انتشار این مقاله


ورزش و ویتامین D “باهم” برای سلامت قلب بهترند

ارتباطی هم‌افزا بین ورزش و سطح ویتامین D در کاهش خطر سکته‌های مغزی و حملات قلبی مشاهده شده است.

محققان جان هاپکینز گزارش کرده‌اند که بررسی‌ِ پاسخ به پرسش‌نامه‌های سلامت و ثبت داده‌های مربوط به سلامتی بیش از ۱۰۰۰۰ آمریکایی بزرگسال به مدت ۲۰ سال ارتباطی هم‌افزا را بین ورزش و سطح ویتامین D در کاهش خطر سکته‌های مغزی و حملات قلبی نشان می‌دهد.

از قبل می‌دانستیم که این دو عامل هر کدام به‌تنهایی نقش مهمی در سلامت افراد بر عهده دارند ولی تحقیقات نشان می‌دهد و ورزش و ویتامبن D اثر خود را در ارتقای سلامت افراد افزایش می‌دهند. بررسی‌ها نشان داده است که ورزش کردن می‌تواند میزان ویتامبن دی را در خون افزایش دهد. همچنین نباید از در معرض آفتاب قرار گرفتن هنگام ورزش کردن غافل شد.

در افرادی که پس از اعمال جراحی از ورزش کردن باز می‌مانند به‌وضوح می‌توان کاهش ویتامین دی را حس کرد. میزان ورزش افراد در این تحقیق براساس توصیه‌های انجمن قلب آمریکا سنجیده شد؛ ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش سنگین در هفته. سطح ویتامین دی یا پیشساز آن ۲۵-دی‌هیدروکسی ویتامین دی نیز نباید کمتر از ۲۰ نانوگرم در میلی‌لیتر باشد. مشاهدات نشان داد که در طول این ۲۰ سال ۶۰% افراد نتوانستند میزان ورزش مناسب را انجام دهند. همچنین ۳۰% آن‌ها نقص ویتامین دی داشتند.

با حذف اثر عوامل خطری مثل استعمال دخانیات، شاخص توده‌ی بدنی، مصرف الکل، سطح کلسترول بدن و مصرف استاتین و… معلوم شد که استفاده‌ی کافی همزمان از ویتامین دی و داشتن ورزش و فعالیت کافی خطر حملات قلبی و سکته‌ی مغزی را ۲۳% کاهش می‌دهد.


برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانند به منبع اصلی مراجعه کنید


علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید