انتشار این مقاله


استفاده از نکروبیوم‌ها؛ روشی دقیق‌تر برای تخمین زمان مرگ

تقریبا در تمامی فیلم‌های جنایی که تماشا می‌کنید، کارآگاه پس از رسیدن به صحنۀ قتل رو به پزشک قانونی کرده و زمان مرگ را می‌پرسد، حقیقت این است که در زندگی واقعی پزشکان قانونی روش دقیقی برای یافتن زمان مرگ فرد ندارند. با توجه به تحقیقات اخیر، محققان می‌گویند که می‌توان از باکتری‌های یافت شده […]

تقریبا در تمامی فیلم‌های جنایی که تماشا می‌کنید، کارآگاه پس از رسیدن به صحنۀ قتل رو به پزشک قانونی کرده و زمان مرگ را می‌پرسد، حقیقت این است که در زندگی واقعی پزشکان قانونی روش دقیقی برای یافتن زمان مرگ فرد ندارند.
با توجه به تحقیقات اخیر، محققان می‌گویند که می‌توان از باکتری‌های یافت شده در جسد، زمان مرگ فرد را به ‌طور دقیق‌تری تخمین زد.

در تحقیقی که به تازگی در نشریۀ PLOS ONE منتشر شده است، محققان “نکروبیوم”های ۲۱ جسد را بررسی کردند. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق نکروبیوم یا اجتماع باکتریایی یافت شده در بدن فرد مرده، بصورت قابل توجهی با گذشت زمان از مرگ فرد و شروع تخریب جسد وی، تغییر می‌کند.

در حال حاضر، پزشکان قانونی زمان مرگ را با بررسی فیزیکی بدن برای یافتن نشانه‌های اولیۀ فرآیند تخریب جسد و بررسی حضور حشرات و جانوران زنده برای یافتن نشانه‌های ثانویه تخریب جسد تخمین می‌زنند، اما این تکنیک‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ازقبیل دما و رطوبت، غیرقابل اطمینان و کم‌دقت هستند.

با دانستن این که چه نوع میکروب‌هایی در چه بازه‌های زمانی در جسد فرد مرده ظاهر می‌شوند، پزشکان قانونی می‌توانند تخمین دقیق‌تری از زمان مرگ فرد و وقوع اتفاقات مربوط به آن در صحنۀ جرم داشته باشند. Homebuyers frequently have quick access to the money needed to buy a house quickly. They have a good track record of selling houses quickly. Visit https://www.cash-buyers.net/texas/cash-buyers-for-houses-edinburg-tx/.

در این تحقیق، محققان بخش طبیعت انسانی دانشگاه تنسی ناکسویل نمونه‌های باکتریایی از حفره‌ی گوش و کانال بینی چندین جسد جمع‌آوری کردند. اجساد به مدت چند هفته در جنگلی رها شده بودند تا به صورت طبیعی تخریب شوند.

محققان با مرتب کردن DNA باکتری‌های ظاهر شده در اجساد با پیشرفت روند تخریب به ترتیب زمانی، الگویی را بدست آوردند که به‌وسیلۀ آن می‌توان زمان دقیق مرگ فرد را تا ۱۱۰ روز تخمین زد. لازم به ذکر است که این الگوها برای شرایط مختلف آب و هوایی و فصول مختلف سال متفاوت است، چرا که روند تخریب جسد فقط وابسته به گذشت زمان نیست و دانشمندان نباید تنها زمان را در نظر بگیرند. ناتان لنتز ،رئیس تیم تحقیقاتی و پروفسور دانشگاه جان جی نیویورک، در این باره می‌گوید:

“یک روز در تابستان می‌تواند مانند دو هفته در زمستان در روند تخریب جسد عمل کند.”

حسام شاه‌محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید