انتشار این مقاله


خواب آلودگی بعد از صرف غذا یا کمای غذایی

همانطور که مرسوم است در این زمان از سال به دلیل نزدیک شدن به سال جدید، مصرف مواد غذایی به شدت افزایش می یابد که خود باعث ایجاد کمای غذایی می شود. بیشتر مردم تصور میکنند که این خستگی شدید بعد از غذا، به خاطر انحراف خون از مغز به سمت روده ایجاد می شود […]

همانطور که مرسوم است در این زمان از سال به دلیل نزدیک شدن به سال جدید، مصرف مواد غذایی به شدت افزایش می یابد که خود باعث ایجاد کمای غذایی می شود. بیشتر مردم تصور میکنند که این خستگی شدید بعد از غذا، به خاطر انحراف خون از مغز به سمت روده ایجاد می شود و دانشمندان در واقع این پدیده را بدون داشتن شواهد محکم تا به الان توضیح نداده بودند.

یک مطالعه جدید در مجله Elife توضیح می دهد که محققان الگوهای خواب مگس های میوه را بعد از مصرف مواد غذایی مشاهده کردند و به طور شگفت انگیزی مشاهده کردند که تنها نوع خاصی از مواد غذایی باعث خواب آلودگی آن ها می شود. مواد غذایی دارای نمک و پروتئین باعث به خواب رفتن آن ها به مدت ۴۰ دقیقه می شود در حالیکه مواد قندی چنین تاثیری ندارند.ter-insects-fruit-fly-article-1سپس این تیم فعالیت مغز مگس ها را هنگام مصرف غذا مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند که گروهی از پروتئین ها با قرار گرفتن بر روی گیرنده leucokinin ، نورون های مغزی را فعال می کنند و باعث به خواب رفتن مگس ها می شود. Leucokinin یک انتقال دهنده عصبی است که قبلا مشخص شده در تنظیم مصرف مواد غذایی مگس های میوه نقش دارد و در مهره داران معادل tachykinin  است. هنگامی که محققان ژن مربوط به گیرنده Leucokinin بر روی نورون ها را خاموش کردند، مگس ها دیگر بعد از خوردن پروتئین خواب آلود نشدند.

همچنین یافته شد که نمک مواد غذایی با تاثیر بر هورمون اکسی توسین به تنظیم خواب کمک کرده و به نوبه خود باعث کمای غذایی می شود.

با وجود این مشاهدات در مورد مکانیسم کنترل کمای غذایی، بسیاری از سوالات بی جواب مانده اند مانند اینکه چرا خواب پس از صرف غذا لازم است! در طبیعت خواب آسیب پذیری حیوانات را افزایش می دهد، بنابراین باید مزایای قابل توجه ای داشته باشد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید