوه، این مواد کلسیمی منجربه آترواسکلروز یا باریک شدن شریان‌ها می‌شوند. آترواسکلروز جریان خون و اکسیژن را به ارگان‌های حیاتی در بیماری‌هایی مانند حمله‌ی قلبی و سکته را محدود می‌کند. بالا بودن سطح کلسترول خون می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این مورد باشد که فرد در معرض خطر می‌باشد اما دانشمندان از تست‌های CAC نیز استفاده می‌کنند.

پزشکان می‌توانند با استفاده از سی‌تی اسکن که عکس‌های مقطعی متعددی از قلب می‌گیرد، وجود کلسیم در عروق را مشاهده کنند. نمره‌دهی کلسیم عروق بین ۴۰۰-۰ می‌باشد. بالا بودن این امتیاز باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود. انجمن قلب آمریکا بیان می‌کند که گایدلاین‌های کلسترول از سال ۲۰۱۸ استفاده از اسکن CAC را در افراد دارای سن‌ ۷۵-۴۰ که خطر ابتلا در آن‌ها نامعلوم است را پیشنهاد می‌کنند.

طبق یک مطالعه جدید که در ژورنال Circulation ثبت شده، تصویربرداری قلبی عروقی سطح CAC را در افراد جوان مورد بررسی قرارداده و نتایج جالبی بدست آمده‌است.

غیرطبیعی‌های قلبی

دانشمندان از اطلاعات بدست آمده از ۲۵۰۰ نفر برای بررسی CAC و تفاوت ساختاری قلبی بین بزرگسالان و نوجوانان استفاده کردند. زنان ۷۵ درصد افراد و سفیدپوستان ۵۲ درصد افراد را تشکیل داده بودند. دانشمندان اطلاعات را از شرکت‌کنندگانی که در مطالعه خطر بروز عروق کرونر در نوجوانان (CARDIA) که در دهه ۱۹۸۰ با هدف شناسایی عوامل خطر در بیماری‌های قلبی عروقی آغاز شد، استفاده کردند. دکتر Henrique Turin Moreira بیان می‌کند:

ما افراد را از اویل بزرگسالی تا میانسالی بررسی کردیم چراکه ما می‌توانیم ناهنجاری‌هایی را ببینیم که هیچ‌گونه علائمی را ایجاد نمی‌کند اما بعداً ممکن است در آینده خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهد.

محققان نتایج آزمایشات را ۲۵-۱۵ سال در مطالعه CARDIA مورد بررسی قرار دادند که بعد از ۲۵ سال افراد شرکت‌کننده میانگین سنی ۵۰ سال داشتند. هنگامیکه نوبت به بررسی نتایج CAC می‌رسد،۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان بعد از ۱۵ سال دارای امتیاز صفر بودند با این‌حال ۲۵ سال بعد این مقدار به ۷۲ درصد می‌رسد. تعدادی از فاکتورها از جمله سن بالا، مرد بودن، سیاه‌پوست بودن، مصرف سیگار، داشتن سطح کلسترول بالا و فشارخون سیستولیک بالا با افزایش سطح CAC ارتباط دارد.

افراد میانسالی که میزان CAC بالایی داستند نیز افزایش ۹ درصد در حجم بطن چپ و افزایش ۱۲ درصدی در توده‌ی بطن چپ را داشتند. هنگامیکه بطن چپ دچار تغییرات می‌شود، قلب باید تلاش بیشتری را برای پمپاژ خون انجام دهد که این به نوبه‌ی خود منجربه ضخیم شدن جداره‌ی قلب می‌شود که این نیز منجربه ابتلا به نارسایی قلبی می‌شود. نویسندگان این مطالعه بیان می‌کنند که این ناهنجاری‌ها در افراد سیاه پوست چشمگیر هستند. در این افراد هر یک واحد افزایش CAC با افزایش چهار برابری در توده‌ی بطن چپ همراه است.

پیامدهای آینده

معلوم نیست چرا افراد با توجه به نژادشان چنین تفاوت‌هایی را نشان‌ می‌دهند. دکتر Moreira بیان می‌کند:

شاید عوامل ژنتیکی و یا مواجهه با عوامل خطرساز قلبی عروقی باعث ایجاد این تفاوت در سیاه پوستان می‌شود.

با این حال آنچه که از قبل می‌دانیم این است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در بین افراد سیاه پوست در حال افزایش است. ۴۳ درصد زنان و۵۰ درصد افراد سفید پوست دارای بیماری‌های قلبی عروقی هستند این درحالی است که ۵۷ درصد زنان و ۶۰ درصد مردان سیاه پوست مبتلا هستند. دکتر Moreira بیان می‌کند که:

مطالعه‌ی بیشتر برای تعیین ارتباط بین کلسیم عروق کرونری و سلامتی قلب نیاز است.

با ابن حال برطبق اطلاعات بدست آمده ارتباطی چشمگیری بین CAC وعوامل خطرساز نارسایی قلبی در جوانان وجود دارد. دکتر Salim Virani یکی از نویسندگان دستورالعمل کلسترول ۲۰۱۸ AHA بیان می‌کند:

با توجه به بار بیماری ومرگ‌و‍میرناشی از نارسایی قلبی این یافته مهم است.

مطالعات پیشین این گروه همچنان نشان می‌دهد که عوامل خطرساز با پیش‌آگهی بهتر در جوانان با CAC کمتر در ارتباط است بنابراین این نتایج اهمیت پیشگیری اولیه و اصلاح عوامل خطرساز را در اوایل بزرگسالی برجسته‌تر می‌کند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید