انتشار این مقاله


مورد مشکوک به سرطان ریه، مخروط ترافیکی اسباب بازی از کار درآمد

موردی مشکوک به سرطان ریه، که ابداً سرطان ریه نبود.

یک مرد ۴۷ ساله در بریتانیا با چیزی مواجه شد که می‌تواند بهترین اخبار ممکن باشد – یک مورد مشکوک به سرطان ریه، که ابداً سرطان ریه نبود، بلکه یک مخروط ترافیکی کارخانه Playmobil که در زمان کودکی وارد ریه‌ی وی شده بود.


مقاله مرتبط : ريسك سرطان ریه، شایعات و واقعیت‌ها


وی پس از یک سال مواجهه با علائم، به یک کلینیک تنفسی مراجعه کرد. حتی بعد از درمان برای پنومونی، او همچنان سرفه می‌کرد و موکوس تولید می‌کرد (که اگر منصفانه بگوئیم منجر به بهبودی جزئی شد). هنگامی که پزشکان بر روی ریه‌های بیمار رادیوگرافی انجام دادند، در ریه راست بیمار توده‌ای یافتند که حجم اندام را به میزان قابل توجهی کاهش می‌داد. به نظر می‌رسید یک تومور بدخیم است – اما طی انجام برونکوسکوپی، به جای آن یک شی خارجی را که در ریه‌اش قرار داشت، پیدا کرده و آن را با فورسپس برداشتند.

بررسی دقیق‌تر نشان داد که این در واقع یک مخروط ترافیکی اسباب بازی پلاستیکی بود.
تیم در مطالعه این مورد می‌نویسد:

در پی این روش، بیمار گزارش داد که او در دوران کودکی خود به طور منظم با قطعات Playmobil بازی کرده و حتی آنها را بلعیده است.

او یادآوری می‌کند که این ست Playmobil را برای روز تولد هفتم خود دریافت کرده است و معتقد است که در مدت زمان کمی بعد از آن، مخروط ترافیک اسباب بازی را می چیند. بچه‌ها اسباب بازی‌های کوچک را تقریباً اغلب داخل بینی خود می‌کشند، اما بسیار نادر است که بیش از یک هفته طول بکشد و تشخیص داده نشود.


مقاله مرتبط: هر آن‌چه از سرطان ریه باید بدانید


پزشکان گفتند در مورد این اتفاق که ۴۰ سال بعد از استنشاق وسیله علائم بروز کرده، فقط می‌توان گفت که بی‌سابقه است.
این اتفاق ممکن است به این علت افتاده باشد که، به دلیل این‌که بیمار هنگامی که این مخروط را به درون بینی خود کشیده جوان بوده‌است، راه هوایی او توانسته خود را با آن تطبیق دهد و آن را به داخل پوشش موکوزال جذب کند. و همزمان با شروع سیگار کشیدن فرد، علائم این اتفاق به وسیله علائم استعمال سیگار پوشیده شده است.
چهار ماه بعد از برداشتن شیء خارجی، سرفه مداوم بیمار به طور کامل از بین رفته و سفتی بافت ریه او تا حدود زیادی فروکش کرده بود. در مواردی افزایش حجم دائمی راه‌های هوایی نیز به وجود می‌آید، اما این فقط در حدود ۲۰ درصد از بیمارانی است که یک عضو خارجی مزمن در ریه‌های آن‌ها وجود داشته است.
پزشکان بر این عقیده بودند که علائم او به طور قابل توجهی بهبود یافته است و او سرانجام مخروط ترافیک Playmobil گمشده خود را درست در آخرین مکانی که آن‌ را دیده بود، پیدا کرد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید