انتشار این مقاله


فیجت‌های اسپینرِ آشوب‌گر!

فیجت‌های اسپینر که امروزه بسیار پرطرفدار شده‌اند، درحال آشوب به پا کردن می‌باشند!

فیجت‌های اسپینر که امروزه بسیار پرطرفدار شده‌اند، درحال آشوب به پا کردن می‌باشند! بسیاری از معلم‌های مدرسه از بازی‌کردن دانش‌آموزان سر کلاس کلافه شده‌اند و بسیاری از افراد دیگر نیز معتقدند آن‌ها چیزی بیشتر از اسباب‌بازی می‌باشند.

یک فیجت اسپینر معمولی، دارای سه تیغه‌ی دراز است و در مرکز آن، یک دایره وجود دارد، زمانی که آن را می‌چرخانید، پره‌های آن با سرعت بسیار زیادی شروع به چرخش می‌کنند، تا جایی که تقریبا محو می‌شوند. این اسباب‌بازی‌ها توسط شرکت‌های بسیاری تولید شده و با شیب تصاعدی تندی در حال گسترش یافتن هستند.


هدف اصلی تولید این فیجت‌ها، افزایش تمرکز افراد و کمک به کاهش حواس پرتی آنان است؛ کنترل استرس و کمک به دست و پنجه نرم کردن با اختلالت روانی نظیر PTSD و بیش‌فعالی، از سایر مزایایی است ه برای این وسیله ذکر شده است. با این‌حال، محققان عقیده دارند که هیچ‌یک از این ادعاها، پشتوانه‌ی علمی ندارند؛ بسیاری از معلم‌ها نیز عقیده دارند این وسیله به عامل اصلی حواس‌پرتی در کلاسشان تبدیل شده‌است.

این وسیله تنها سبب آشوب است!

با وجود تبلیغات گسترده برای آن در رسانه‌ها و علی‌رغم این‌که این وسیله کاملا بدون خطر و ساده به نظر می‌رسد، الیزابت موگان ۱، مدرس موسیقی عقیده دارد:

این وسایل دارای یک صدای مخصوص‌اند، زمانی که شما در اتاقی بسته به سر می‌برید و ناگهان صدای آژیری از گوشه‌ای بلند می‌شود و همه سرهای خود را برمی‌گردانند تا عامل ایجاد صدا را دریابند، بسیار عذاب‌آور است و عامل حواس‌پرتی برای همه است.

موگان در مدرسه‌ای خارج از اوکلاهما تدریس می‌کند. در ادامه‌ی صحبت‌های خود، نخستین بار پیدایش این وسیله را در ماه آوریل مشاهده کرده است، سپس همانند یک اپیدمی، استفاده از آن‌ها در مدت زمان کوتاهی بسیار افزایش یافت. به‌علاوه، او عقیده دارد که این وسایل، سبب هرج و مرج بسیاری می‌شوند و می‌تواند مشکلی جدی در فرآیند یادگیری ایجاد کنند؛ تا جایی‌که وی استفاده از آن‌ها را ممنوع اعلام کرده است. مدرسه‌ی او تنها مدرسه‌ای نیست که این وسایل را قدغن اعلام کرده‌است؛ بسیاری از مدارس دیگر نیز ممنویت این وسایل را در کلاس‌های درسی اعلام کرده‌اند.
با این‌حال، بسیاری اعتقاد دارند این اسپینرها، چیزی بسیار بیستر از یک حواس پرتی هستند.

تنها چرخش را باور نکنید!

در حقیقت، بسیاری از فروشندگان این محصولات و بازاریاب‌ها ادعا دارند که این وسایل علاوه بر بهبود تمرکز، به کنترل اضطراب، استرس، PTSD و بیماری‌های مرتبط با فقدان توجه نظیر بیش‌فعالی کمک می‌کند. بنا بر اظهار اسکات کولینز ۲، روان‌شناس و پروفسور دانشگاه دوک، این ادعاها هیچ پشتوانه‌ی علمی ندارند. هیچ پژوهشی در زمینه‌ی اثبات این گفته‌ها وجود ندارد.

فیجت‌های اسپینر و کودکان، مفید یا مضر؟

بنابر آماری که از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری منتشر شده‌است، تا سال ۲۰۱۱، نزدیک به ۶.۴ میلیون کودک در رده‌ی سنی ۴ تا ۱۷سال، مبتلا به ADHD در سراسر دنیا شناسایی شده‌اند. با توجه به این آمار بسیار بالا، والدین فراوانی سالانه در جستجوی شیوه‌های مختلف کمک به فزرندان خود هستند، این عامل سبب می‌شود به طعمه‌ی خوبی برای بسیاری از شرکت‌های سودجو تبدیل شوند.
در دستورالعمل این وسایل، به شکل مبهمی ذکر شده‌است که می‌توانند به درمان ADHD کمک کنند در صورتی که این مسئله از نظر علمی اثبات نشده‌است. والدین بسیاری کنجکاو هستند که بدانند آیا این وسایل ممکن است مفید باشند یا نه. لازم است بدانند برای کمک به کودک خود، بهترین روش استفاده از متدهای آزمایش‌شده و درمان‌های حقیقی با ثبات علمی است. درمان ADHD به سادگی خریدن یک اسباب‌بازی نیست؛ آن‌چه از اهمیت برخوردار است، گول نخوردن از افراد سودجو و فرصت‌طلب است که ادعای داشتن درمانی جادویی برای حل این بیماری دارند.


پی‌نوشت

۱ Elizabeth Maughan

۲ Scott Kollins

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید