انتشار این مقاله


آیا همه‌ی افراد تجربیات حین مرگ مشابهی دارند؟

مححقان سعی دارند تا با بررسی آنچه افراد از تجربیاتشان به‌هنگام رویارویی با مرگ می‌گویند، نگاهی عمیق‌تر به چگونگی و ترتیب نهفته در پس این رویدادها داشته‌باشند.

محققان سعی دارند تا با بررسی تجربیات افراد به‌هنگام رویارویی با مرگ، نگاهی عمیق‌تر به چگونگی و ترتیب نهفته در پس این رویدادها داشته‌باشند.

بسیاری از افرادی که تا چند قدمی مرگ رفته‌اند حس آرامش و دیدن نوری درخشان را گزارش می‌کنند.
هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که وقتی کسی می‌میرد چه اتفاقی برای او می‌افتد، تنها شاهد ماجرا در این مورد افرادی هستند که به دلایل مختلف طعم مرگ را حداقل یک‌بار چشیده‌اند! بله درست شنیدید، بعضی از مردم تجربه‌ی مردن و دوباره زنده‌شدن را داشته‌اند و آنچه که جالب است، معمولاً خاطرات دقیق و پرجزئیاتی نیز از رویدادهای پس از مرگ خود به‌یاد می‌آورند؛ (Near Death Experience یا به‌طور مختصر NDE) اما با وجود متنوع‌بودن این خاطرات، بخش‌هایی از آن‌ها ازجمله مشاهده‌ی نور درخشان، احساس آرامش، خروج از جسم و عبور از تونل دربین همگان مشترک بوده‌اند. مطالعه‌ای که اخیرا در ژورنال Frontiers in Human Neuroscience منتشرشده به بررسی جنبه‌های مختلف تجربیات نزدیک به مرگ پرداخته‌است.

تاکنون تحقیقات برجسته و کامل بسیاری برای فهم بهتر وقایع رخ‌داده به هنگام مرگ انجام ‌شده‌است ولی هنوز هم اطلاعات علمی-ادبی موجود درباره‌ی آن بسیار محدود بوده و سوال‌های بی‌جواب بی‌شماری درذهن دانشمندان وجود دارد؛ ازجمله این‌که آیا آن‌چه افراد به عنوان تجربیات حین مرگ خود ارائه می‌کنند از ترتیب خاصی پیروی می‌کند؟


مقاله‌ی مرتبط: تجربیات نزدیک به مرگ؛ علت چیست؟


Charlotte Martid، سردبیر این مطالعه از دانشگاه Liège بلژیک دراین‌باره می‌گوید:

براساس اطلاعات موجود تاکنون هیچ تحقیقی به بررسی الگوی احتمالی موجود درNDEها  نپرداخته است،لذا تصمیم بر آن شد تا مطالعه‌ای با هدف یافتن ارتباط بین وقایع مختلف و احتمال بروز آن‌ها انجام‌شود.

به‌منظور تفتیش در پراکندگی دوره‌ها و ترتیب زمانی وقایع نزدیک به مرگ، محققان نوشته‌های ۱۵۴ نفر از افرادی که سابقه‌ی مرگ را داشته‌اند جمع‌آوری و هرکدام آن‌ها را ازنظر تعداد دفعات بروز و ترتیب زمانی بررسی‌کردند.  درپی این اطلاعات مشخص‌شد که به‌طور میانگین، هر تجربه‌ی حین مرگ از ۴ پدیده‌ی مختلف تشکیل می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها حس صلح و آرامش (در%۸۰ شرکت‌کنندگان)، رؤیت نور روشن (%۶۹)، مواجهه با ارواح یا انسان‌ها (%۶۴) گزارش‌شده‌است. این درحالی است که غیرمتداول‌ترین وقایع شامل تجربه‌ی سرعت (%۵) و دیدگاه‌های پیشامدی (%۴) بود. همینطور در بررسی زمان وقوع این اتفاقات دانشمندان دریافتند که %۳۵ از شرکت‌کنندگان تجربه‌ی خروج از بدن را به‌عنوان اولین واقعه و %۳۶ از آنان نیز بازگشت به بعد جسمانی را به عنوان آخرین تجربه به‌یاد می آوردند.

این نتایج نشان‌می‌دهند که احتمالاً تجربه‌ی وقایع هنگام مرگ با حس جدایی از جسم فیزیکی تحریک و آغازشده و با بازگشت به جسم خاتمه می‌یابد.

به‌طورکلی، متغارف‌ترین ترتیب شناخته‌شده برای وقوع حوادث در این بررسی شامل: خروج از بدن، عبور از تونل، مشاهده‌ی نور و در نهایت احساس آرامش بود که در %۲۲ از افراد گزارش‌شده‌بود؛ همچنین ارتباط هایی دوتایی بین بعضی از وقایع یافت شد اما روی هم رفته هیچ ترتیب و قانون کلی خاصی در داستان‌های شرکت‌کنندگان وجودنداشت که حاکی از پیروی هر مورد NDE از الگوی خاص خودش است.


مقاله‌ی مرتبط: مغز ۱۰ دقیقه بعد از مرگ نیز فعالیت می‌کند!


عدم وجود قانون کلی در ترتیب وقایع حین مرگ سوال مهمی را ایجاد می‌کند: دراین‌صورت کدام جنبه‌های حوادث نزدیک به مرگ بین همگان مشترک است؟ برای پاسخ به این پرسش تحقیقات بسیاری موردنیاز است تا به بررسی تمامی وقایع و محدوده‌ی حضور آن‌ها در مردمی با اعتقادات مختلف بپردازند؛ چراکه بی‌شک علاوه‌بر مکانیسم‌های عصبی نهفته در پس این تجارب، فرهنگ هر قوم نیز نقش مهمی در چگونگی وقوع آن‌ها ایفا می‌کند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید