انتشار این مقاله


عوارض لیزر موهای زائد بدن

لیزر روش نسبتا دائمی برای از بین بردن موهای زائد بدن است، اما چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

لیزر محبوب‌ترین روش برای از بین بردن موهای زائد بدن است که نسبت به سایر روش‌ها، اثر و ماندگاری طولانی‌تری دارد. لیزر با اثر بر روی فولیکول مو، از رشد مو جلوگیری می‌کند. قبل از شروع هرگونه روش درمانی، باید عوارض جانبی و حقایق غیرواقعی آن را در نظر گرفت. برای اغلب مردم، لیزر روش مناسب، دائمی، بدون درد و بدون عوارض خطرناک برای رفع موهای زائد بدن می‌باشد. هرچند عده‌ای بعد از لیزر، دچار عوارضی می‌شوند که در این مورد باید با پزشک درماتولوژیست مشورت کنند. پزشک معمولا ناحیه‌ای از پوست را در معرض لیزر قرار می‌دهد تا واکنش پوست را مشاهده کند.

آیا از بین بردن موهای زائد با لیزر، دردناک است؟

چند روز بعد از لیزر، پوست آن ناحیه ممکن است ملتهب و سرخ شده و علائمی مثل آفتاب سوختگی نشان دهد. در هر حال، خود عمل لیزر درد خاصی ندارد.

عوارض لیزر برای رفع موهای زائد

چند عارضه‌ی جزئی بعد از لیزر اتفاق می‌افتد که اغلب موقتی است. این عوارض را  باید با پزشک متخصص در میان گذاشت.

التهاب و قرمزی پوست

فولیکول‌های مو، هدف اصلی لیزر هستند. بدن در برابر انرژی لیزر از خود واکنش نشان داده و در برخی افراد حساسیت و قرمزی و حتی ورم پوست آن ناحیه را به دنبال دارد. این علائم مدت کوتاهی بروز می‌کنند و شبیه عوارض ناشی از رفع موهای زائد بدن با واکس و موم هستند. معمولا پزشکان بر روی پوست‌های حساس، از بی‌حس کننده‌ها و ضد التهاب‌ها استفاده می‌کنند. دوش آب سرد دوساعت بعد از لیزر می‌تواند این علائم را کاهش دهد.

پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن محل لیزر شده عارضه‌ای کم خطر اما ناخوشایند است که درصورت عدم مراقبت، باعث زخم و ساییدگی می‌شود. استفاده از مرطوب کننده‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

تغییر رنگ پوست

به دنبال لیزر موهای زائد بدن، گاهی بخش هایی از پوست تیره‌تر یا روشن‌تر می‌شود. در افرادی با رنگ پوست روشن، رنگدانه‌های تیره رنگ و  در افرادی با رنگ پوست تیره، دانه‌های سفیدی ظاهر می‌گردد که در مدت کوتاهی به حالت عادی برمی‌گردد.

آسیب به چشم

لیزر، تجمعی از پرتوهایی با انرژی زیاد است که میتواند آسیب جدی به چشم ها وارد کند، مخصوصا وقتی که ناحیه‌ی لیزر شده، صورت باشد. هم پزشک و هم فرد باید از ابزار‌هایی برای محافظت از چشم خود استفاده کنند.

عفونت پوست

همانند سایر روش‌های رفع موهای زائد بدن، لیزر هم می‌تواند باعث عفونت فولیکول مو شود. این عفونت تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته، باید تحت درمان قرار گیرد. در نهایت، نباید از پمادهای آنتی بیوتیکی   OTC در ناحیه‌ی عفونی استفاده شود.


مقاله‌ی مرتبط: درمان سوختگی پوست با پوست ماهی تیلاپیا


عوارض رفع موهای زائد بدن

در برخی افراد، عوارضی بعد از لیزر ایجاد می‌شوند که عبارتند از:

سوختگی و تاول

اگر لیزر توسط فرد غیرماهر و بدون رعایت موارد بهداشتی انجام شود، باعث سوختگی پوست و تاول می‌گردد. هرچند این عارضه به ندرت اتفاق می‌افتد. لیزرهای قوی برای پوست‌های حساس، سوختگی به همراه دارد، لذا پزشک برای پیشگیری از این کار بهتر است ماده‌ای خنک کننده به کار برد.

جای زخم

معمولا بعد از لیزر، جای آن روی پوست باقی نمی‌ماند. بعد از لیزر، دوری از آفتاب، استفاده از مرطوب کننده و عدم برخورد با آب به مدت دو ساعت، برای رفع اسکار لیزر ضروری است.

تفاوت لیزر با الکترولیز چیست؟

الکترولیز هم مثل لیزر یکی از روش‌های از بین بردن موهای زائد بدن است، اما کمی با آن فرق دارد. لیزر به خوبی موهای زائد را از بین می‌برد، ولی روش دائمی به شمار نمی‌رود. معمولا موها بعد از چند جلسه لیزر درمانی، کمتر و نازکتر می‌شوند ولی در هرصورت رشد می‌کنند. بعد از چند جلسه پی در پی، لیزر می‌تواند هشتاد درصد موها را از بین ببرد. هم چنین، لیزر درمانی بر روی موهای سیاه تاثیر دوچندان دارد و افرادی که دارای موهای بلوند یا خاکستری هستند، تغییرات زیادی در رشد موهای زائدشان احساس نخواهند کرد.


مقاله‌ی مرتبط: دلایل میزان بالای تستوسترون در خانم ها


لیزر در طول بارداری

پزشکان لیزر درمانی را برای زنان باردار توصیه نمی‌کنند، اما هیچ تحقیقات علمی این موضوع را اثبات نکرده است. بارداری با تغییرات هورمونی بدن همراه است و این موضوع باعث رشد بیشتر موهای زائد می‌گردد. این موها اگر هم ناخوشایند باشند، معمولا بعد از بارداری، خود به خود از بین می‌روند. در غیر این صورت، چند هفته بعد از زایمان، پزشکان لیزر درمانی را توصیه می‌کنند.

 حقایق غیرواقعی در مورد لیزر

مواردی در مورد لیزر درمانی به گوش می‌رسند که دور از واقعیت هستند:

لیزر باعث بروز سرطان می‌شود

از آنجایی که لیزر فقط روی فولیکول مو اثر دارد، نمی‌تواند باعث سرطان شود. همچنین، انرژی مورد نیاز برای لیزر موها، به اندازه‌ای قوی نیست که به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کند. هیچ مطالعه‌ای این موضوع را تایید نکرده است.

لیزر باعث ناباروری می‌شود

اشعه‌ی لیزر به ارگان‌های داخلی بدن نمی‌رسد و نمیتواند باعث نازایی شود. لیزر، روش بی‌خطری است که حتی برای رفع موهای نواحی شرمگاهی استفاده می‌شود.

دستگاه‌های لیزر خانگی، بهتر از سایر دستگاه‌ها هستند

کسانی که می‌خواهند بدون مراجعه به پزشک، از دستگاه‌های خانگی برای رفع موهای زائد بدن خود استفاده کنند، نتیجه‌ی دلخواه را نمی‌گیرند، چون انرژی پرتوهای آن بسیار کم است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

هر کسی که بعد از لیزر درمانی، شاهد تغییراتی چشمگیر در پوست خود شود، حتما باید به پزشک مراجعه کند. عوارضی مثل قرمزی یا التهاب را می‌توان در خانه درمان کرد، اما موارد عفونتی باید توسط پزشک درمان شوند. زنانی که می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک باردار شوند، برای از بین بردن موهای زائد باید روش‌های دیگری را امتحان کنند، زیرا لیزر در چند مرحله انجام می‌گردد که به هیچ وجه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

در نهایت، لیزر راه موثر و بی‌خطری برای رفع موهای زائد بدن می‌باشد، به شرطی که توسط افراد ماهر یا پزشکان انجام شود. دائمی بودن این روش تضمینی نیست، اما اکثر موها را از بین برده و یا سرعت رشدشان را کم می‌کند. در صورت مشاهده‌ی هرگونه علائم عفونت یا چرک، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید