انتشار این مقاله


خروپف کردن می‌تواند عملکرد قلب را مخصوصاً در خانم‌ها مختل سازد

خروپف و آپنه‌ی انسدادی خواب هر دو می‌توانند منجر به اختلال زودرس در عملکرد قلب زنان شود.

مطابق آن چه که در مطالعاتی جدید یافت شده است، خروپف و آپنه‌ی انسدادی خواب هر دو می‌توانند منجر به اختلال زودرس در عملکرد قلب زنان شود.
خروپف کردن به الگویی از خواب اشاره دارد که در آن فرد با صدای خرناسه یا خرخر تنفس می‌کند.

بنیاد ملی خواب اشاره می‌کند که ۹۰ میلیون نفر در ایالات متحده خروپف دارند. خروپف می‌تواند در افرادی که سن بالایی دارند خطرناک بوده و نیز منجر به بیماری‌های قلبی شود.
انواع مختلفی از آپنه‌ی خواب وجود دارد اما نوع رایج‌تر آن آپنه‌ی انسدادی خواب خوانده می‌شود. حداقل ۱۸ میلیون‌نفر از بزرگسالان ایالات متحده مبتلا به آپنه می‌باشند. این مشکل می‌تواند الگوهای تنفسی را هنگام خواب تحت تأثیر قرار داده و باعث توقف تنفس فرد و شروع دوباره‌ی آن شود. تقریباً نیمی از افرادی که با صدای بلند خروپف می‌کنند، مبتلا به آپنه‌ی انسدادی خواب هستند.

هنگام رخ دادن آپنه‌ی انسدادی خواب، ماهیچه‌های گلو که مسئول باز نگه داشتن راه‌های هوایی هستند، جلوی جریان هوا را می‌گیرند.
مطالعاتی جدید که اخیراً در نشست سالیانه‌ی انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی در شیگاکو انجام‌گرفت، نشان می‌دهد خروپف و آپنه‌ی انسدادی خواب منجر به اختلال عملکردی قلب در زنان زودار از مردان می‌شود.

آپنه‌ی خواب و بیماری‌های قلبی؟

هنوز به طور قطعی تأثیر یا عدم تأثیر آپنه ی خواب بر روی بیماری‌های قلبی واضح نیست اما متخصصان عقیده دارند که افراد مبتلا به آپنه‌ی خواب، در معرض خطر مبتلا به فشار خون بالا می‌باشند.
اغلب افراد مبتلا به آپنه ی خواب می‌باشند، مبتلا به بیماری‌های همزمان دیگری نیز هستند به همین دلیل تشخیص ارتباط بین آپنه و بیماری قلبی دشوار است.

مطابق بیانات انجمن قلب آمریکا، برخی از افرادی با آپنه‌ی خواب و فشار خون بالا زندگی می‌کنند، با درمان آپته‌ی خواب خود، در فشار خون نیز بهبود مشاهده می‌کنند. یافته‌های بسیاری نیز ارتباطی ممکن بین فشارخون و آپنه را نشان می‌دهد.

آپنه‌ی انسدادی خواب با چاقی که یکی از عوامل خطر برای بیماری قلبی است، نیز مرتبط می‌باشد. چاقی منجر به آپنه‌ی خواب شده و در طولانی مدت کمبود خوابی که آپنه‌ی خواب ایجاد می‌کند نیز منجر به افزایش چاقی خواهد شد. با افزایش بیشتر وزن فرد عضلات گلو بیشتر به حالت استراحت درآمده و آپنه شدیدتر می‌گردد.

زنانی که خروپف می‌کنند در معرض خطر بیشتری می‌باشند

محققان اطلاعات مرتبط با پارامترهای قلبی در ارتباط با تشخیص آپنه‌ی انسدادی خواب و با استفاده از اطلاعات خروپفی که خود بیماران در بانک زیستی انگلستان گزارش کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.
بانک زیستی انگلستان یک منبع سلامت بین‌المللی بوده، که به محققان در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند.

اطلاعات شامل اسکن MRI، ۴۸۷۷ بیمار قلبی بود. دانشمندان این اسکن‌ها را به سه گروه تقسیم کردند: آن‌ها که مبتلا به آپنه‌ی انسدادی خواب بودند، آن‌ها که به گزارش خود خروپف داشتند و دسته‌ای که هیچ‌کدام از این دو مشکل را نداشتند.

هنگامی که محققان گروهی که خروپف داشتند را با گروهی که هیچ اختلالی در خواب نداشتند، مقایسه کردند؛ تفاوت قابل توجهی در حجم بطن چپ خانم‌ها در مقایسه با آقایان یافتند. افزایش حجم بطن چپ به این معنی است قلب به شدت برای تأمین نیاز بدن تلاش می‌کند.
این الگوها در افرادی که گزارش خروپف داشتند نشانه‌ی آن است که آپته‌ی انسدادی خواب در آن‌ها تشخیص داده نشده است.
دکتر Adrian Curta، از محققان، بیان دارد:

ما پی بردیم که به نظر می‌رسد پارامترهای قلبی در زنان راحت‌تر تحت تأثیر بیماری‌ها قرار گرفته، و زنانی که خروپف کرده یا مبتلا به آپنه‌ی انسدادی خواب هستند، احتمالاً در معرض خطر بزرگ‌تری برای اختلالات قلبی هستند.

آپنه‌ی انسدادی خواب بسیار کم‌تشخیص است.

محققان همچنین یافته‌اند که تعداد تشخیص نمونه‌های آپنه‌ی انسدادی خواب در مطالعات بسیار پایین است، و بیان دارند که احتمالاً آپنه‌ی انسدادی خواب از طریق از طریق مطالعات غیرقابل تشخیص باشد.

دکتر Cutra، متخصص رادیولوژی بیمارستان دانشگاه مونیخ آلمان، از افرادی که خروپف دارند می‌خواهد برای غربال‌گری آپنه‌ی انسدادی خواب مراجعه نموده و یا در صورت مبتلا به آن به دنبال درمان باشند.
وی اظهار دارد:

من از افرادی که خروپف می‌کنند می‌خواهم که از پارتنر خود بخواهند تنفس آن‌ها را در طول خواب و توقف تنفس برای مدت کوتاهی و سپس شروع دوباره آن را تحت نظر داشته باشند.
این افراد در صورتی که مطمئن نباشند، می‌توانند شب را در آزمایشگاه خواب سپری کنند تا تنفس آن‌ها به طور مداوم و حتی تغییرات جزئی ثبت شود.

این تیم هم اکنون امیدوار است تحقیقات بیشتری برای پی بردن کامل تفاوت‌های زن و مرد مرتبط با خروپف و آپنه‌ی انسدادی خواب انجام دهند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید