انتشار این مقاله


صفحاتی از جنس طلا؛ تولید نیروی برق با حرکت دادن یک انگشت!

با قرار‌دادن صفحاتی از جنس طلا در نقاط مختلف بدن، با هر حرکت، می‌توان برق تولید کرد.

در آینده‌ای نزدیک، جستجو برای پریز برق به تاریخ می‌پیوندد، زیرا علم و تکنولوژی به سرعتی پیشرفت می‌کند که با اتصال دستگاه‌های ریز فلزی به بدن، تولید برق با کوچک‌ترین حرکات، حتی خم‌کردن یک انگشت، امکان پذیر است. این نظریه، هدف تحقیقات مشارکتی، به سرپرستی دانشگاه بوفالو و مرکز IoP در آکادمی علمی چین (CAS) می‌باشد که جزئیات آن در ژانویه‌ی ۲۰۱۷ در ژورنال Nano Energy به چاپ رسید. Oiaoqiang Gan استاد مهندسی الکترونیک در این مورد اظهار دارد:

نشستن کنار پریز برق یا حمل کردن شارژر‌های سنگین برای کسی خوشایند نیست. بدن انسان منبع انرژی است، پس چرا از آن برای تامین برق مورد نیاز استفاده نمی‌کنیم؟!

ایجاد برق در اثر اصطکاک یا (Triboelectric) زمانی امکان پذیر است که مواد خاصی با سطوح تماس پیدا کنند و مقدار مشخصی انرژی تولید شود. بیشتر انرژی روزانه‌ای که استفاده می‌کنیم، با این روش تولید می‌شود. محققان نانوژنراتور‌هایی برای بهره‌برداری از Triboelectric بکار گرفتند که تولیدشان از نظر اقتصادی با صرفه نبود. صفحات تولیدی توسط UB و CAS نیز با مشکل موجه شده‌است.


مقاله‌ی مرتبط: بیایید از جریان خون، برق تولید کنیم!


دولایه‌ی نازک از طلا و Polydimethylsiloxane  که در ساخت لنز‌های تماسی و گل‌های پلاستیکی از آن استفاده می‌شود، در بین دو لایه قرار دارد. یکی از لایه‌ها باید حالت ارتجاعی داشته باشد تا در صورت حرکت جزئی بدن مثل خم‌کردن یک انگشت، سیگنال‌های لازم را برای اصطکاک لایه‌های بالاتر تولید کند. اینکار باعث جریان الکترون‌ها بین دو لایه‌ی طلا می‌شود. هر چه میزان حرکت بیشتر باشد، انرژی تولید‌شده بیشتر خواهد بود. صفحه‌ای با ۱.۵ سانتی متر طول و ۱ سانتی متر عرض، تولید برق ۱۲۴ ولت و ۱۰ میکروآمپر را پشتیبانی می‌کند. اگرچه این مقدار برق برای شارژ یک گوشی همراه کافی نیست، اما می‌تواند لامپ‌های LED را روشن کند.

از آنجا که این صفحات به صورت تقلبی می‌تواند به دست افرادی دیگر ساخته شود، Nan Zhang تیمی متشکل از متخصصان و اعضای UB را هدایت می‌کند تا کارکرد قطعی این صفحات را بررسی کنند. این تیم لایه‌های بزرگتری از طلا را به منظور تولید برق بیشتر، ساخته‌اند. آنان هم چنین باتری‌های قابل‌حملی می‌سازند که انرژی تولید شده توسط این صفحات را ذخیره کند. به زودی منابع برق مورد نیاز انسان از انرژی خود انسان و تامین می‌گردد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید