انتشار این مقاله


علائم مالتیپل اسکلروزیس با مصرف میوه و سبزیجات بهبود می‌یابد

شواهدی در مورد تاثیر رژیم غذایی بر علائم MS وجود دارد.

طبق مقالۀ منتشر شده در ژورنال Neurology، رژیم غذایی سالم که شامل میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های خوراکیست ممکن است با افزایش توان‌بخشی و کاهش علائم مالتیپل اسکلروز (MS) مرتبط باشد و شدت علائم مربوط به بیماری را کاهش دهد. ولی انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس معتقد است که شواهد کافی در این زمینه وجود ندارد که بتواند تاثیر رژیم غذایی مناسب را بر روی افراد مبتلا به MS مشخص کند.

 مطالعات جدیدتری در این زمینه حاکی از آن است که شواهدی در مورد تاثیر رژیم غذایی بر علائم MS وجود دارد. فیتزجرالد توضیح می‌دهد:

افرادی که مبتلا به MS هستند، اغلب به دنبال تغذیه مناسب برای کاهش علایم و اجتناب از ناتوانی می‌باشند اما تحقیقات کمی در مورد این انجام شده است.


مقاله ی مرتبط: مالتیپل‎‌اسکلروزیس (MS)


 ناتوانی شدید ۲۰ درصد کاهش می‌یابد

برای بررسی نقش رژیم غذایی درمورد MS، تیم فیتزجرالد پرسش‌نامه‌هایی را که توسط ۶,۹۸۹ بیمار مبتلا به MS تکمیل شده بود مورد بررسی قرار داد. همچنین اطلاعات مربوط به شیوه زندگی، وزن، فعالیت بدنی و وضعیت استعمال سیگار را در بیماران مورد ملاحظه قرار گرفت. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا مشخص کنند که آیا در ۶ ماه گذشته عود بیماری‌های MS را تجربه کرده‌اند یا خیر.

شرکت‌کنندگان همچنین میزان ناتوانی خود را گزارش کردند، از جمله نشانه‌های شدید آن، خستگی، درد و افسردگی بود. شرکت‌کنندگان در گروهی که بهترین رژیم غذایی را داشتند، به طور متوسط ۱/۷ وعده از دانه های کامل و ۳/۳ وعده میوه، سبزیجات و حبوبات در روز مصرف می کردند.

پژوهشگران پس از تنظیم نتایج برای عوامل موثر – مانند سن و مدت زمان بیماری – دریافتند که افراد با رژیم غذایی سالم، ۲۰ درصد کم‌تر احتمال دارد که دچار ناتوانی‌های شدید شوند. این مطالعه همچنین گزارش کرد که “افراد دارای شیوه زندگی و تغذیه سالم به طور کلی تقریبا ۵۰ درصد کم‌تر به افسردگی مبتلا هستند، ۳۰ درصد کم‌تر احتمال خستگی شدید دارند و بیش از ۴۰ درصد احساس درد کم‌تری دارند.

اما این مطالعه مشخص نمی‌کند که آیا سبک زندگی سالم باعث کاهش علائم MS می‌شود یا این که آیا علائم شدید باعث می‌شود که افراد به شیوه‌های زندگی سالم روی آورند، شواهدی از ارتباط بین این دو را نشان می دهد.

با این حال، شرکت‌کنندگان در این مطالعه بیشتر سفیدپوستانی بودند که به طور متوسط ۲۰ سال داشتند و علایم MS را نشان می‌دادند. این بدان معنی است که با وجود این که افراد مبتلا به انواع MS در این مطالعه گنجانده شده‌اند، اما یافته‌ها به همه افرادی که بیماری دارند قابل تعمیم نیست.

محققان اظهار داشتند که یکی دیگر از محدودیت‌های مطالعه این است که طراح آن نمی‌تواند در مورد این که رژیم‌های غذایی سالم بر روی علائم MS در آینده فرد تأثیر می‌گذارند یا نه، اطلاعاتی را ارایه دهد.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید