انتشار این مقاله


ارتباط بین مرکز حافظه مغز و عملکرد قلب

افراد سالمندی که قلبشان خون کمتری پمپاژ می‌کند؛ دچار افت جریان خون در لوب تمپورال هستند.

محققان vanderbilt گزارش کردند که افراد سالمندی که قلبشان خون کمتری پمپاژ می‌کند؛ دچار افت جریان خون در لوب تمپورال هستند. تحقیقات قبلی گزارش کرده بود که لوب تمپورال منطقه بحرانی برای گسترش بیماری آلزایمر می باشد.

با تحقیقی که توسط یک تیم از دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت (VUMC) انجام شد حدس زده می‌شود که افراد سالمندی که قلبشان خون کمتری پمپاژ می‌کنند دچار افت خونرسانی و جریان خون در لوب تمپورال هستند، جایی که پاتولوژی آلزایمر ابتدا از آنجا آغاز می شود.

مغز، جایی که تنها به عنوان دو درصد از وزن بدن محاسبه می شود، به صورت معمول ۱۲ درصد از جریان خونی که از قلب صادر می شود را دریافت می کند؛ سطحی که توسط یک سری عملیات پیچیده‌ی خودکار حفظ می‌شود که جریان خون به مغز در همه اوقات ثابت باشد.

دکتر آنجلا جفرسن، رئیس مرکز حافظه و آلزایمر دانشگاه واندربیلت و همکارانش بررسی کردند که آیا شاخص‌های پایین قلبی (یعنی مقدار خونی که به خارج قلب جریان پیدا می کنند نسبت به اندازه بدن فرد) با کاهش جریان خون به مغز همبسته است یا خیر.

هدف این مطالعه فهم بهتر این بود که چگونه کاهش جریان خون ممکن است مشاهدات بالینی در مطالعات قبلی که عملکرد قلب را به تخریب شناختی، بیماری آلزایمر و فراموشی مرتبط دانسته بود توضیح دهد.

جفرسن گفت:

اصولاً ما از قبل، راجع به این که چگونه از بسیاری بیماریهای قلبی پیشگیری کنیم یا آنها را درمان کنیم می‌دانستیم؛ ولی راجع به پیشگیری یا درمان بیماری آلزایمر هنوز اطلاعاتی نداریم. این تحقیق مخصوصاً مهم است برای اینکه ممکن است به ما کمک کند تا دانش ما درباره ی مدیریت سلامت قلب و درمان فاکتورهای خطر برای کاهش حافظه در بالغین مسن تر قبل از این که نشانه های شناختی پیشرفت کنند؛ نیرومند شود.

این مطالعه به صورت آنلاین در هشتم نوامبر در ژورنال Neurology منتشر شده که شامل ۳۱۴ شرکت کننده در طرح تحقیقاتی حافظه و سالمندی واندربیلت با میانگین سنی ۷۳ سال می‌شود.

از این شرکت کنندگان ۳۹ درصد صدمات خفیف شناختی داشتند؛ وضعیتی که خطر پیشرفت بیماری آلزایمر فراموشی را بالا می‌برد در حالی که باقی شرکت کنندگان عملکرد شناختی طبیعی داشتند. شاخص های قلبی با اکوکاردیوگرافی اندازه‌گیری شد و جریان خون در مغز با تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) محاسبه گردید.

مقدار ارتباط میان شاخص‌های پایین قلبی و جریان خون مغزی پایین در لوب تمپورال، که یک منطقه بحرانی برای پردازش حافظه است؛ تخمین زد که برابر ۱۵ تا ۲۰ سال سن افراد را جلو خواهد برد.

جفرسن گفت:

یک راه که برای قرار دادن این نتایج در یک زمینه‌ی معنی دار این است که مشخص کنیم چگونه یک سال بالاتر رفتن سن به جریان خون در مغز ارتباط می‌یابد. پس؛ ما اثرات یک سال مسن تر شدن را با اثرات شاخص‌های پایین قلبی مقایسه کردیم. وقتی این کار را انجام دادیم، دریافتیم که اثرات شاخص‌های قلبی روی فشار خون لوب تمپورال، برابر با ۱۵ تا ۲۰ سال مسن‌تر شدن است.

مقدار ارتباط میان شاخص‌های پایین قلبی و کاهش جریان خون مغزی در لوب تمپورال که یک ناحیه بحرانی در پردازش حافظه است تخمین زده شد که برابر ۱۵ تا ۲۰ سال سن را جلو می‌برد.

افراد شرکت کننده در تحقیق قسمتی از تحقیق طولی بودند که بررسی مسیر توانایی‌های قلب و شناخت‎‌شان ادامه خواهد داشت. این مطالعه سوالات بیشتری را راجع به این که تنظیم خودکار جریان خون در مغز کمتر از سن افراد مؤثر است ایجاد کرد. همچنین نقش مهم‌تری که سلامت عروق در تشدید آسیب شناسی آلزایمر یا علائم بالینی فراموشی بازی می کنند.

دکتر ماریا کاریلو؛ سرپرست دفتر محققان انجمن آلزایمر که حمایت مالی این تحقیق کمک می‌کنند گفت:

درحال حاضر از شواهد بدنه‌ی رو به رشد تحقیق واضح است که یک ارتباط قوی میان سلامت قلب و سلامت مغز وجود دارد. ما مفتخریم که نخستین پایه‌های سرمایه‌گذاری برای این دانش وسوسه‌انگیز را فراهم کردیم که شروع به شناخت و بررسی مکانیسم‌های پشت سر این ارتباط کند. آن مکانیسم‌ها که البته قبلا تایید شده بود، ممکن است کلیدی برای درمان‌های مؤثرتر و تدابیر پیشگیرانه برای بیماری آلزایمر و سایر فراموشی‌ها باشد.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید