انتشار این مقاله


سلول‌های دستکاری شده برای درمان دیابت

محققان در حال یافتن روش درمانی جدیدی برای بیمارانی هستند که از دیابت رنج می برند. در این نوع روش دیگر نیازی به تزریق انسولین به داخل خون نیست و با قرار دادن قطعه ای از سلول ها در زیر پوست که تحت تاثیر مهندسی ژنتیک قرار گرفته اند. این روش در موش ها با […]

محققان در حال یافتن روش درمانی جدیدی برای بیمارانی هستند که از دیابت رنج می برند. در این نوع روش دیگر نیازی به تزریق انسولین به داخل خون نیست و با قرار دادن قطعه ای از سلول ها در زیر پوست که تحت تاثیر مهندسی ژنتیک قرار گرفته اند. این روش در موش ها با موفقیت همراه بوده و در حال حاضر در حال آزمایش بر روی انسان ها است.

برای رسیدن به این دستیابی، سلول های کلیه مورد مهندسی ژنتیک قرار گرفت. با قرار دادن ژن پروتئین انتقال دهنده گلوکز و کانال های پتاسیمی در سلول های کلیه یا سلول های HEK باعث حساسیت این سلول ها به گلوکز می شود. هنگامی که سطح قند به یک سطح آستانه می رسد این سلول ها مانند سلول های پانکراس عمل کرده و انسولین آزاد می کنند، پس می توان گفت دانشمندان قادر به ایجاد سلول های بتا مصنوعی شدند.

این قطعه ای از سلول ها که در زیر پوست موش ها قرار داده شده می تواند مقدار گلوکز خون را اندازه گیری کرده و در پی آن انسولین آزاد کند تا سطح گلوکز خون را به مقدار طبیعی برساند.

سلول ها تغییر یافته به مدت ۳ هفته می توانند عملکرد خود را داشته باشند اما محققان بر این باورند که می توان عمر این سلول ها را به طور بالقوه افزایش داد بطوریکه ۳ بار در سال نیاز به تعویض این قطعات زیر پوستی باشد. با این کار بیماران دیابتی مخصوصا دیابت نوع ۱ می توانند از شر تزریق انسولین خلاص شوند.

از آنجا که این قطعات به طور مستقیم در بافت بدن بیمار قرار نمی گیرد ، بلکه درون کپسول هایی در زیر پوست و درون بافت تعبیه می شوند پس نیازی به مطابقت ژنتیکی نیست.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید