انتشار این مقاله


به نوشته‌های روی محصولات مراقبت از پوست اعتماد نکنیم

وقتی موضوع راجع به محصولات مراقبت از پوست است، مردم نباید لزوماً هر آن‌چه از برچسب این محصولات می‌خوانند باور کنند.Rajani Katta، عضو هیئت مدیره مجمع متخصصان پوست و استادیار پزشکی بالینی دانشکده پزشکی Baylor هوستون، بیان می‌کند: آن چه بر روی برچسب این محصولات نوشته شده، همیشه یک شرح دقیق از محصول و اثرات بالقوه […]

وقتی موضوع راجع به محصولات مراقبت از پوست است، مردم نباید لزوماً هر آن‌چه از برچسب این محصولات می‌خوانند باور کنند.Rajani Katta، عضو هیئت مدیره مجمع متخصصان پوست و استادیار پزشکی بالینی دانشکده پزشکی Baylor هوستون، بیان می‌کند:

آن چه بر روی برچسب این محصولات نوشته شده، همیشه یک شرح دقیق از محصول و اثرات بالقوه آن بر روی پوست شما نیست. تولید‌کنندگان این محصولات معمولا از بیان خاصی در راستای اهداف بازایابی و تبلیغات خود استفاده می‌کنند و ممکن است منظور از دو نوشته مشابه بر روی دو محصول مختلف، متفاوت باشد. این موضوع تعیین محصول مناسب برای پوست را دشوارتر می‌کند.

به عنوان مثال، بیماران معمولا محصولاتی را انتخاب می‌کنند که روی آن‌ها ضد حساسیت یا برای پوست‌های حساس  نوشته شده باشد؛ چرا که باور دارند این محصولات برای پوستشان ملایم‌تر بوده و احتمال بروز حساسیت پوستی‌ کمتر است. به گفته دکتر Katta، تایید این اصطلاحات و نوشته‌ها توسط سازمان غذا و دارو آمریکا دلیل بر عدم بروز حساسیت در استفاده از این محصولات نیست. او در رابطه با اصطلاح کاملا طبیعی نیز هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند لزوماً محصولات کاملا طبیعی برای پوست خوب نیست. دکتر Katta توضیح می‌دهد:

به یاد داشته باشید که پیچک سمی نیز کاملا طبیعی است. حتی اگر محصولی طبیعی برای پوست مفید باشد، مواد نگهدارنده و افزودنی آن ممکن است مضراتی داشته باشند.

اصطلاحات مربوط به رایحه‌ها نیز ممکن است گمراه‌کننده باشد. به گفته دکتر Katta طبق قوانین فعلی برچسب محصولات، استفاده از اصطلاح بدون رایحه توسط تولیدکنندگان در مورد محصولاتی که موادشیمیایی بودار با هدفی غیر از صرفا عطر ماده (مثلا به عنوان مرطوب‌کننده) دارند، مجاز است. همچنین از اصطلاح بدون رایحه بعضاً در شرایطی استفاده می‌شود که از یک محصول معطر جهت از بین بردن بوی قوی محصول استفاده شده است. 


مقاله‌ی مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


دکتر Katta در ادمه می‌گوید:

متاسفانه هیچ اصطلاح برچسبی وجود ندارد که ضد حساسیت بودن یک محصول و مناسب بودن آن برای پوست‌های حساس را تضمین کند. اگرچه می‌توانید اقداماتی برای جلوگیری از عوارض جانبی محصولات انجام دهید و درصورت بروز واکنش پوستی، متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند.

او به بیماران دارای پوست‌های حساس توصیه می‌کند که ابتدا مقدار کمی از محصول را به مدت یک هفته بر روی پوست ساعد خود استفاده کنند تا از عدم حساسیت اطمینان حاصل کنند. همچنین بیماران بایستی مطمئن شوند که آیا محصول موردنظر را درست و طبق راهنمایی محصول استفاده می‌کنند یا خیر. او همچنین تأکید می‌کند بیمارانی که قبلا تجربه التهاب پوستی داشته‌اند، از مصرف محصولات جدید به طور همزمان پرهیز کنند؛ چرا که سد محافظتی پوستی آن‌ها به خطر افتاده و مستعد حساسیت می‌گردد. به گفته او، مقصر جلوه دادن یک محصول مراقبت پوستی در ایجاد التهابات و حساسیت‌ها همیشه کار آسانی نیست. تصور غلطی در این زمینه وجود دارد مبنی بر این‌ که واکنش‌های آلرژیک بلافاصله رخ می‌دهند؛ در صورتی که بروز واکنش ممکن است چند روزی به طول بیانجامد. حتی برخی افراد ممکن است پس از استفاده از یک ماده به مدت ماه‌ها یا سال‌ها به آن واکنش نشان دهند. اگر شما مطمئن نیستید که چه چیزی باعث حساسیت پوستی شما شده، بایستی به متخصص پوست مراجعه کنید.


مقاله‌ی مرتبط: با ترکیبات خطرناک موجود در مواد آرایشی آشنا شوید


متخصص پوست می‌تواند شما را از سردرگمی در برچسب‌های محصولات پوستی نجات دهد. اگر مطمئن نیستید چه محصولی برای پوست خود انتخاب کنید، با این متخصصان مشورت کنید. آن‌ها در شناسایی محصولات به شما کمک خواهند کرد.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید