انتشار این مقاله


داروهای رایج فشارخون، احتمال سرطان پوست را افزایش می‌دهد

تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که یکی از رایج‌ترین داروهای فشارخون، احتمال سرطان پوست را تا هفت برابر افزایش می‌دهد. در این تحقیق، دانشمندان ارتباط بین داروهای hydrochlorothiazide (HCTZ) وسرطان غیرملانومایی پوست را مورد آزمایش قرار دادند. HCTZ داروی ادرارآوری است که برای درمان احتباس آب و فشارخون بالا استفاده می‌شود که براساس مطالعات، از رایج‌ترین […]

تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که یکی از رایج‌ترین داروهای فشارخون، احتمال سرطان پوست را تا هفت برابر افزایش می‌دهد. در این تحقیق، دانشمندان ارتباط بین داروهای hydrochlorothiazide (HCTZ) وسرطان غیرملانومایی پوست را مورد آزمایش قرار دادند. HCTZ داروی ادرارآوری است که برای درمان احتباس آب و فشارخون بالا استفاده می‌شود که براساس مطالعات، از رایج‌ترین داروهای ضد فشار خون در سراسر دنیاست.

دانشمندان قبلا به ارتباط بین HCTZ و سرطان لب پی‌برده بودند و ۱۱ درصد از سرطان‌های لب را به مصرف این دارو نسبت داده بودند. HCTZ پوست را در برابر پرتوهای UV حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌کند.

محققان میزان مصرف HCTZ را در هشتاد هزار بیمار مبتلا به سرطان غیرملانومایی پوست مورد آزمایش قرار دادند و نتایج حاصل را با ۱.۵ میلیون فرد سالم مصرف‌کننده‌ی دارو مقایسه کردند. البته دانشمندان مصرف سایر داروهای فشارخون را نیز مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که در مصرف کنندگان HCTZ احتمال ابتلا به سرطان پوست هفت برابر سایر افراد است؛ مخصوصا کارسینوم سلول‌های سنگفرشی و بازال. در مقابل هیچ‌ یک از سایر داروهای ضد فشارخون چنین اثری را نشان ندادند.

ما قبلا می‌دانستیم که HCTZ پوست را در برابر اشعه‌ی UV حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌کند. اما به تازگی دریافتیم که مصرف طولانی مدت این دارو، احتمال سرطان پوست را به طور قابل توجهی بالا می‌برد.

در نهایت گروهی از دانشمندان با سبک و سنگین کردن این یافته‌ها می‌گویند:

ما تعداد زیادی بیماران مبتلا به سرطان پوست را مورد بررسی قرار دادیم، به‌طوری که جدایِ از تابش نور خورشید، مصرف داروی HCTZ بیشترین احتمال را در ایجاد سرطان در این افراد داشت. در این تحقیق دریافتیم که زندگی در شهرهایی که تابش نور در آن‌ها بیشتر است، تهدید بزرگی برای مصرف‌کنندگان این دارو است. همچنین ریسک سرطان پوست باید نسبت به موثر بودن HCTZ در بیماران سنجیده شود. زیرا HCTZ داروی بسیار موثری است که بنابر شرایط ممکن است پزشک، از داروهای جایگزین استفاده کند.

در نهایت نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که شما نباید بدون مشورت با پزشک معالج، برای اولین بار از دارویی استفاده کنید. در صورت مصرف، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان گذارید، تا شاید بنا بر صلاح داروی دیگری تجویز کند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید