بادام‌؛ عاملی در پاکسازی کلسترول از بدن

محققان دریافتند که خوردن بادام به طور منظم، می‌تواند به بهبود سطح کلسترول HDL، از نظر عملکردی کمک کند.

به گفته‌ی محققان، خوردن بادام به طور منظم ممکن است به افزایش سطح کلسترول HDL کمک کند، حال آن که به طور همزمان، به حذف کلسترول از بدن نیز کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای، محققین سطح و عملکرد لیپوپروتئین با غلظت بالا (از نوع کلسترول HDL) را در افرادی که هر روز بادام مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که به‌ جای بادام، موفین (نوعی کیک) می‌خوردند، سنجیده‌اند. محققان دریافتند که سطح HDL و عملکردش، در شرکت‌کننده‌هایی که در گروه رژیم بادام قرار گرفته بودند، بهبود یافته است.

Penny Kris-Etherton، استاد برجسته تغذیه در ایالت Penn، در مورد این مطالعه بیان داشت:

این بررسی که در مجله‌ی تغذیه منتشر شده است، بر اساس تحقیقات قبلی بر روی اثرات بادام در رژیم‌های غذایی ِکاهش دهنده‌ی کلسترول انجام شده است.

Kris-Etherton گفت:

تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد در رژیم‌های غذایی‌ای که بادام در آن‌ها بسیار کم مصرف می‌شود، کاهش نوع خاصی از لیپوپروتئین و ایجاد کلسترول LDL رخ می‌دهد که یک عامل خطر بسیار مهم و خطرناک در ایجاد بیماری‌های قلبی است، اما در مورد اینکه چگونه بادام، بر میزان کلسترول HDL که در قالب کلسترول خوب به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، اثر می‌گذارد هنوز مشخص نشده‌است.

محققان قصد داشتند تا ببینند بادام فقط سطح کلسترول HDL را افزایش نمی‌دهد بلکه همچنین عملکرد آن را نیز بهبود می‌بخشد؛ که این کار را با جمع کردن کلسترول از بافت‌هایی نظیر شریان‌ها و کمک به نقل و انتقال آن از بدن انجام می‌دهد.

Kris Etherton می‌گوید:

HDL زمانی که به گردش خون وارد می‌شود، بسیار کوچک است. همانند کیسه‌ی زباله‌ای که به آرامی بزرگتر و کروی‌تر می‌شود؛ چراکه کلسترول را از سلول‌ها و بافت‌های مجاور قبل از ذخیره و شکسته شدنش در کبد، جمع آوری می‌کند.

بسته به اینکه چه مقدار کلسترول جمع آوری شده است، کلسترول HDL به پنج زیرمجموعه تقسیم می‌شود که از طیف β_1 بسیار کوچک تا α-1 بزرگ‌تر و بالغ‌تر را شامل می‌شود. محققان امیدوارند که خوردن بادام، موجب افزایش بیشتر ذرات  α-1  شود که نشان‌دهنده‌ی بهبود عملکرد HDL می‌باشد.

در مطالعه‌ی کنترل تغذیه، 48 مرد و زن با سطح کلسترول LDL بالا، در دو دوره رژیم غذایی شش هفته‌ای شرکت کردند. در هر دو، رژیم غذایی به جز میان‌وعده‌های روزانه یکسان بود. در رژیم غذایی بادام، شرکت کنندگان 43 گرم بادام، تقریبا به اندازه‌ی یک مشت به صورت روزانه دریافت می‌کردند. در طول دوره‌ی کنترل، گروه دیگر به جای بادام کیک موفین موزی دریافت کردند.

در پایان هر دوره رژیم غذایی، محققان سطح و عملکرد کلسترول HDL را در شرکت‌کننده‌ها اندازه گرفتند. محققان سپس نتایج را با مقادیر پایه‌ی اندازه‌گیری شده، در ابتدای مطالعه مقایسه کردند.

محققان دریافتند که در مقایسه‌ی رژیم کنترل، رژیم بادام HDL α-1 (زمانی که ذرات به بزرگترین اندازه و بالغ ترین مرحله‌ی خود می‌رسند) را به میزان 19 درصد افزایش داد. علاوه بر این رژیم بادام، عملکرد HDL را هم چنین به میزان 6.4 درصد در شرکت کننده‌هایی با وزن طبیعی و نرمال بهبود بخشید.

Kris Etherton گفت:

ما توانستیم نشان بدهیم که ذرات بزرگتری در پاسخ به مصرف بادام‌ها نسبت به مصرف نکردن آن‌ها وجود داشتند. بدین معنی که ذرات کوچکتر که تمام آنچه را که انتظار می‌رود انجام می‌دهند، به بافت‌ها رفته و با مصرف و برداشت کلسترول بزرگ‌تر می‌شوند؛ حال این کلسترول را به کبد می‌برند تا در نهایت از بدن دفع شود.

Kris Etherton توضیح داد که افزایش در زیر مجموعه‌ی خاص HDL، با معناست چراکه این ذرات به طور کلی نشانه‌هایی از کاهش بیماری‌های قلبی عروقی از خود نشان داده‌اند.

Kris Etherton گفت که اگرچه بادام‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به طور کامل از بین نمی‌برند اما آن‌ها می‌توانند یک انتخاب هوشمند به عنوان میان وعده‌ی سالم باشند.وی همچنین اضافه کرد که علاوه بر تاثیر مثبت و مفید آن بر قلب و سلامت، بادام دارای مقدار چربی مناسب، ویتامین E و فیبر نیز می‌باشد.

Kris Etherton در ادامه افزود:

اگر مردم بادام را به رژیم غذایی خود بیافزایند، باید منتظر مزایای متعدد آن از جمله بهبود سلامت قلب باشند. بادام به عنوان یک درمان نیست، اما هنگامیکه در حد اعتدالی مصرف شود، به خصوص وقتی که به جای موادغذایی بی‌ارزش بکار رود، یک افزودنی عالی به رژیم غذایی محسوب می‌شود.