انتشار این مقاله


افزایش فشارخون در دهه ۳۰ و ۴۰ موجب کاهش شناختی در پیری میشود.

نتیجه گیری می شود که ” افزایش فشار خون و فشار خون بالاتر در سنین ۳۶و۵۳ سالگی به نظر می رسد که تأثیرات مخربی بر سلامت مغز درادامه زندگی داشته باشد ، این یافته ها نیاز به نظارت بر فشار خون را حتی قبل از میانسالی تقویت می کنند.”

یک مطالعه جدید بزرگسالان را از اواسط ۳۰ سالگی تا اوایل ۷۰ سالگیشان دنبال کرده است. این مطالعه ای ارتباطی را بین تغییرات فشار خون در اوایل بزرگسالی و دوران میانسالی و تغییرات مغز در انتهای مطالعه نشان می دهد.

 فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی و بیماری کلیوی است.

با احتساب حدود ۱۵-۲۰٪ از جریان خون ما که به مغز میرود، موسسه ملی پیری (NIA) ، بخشی از انستیتوی ملی بهداشت (NIH) ، توضیح می دهد که “جریان خونی که مغز را سالم نگه می دارد در صورت کاهش یا انسداد به این عضو اساسی آسیب میرساند.

 مطالعه جدید ، که اوایل ماه جاری درMedical News Today  منتشر شده است ، نشان می دهد که درمان فشار خون مهاجم در اواسط عمر – یا پایین آوردن فشار خون سیستولیک به زیر ۱۲۰ میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) – درادامه زندگی با ضایعات ماده سفید کمتر در مغز مرتبط است.

ضایعات ماده سفید نشانه آسیب عروق خونی در مغز است و نشانه بارز پیری و یک عامل خطر برای کاهش شناختی است.

در انگلستان ، نظارت معمول فشار خون از حدود ۴۰ آغاز می شود.

با این حال ، محققان دانشگاه کالج لندن در انگلستان و همکارانش اظهار داشتند که این کار باید زودتر آغاز شود. آنها این دیدگاه را برمبنای یافته های آخرین مطالعه خود در مورد تأثیر طولانی مدت فشار خون بر سلامت مغز قرار می دهند.

تغییرات فشار خون

دکتر جاناتان م. اسکات ، استاد روانشناسی بالینی و مشاور مغز و اعصاب ، نویسنده ارشد پژوهش است. این تیم یافته های خود را در The Lancet Neurology منتشر کردند.

دکتر اسکات و همکارانش از داده های  502 نفر از بین ۴۶ مجموعه داده استفاده کردند که یک مطالعه علوم اعصاب بوده وبخشی از تحقیقات شورای ملی پزشکی انگلیس ، بررسی ملی بهداشت و توسعه ، یک مطالعه کوهورت بزرگ در متولدین سال۱۹۴۶ در انگلیس است.

این تیم از همه شرکت کنندگان وقتی ۳۶ ، ۴۳، ۵۳، ۶۰-۶۴و ۶۹ساله بودند اندازه گیری فشار خون داشتند. هیچ یک از داوطلبان وقتی در ۷۰ سالگی با استفاده از تصویربرداری PET-MRI مغز خود را اسکن کردند ، دچار زوال عقل نشدند.

نتایج نشان داد که بین ۳۶و۴۳ سالگی همچنین از ۴۳ به ۵۳است ارتباطی بین افزایش بیش از حد نرمال فشار خون و حجم مغز کمتر درادامه زندگی وجود دارد.

در کسانی که بین سن ۳۶ و ۴۳فشار خون بالاتری دارند شواهدی از وجود حجم کمتری از هیپوکامپ در سن ۷۰وجود داشت.

دکتر اسکات همچنین ارتباطی بین فشار خون بالا در ۵۳سالگی  و افزایش ۷٪ضایعات ماده سفید در اسکن مغز مشاهده کرد.

به همین ترتیب ، وی قادر به مرتبط کردن افزایش بیشتر از حد انتظار فشار خون در سنین ۴۳و۵۳سالگی و ۱۵٪افزایش ضایعات مشابه بود.

با این حال، تیم هیچ اثری از فشار خون برروی توانایی شناختی و یا رسوب بتا آمیلوئید که هر دو نشانه های بیماری آلزایمرند نیافتند.

فشار خون را حتی قبل از میانسالی کنترل کنید

دکتر اسکات درباره این یافته ها اظهار داشت: “تحقیقات ما بر اساس شواهد موجود پیرامون نقش فشار خون و آسیب شناسی متعاقب آن است.”

“ما متوجه شدیم که فشار خون بالاتر و رو به افزایش در سنین بین ۳۶ تا۵۳ سالگی بیشترین ارتباط را با حجم مغز کوچکتر و افزایش ضایعات مغزی ماده سفید در ادامه زندگی دارد. ما فکر میکنیم این تغییرات درطول زمان ممکن است منجر به کاهش فعالیت مغزی برای مثال تفکر و رفتار شود.” بنابراین ، در صورت بروز زود هنگام باید فشار خون در اواسط زندگی هدف قرار داده شود .

لئونارد لونر، یک محقق ارشد آزمایشگاه اپیدمیولوژی و علوم جمعیتی در NIA ، می نویسد:

“اگرچه چندین تلاش عمده برای درک کامل تر پیچیدگی نتایج  مساول شناختی مرتبط با فشار خون وجود دارد ، اما ارتباط بین فشار خون و آسیب شناسی عروقی مغز به احتمال زیاد تصادفا یافته نخواهدشد.”

“میلیون ها نفر از فشار خون ناسالم دارند. باید توجه فوری به تلاش برای کنترل فشار خون از طریق خدمات بالینی و مداخلات بهداشت عمومی و رفع موانع تحویل این پیام های بهداشت عمومی شود.”

لئونارد لونر

جوزفین بارنز ، نویسنده مطالعه :

نتیجه گیری می شود که ” افزایش فشار خون و فشار خون بالاتر در سنین ۳۶و۵۳ سالگی  به نظر می رسد که تأثیرات مخربی بر سلامت مغز درادامه زندگی  داشته باشد ، این یافته ها نیاز به نظارت بر فشار خون را حتی قبل از میانسالی تقویت می کنند.”

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید