انتشار این مقاله


ویروس‌های خاموش، پاسخ بدن را به واکسن‌ها و بیماری‌زاها تغییر می‌دهد

سطح پایین سایتومگالوویروس (CMV)، تاثیر قابل توجهی بر میزان میکروب‌ها و سلول‌های ایمنی و چگونگی پاسخ سیستم ایمنی به واکسن آنفولانزا دارد

محققان UC Davis نشان داده‌اند که سطح پایین سایتومگالوویروس (CMV)، تاثیر قابل توجهی بر میزان میکروب‌ها و سلول‌های ایمنی و چگونگی پاسخ سیستم ایمنی به واکسن آنفولانزا دارد. این مطالعه در ژورنال Virology منتشر شده‌است.

Satya Dandekar، رئیس دپارتمان میکروب‌شناسی پزشکی و ایمنی‌شناسی در UC Davis و نویسنده‌ی ارشد مقاله، گفت:

عفونت تحت کلینیکی CMV، سیستم ایمنی و میکروبیوم روده را در میزبان تغییر می‌دهد و این بر چگونگی پاسخ به واکسن‌ها، تحریکات محیطی و بیماری‌زاها تاثیر می‌گذارد.

او همچنین از دانشمندان مرکزی واحد بیماری‌های عفونی در California National Primate Research Center در UC Davis می‌باشد.

او گفت:

این مطالعه نقش این عفونت‌های ویروسی خاموش و نهفته را که به طور کلی بدون علائم هستند، مشخص می‌کند.


مقاله مرتبط: محققان سلول ایمنی نامتعارفی کشف کرده‌اند که با عفونت‌های ویروسی مبارزه می‌کند


CMV، عضوی از خانواده‌ی هرپس، ویروس شایعی است که ۹۰ درصد بزرگسالان را در آفریقا و ۷۰ درصد در آمریکا و اروپا آلوده می‌کند. اگر چه این ویروس همه جا وجود دارد، ولی معمولا خطرناک نیست. افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها به خاطر عواملی مانند HIV، مختل یا تضعیف شده‌است استثنا هستند.
اگرچه بیشتر عفونت‌های بزرگسالی CMV، تحت کلینیکی هستند، به این معنی نیست که ویروس خنثی و غیرفعال است. محققانِ آزمایشگاه Dandekar، که شامل نویسندگان ارشد، Clarissa Santos Rocha و Lauren Hirao می‌باشد، می‌خواهند چگونگی تاثیر احتمالی CMV بر میزبان‌ها را درک کنند.

در این مطالعه حیواناتی که با CMV آلوده شده‌بودند، سطوح بالاتری از فرمیکیوت‌ها و سایر باکتری‌های تولیدکننده‌ی بوتیرات را دارا بودند. بوتیرات‌ها، اسیدهای چرب کوتاه زنجیری هستند که التهاب را کاهش می‌دهند اما ممکن است ژن‌هایی را که به بقای CMV در بدن کمک می‌کنند، افزایش دهند.
حیوانات آلوده نیز لنفوسیت‌ها و سلول‌های T تولیدکننده سایتوکاین (التهابی) بیشتری داشتند. زمانی که این جانوران به داخل منتقل شدند، این تفاوت‌ها از بین رفت.
عفونت CMV معمولا فعالیت ایمنی را افزایش می‌دهد اما آنتی‌بادی‌های پاسخ دهنده به واکسیناسیون آنفولانزا را کاهش می‌دهد.


مقاله مرتبط: دانشمندان از مشاهده‌ی این ویروس‌ تقویت‌کننده سیستم ایمنی کاملاً شگفت‌زده شده‌اند


Dandekar گفت:

تنوع زیادی در میزان جمعیت چگونگی پاسخ افراد به واکسن وجود دارد و تمامی این عواملی که در این تنوع‌ها نقش دارند، به طور کامل شناخته نشده‌اند. مقاله ما نشان داد که عفونت‌های تحت کلینیکی CMV ممکن است یکی از مواردی باشد که به این تنوع ایمنی کمک می‌کند. این مسئله فرصت جدیدی را به تفکر در مورد روش‌های جدید به منظور بهینه‌سازی و تنظیم سیستم ایمنی برای داشتن پاسخ‌هایی با کیفیت بالاتر به واکسن‌ها فراهم می‌سازد.


مقاله مرتبط: ارتباط هرپس ویروس‌ها و آلزایمر


انجام فعالیت بیشتری برای درک چگونگی ثاثیرگذاری CMV بر پاسخ‌های واکسن موردنیاز است. به هر حال تلاش‌های مداوم سیستم ایمنی برای کنترل ویروس ممکن است منابع دیگری را که در حالت عادی با سایر تهدیدها مقابله می‌کنند معطوف کند.
به همین علت، آزمایشگاه Dandekar، سایر واکسن‌ها را در جانوران آلوده به CMV آزمایش خواهد کرد و به طور کلی برای درک بهتر چگونگی تاثیر ویروس‌های تحت کلینیکی بر سیستم ایمنی تلاش می‌کند.

Dandekar گفت:

این موضوع بر تاثیر ویروس‌های خاموش تاکید می‌کند تا چگونگی پاسخ‌های میزبان به واکسن‌ها را متاثر کند. آیا ما می‌توانیم به طریقی از این اطلاعات استفاده کنیم تا سیستم ایمنی خود را بهینه سازیم؟ این مسیری است که ما می‌خواهیم طی کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم CMV را مهار کنیم تا ببینیم که آیا می‌توانیم پاسخ واکسن را افزایش دهیم.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید