انتشار این مقاله


حوادث ناگوار، ضایعاتی بر قلب جای می‌گذارند

بررسی جدید، تجربیات ناگوار را با افزایش خطر بیماری‌های قلبی، به خصوص پس از یائسگی مرتبط می‌داند.

بررسی جدید، تجربیات ناگوار را با افزایش خطر بیماری‌های قلبی، به خصوص پس از یائسگی مرتبط می‌داند.

امروزه به نظر می‌رسد همه چیز درنهایت به بیماری قلبی ختم می‌شود. درست است که سیگار کشیدن به همان میزان فشار خون بالا برای سلامتی مضر است؛ اما شواهد بسیاری مبنی بر نقش فاکتورهای روانی در مشکلات قلبی وجود دارد. بررسی جدید نشان می‌دهد که چگونه تجربیات ناگوار سلامت عروق و در نهایت سلامت قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نتایج در نشست سالانه NAMS به  اطلاع عموم رسید.

بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در زنان هستند. بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا، در هر دقیقه فردی مادر، همسر یا خواهر خود را در اثر انواع مختلف بیماری‌های قلبی از دست می‌دهد. تا کنون تحقیقات اندکی اثر تجربیات ناگوار را برسلامت عروق یا به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای بیماری قلبی تحت بررسی قرار داده است. حتی این اثر پس از  یائسگی که به طور طبیعی همراه با زوال بافت اندوتلیال-اندوتلیوم بافت پوشاننده‌ی درون قلب و عروق است-، خطر بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد نیز؛ به طور کافی موشکافی نشده است. در این بررسی ۲۲۷ زن در دوران پیش و پس از قاعدگی که سیگار نمی‌کشند شرکت داده شدند. محققین تأثیر حوادث ناگوار را بر کاهش عملکرد بافت اندوتلیال بررسی کردند. آنان این اثر را مستقل از شاخص‌های جمعیت‌شناسی، دیگر ریسک فاکتورهای بیماری قلبی، استرادیول و تجربیات دوران کودکی مطالعه نمودند.

نتیجه آن بود که عملکرد بافت اندوتلیال در زنان با تجربه‌ی حوادث رنجور بیش‌تر (۳ یا بیشتر) نامطلوب‌تر است. که این اختلال آنان را در خطر بیش‌تری از بیماری‌‌های قلبی قرار می‌دهد.

در این بررسی آزار جنسی، مرگ فرزند، تجربه‎ی سوانح جاده‌ای، تجربه‌ی فجایع طبیعی و تجربیات ضدوخورد و حمله تحت مطالعه قرار گرفتند. دکتر Rebecca Thurston راهنمای این بررسی از دانشگاه پزشکی Pittsburgh عنوان کرد:

این یافته‌ها به تأثیر حوادث روانی ناگوار در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی تأکید دارد.

دکتر JoAnn Pinkerton افزود:

درصد بالایی از زنان یائسه به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند. این بررسی نشان می‌دهد؛ که افزون بر اهمیت سلامتی جسمی، بررسی پیشینه‌ی روانی زنان از اهمیت بالایی برخوردار است.


مقاله‌ی مرتبط:

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید