فکر کردن مانند یک بچه ۵ ساله میتواند به یادگیری در محیط جدید کمک کند.
کودکان یک استعداد شناختی دارند که اغلب بزرگسالان فراموش کرده اند؛ که توانایی توجه به همه چیز است.
به عنوان بزرگسال، ما یاد گرفتیم که توجه مان را جمع کنیم و عوامل حواس پرتی را کنار بگذاریم، اما بعضی اوقات حواس پرتی سبب توجه و یادگیری بیشتر میشود!
پرفسور Vladimir Sloutsky توضیح داد:
“ما اغلب کودکان را در مقایسه با بزرگترها ناکار و دارای کمبود تلقی میکنیم، اما گاهی اوقات آنچه به عنوان یک کمبود به نظر میرسد در واقع میتواند یک مزیت باشد.
این چیزی است که از مطالعاتمان بدست آمده است.
کودکان به شدت کنجکاوند و میخواهند همه چیز را کشف کنند؛ به این معنی که توجه گسترده ای دارند، حتی زمانی که از آنها خواسته میشود که متمرکز باشند که این میتواند گاهی اوقات مفید باشد.”
در این مطالعه بزرگسالان و کودکان به یک سری اشکال که در صفحۀ نمایش ظاهر میشد، تماشا میکردند.
به برخی از آنها گفته شد که دنبال اشکال غیرهدف باشند.
بزرگسالان در پیدا کردن اشکال غیر هدف کمی بهتر عمل کردند اما پرفسور Sloutsky گفت:
“کودکان در مقایسه با بزرگسالان هنگامی که اشکال غیرهدف تغییر کردند، عملکرد بهتری داشتند.
نتیجه ای که بدست آوردیم این است که کودکان به اشکالی که نیاز نبود هم توجه میکردند.
از سوی دیگر، بزرگسالان فقط به اشکالی که گفته شده بود، توجه میکردند.”
پرفسور Sloutsky افزود:
“نکته این است که کودکان به خوبی بزرگسالان توجه شان را متمرکز نمیکنند یعنی توجه خود را زود پایان میدهند، حتی اگر از آنها خواسته شود تا خوب توجه کنند.
توانایی متمرکز کردن توجه است که به بزرگسالان اجازه میدهد تا بتوانند در جلسات ۲ ساعته بنشینند و مکالمات طولانی داشته باشند، در حالی که عوامل حواس پرتی را نادیده میگیرند.
اما توزیع توجه به کودکان این امکان را میدهد تا در محیط های تازه و ناآشنا اطلاعات بیشتر و با جزئیات بدست آورند.”
این مطالعه در ژورنال علوم روانشناسی(Psychological Science) به چاپ رسیده است.