انتشار این مقاله


بوتاکس مو چیست و بوتاکس و ریزش مو چه ارتباطی با هم دارند

هر آنچه که باید در مورد بوتاکس مو بدانید!

با شنیدن کلمه بوتاکس همگی یاد بوتاکس درمانی برای چین و چروک صورت می‌افتیم اما بوتاکس مو چیست ؟ موی سر درست مثل پوست، با گذر سن شادابی و انعطاف خود را از دست می‌دهد. محصولات بهداشتی جدید برای بوتاکس مو به این دلیل خود را با نام بوتاکس معرفی کرده‌اند که مو را پر و نرم کرده و از پیچ خوردن مو جلوگیری می‌کنند. با ما همراه باشید تا درباره‌ی این که بوتاکس مو چیست ، ارتباط بین بوتاکس و ریزش مو و عوارض بوتاکس مو صحبت کنیم.

بوتاکس ترکیبی ساخته شده از سم بوتولینوم می‌باشد؛ ماده ای که در فلج کردن عضله شناخته شده است. با اینکه سم بوتولینوم می‌تواند در مقادیر زیاد سمی باشد، اما پزشکان در مقادیر کمتر از آن برای چندین اهداف درمانی سودمند استفاده می‌کنند. از این مقاصد درمانی می‌توان به کاربرد آن در کاهش تعریق بدن، سردردهای میگرنی، تنبلی چشم، مشکلات بلع و همچنین عمل‌های زیبایی اشاره کرد.


حتماً بخوانید: هر‌آن‌چه باید در مورد بوتاکس بدانید


در این مقاله درباره‌ی عناوین زیر بحث شده است:

  • بوتاکس مو چیست
  • تأثیر بوتاکس بر روی مو چگونه است
  • خطرات و عوارض بوتاکس مو چیست
  • آیا بوتاکس باعث ریزش مو می‌شود
  • گزینه‌های درمانی دیگر
  • چشم انداز

بوتاکس مو چیست

بوتاکس مو چیست
دو نوع درمان بوتاکس برای مو وجود دارد: بوتاکس برای ساقه‌ی مو و دیگری تزریق بوتاکس به پوست سر

در پاسخ به این سوال که بوتاکس مو چیست باید گفت که بوتاکس مو اصلاً ماده توکسین بوتولینوم را ندارد. سم بوتولینوم اصلی‌ترین ماده‌ی بوتاکس است. در عوض، کارکرد این روش شبیه بوتاکس است. درست مثل بوتاکس، بوتاکس مو نیز با شکل کردن عضلات و صاف کردن پوست، تک تک الیاف مو را پر می‌کند تا به لطافت و شادابی موی سر کمک کرده باشد.

بوتاکس به عنوان ماده‌ای در زیباسازی موها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو نوع درمان با بوتاکس وجود دارد:

  • اولین مورد، بوتاکس مو می‌باشد که در واقع می‌توان گفت اصلاً حاوی بوتاکس نبوده و به صورت موضعی در قالب ترمیم موهای آسیب دیده طراحی شده است و به موها، ظاهری سالم و درخشان می‌بخشد.
  • نوع کاربردی دیگر آن، تزریق بوتاکس مو به پوست سر می‌باشد که استفاده از آن مورد تأیید نیست؛ چراکه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، استفاده از آن را در اهداف درمانی تایید نکرده است.

بوتاکس در بین هزاران درمان موجود، به یک درمانِ در دسترس برای افرادی تبدیل شده است که قصد دارند بر زیبایی ظاهری موهایشان بیافزایند. فهمیدن و درک این که بوتاکس مو چیست و چگونگی عملکرد این روش درمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا در مورد استفاده کردن از این روش تصمیم مناسبی بگیرد.

چه کسی به بوتاکس مو احتیاج دارد؟

چه کسی به بوتاکس مو احتیاج دارد

کاربردهای موضعی محصولاتی که به عنوان بوتاکس مو به بازار عرضه می‌شوند معمولاً برای کسانی که موهای شکننده، آسیب دیده و یا دارای موهای فر هستند توصیه می‌شود. افرادی که موهای آن‌ها با حرارت و رنگ کردن دچار آسیب شده است نیز می‌توانند از درمان‌های تقویت کننده بهره ببرند.

تزریق بوتاکس به پوست سر مناسب افرادی است که بیش از حد عرق می‌کنند، چراکه عرق کردن سریعاً باعث می‌شود مو ظاهری کثیف مانند به خود بگیرد. فاصله‌ی شستشوی موی سر در افرادی که این تزریق را دریافت می‌کنند ممکن است بیشتر شود.

تأثیر بوتاکس بر روی مو چگونه است

تأثیر بوتاکس بر روی مو چگونه است
در صورت تزریق بوتاکس به پوست سر، فرد تعریقی در این ناحیه نخواهد داشت.

ایده‌ی به کار بردن بوتاکس برای مو از نظریه‌ای منشأ می‌گیرد که بیان می‌دارد:

درمان‌های موضعی قادرند با پر کردن بخش‌های آسیب دیده‌ی مو، به لطافت و سلامت آن‌ها کمک کنند.

همین امر در مورد بوتاکس نیز صادق می‌باشد. تزریق این ماده به پوست از بروز چین و چروک آن ناحیه جلوگیری می‌کند.

برخی از محصولات ارائه شده به بازار تحت عنوان بوتاکس مو، حاوی L’Oreal Professionel’s Fiberceutic می‌باشد. این محصول حاوی ترکیبی می‌باشد که به نام شرکت سازنده‌اش  Intra-Cyclane نامیده می‌شود. ترکیبی که به صافی و تقویت موی سر کمک شایانی می‌کند. دیگر شرکت‌های سازنده و سالن‌های مو و زیبایی می‌توانند ترکیبی از محصولات دیگر همچون ویتامین‌ها، روغن‌های ضروری و کلاژن را به عنوان بوتاکس به بازار مو عرضه کنند.

هنگامی که بوتاکس به پوست سر تزریق می‌شود، عملکرد اکراین یا همان غدد عرق کاهش می‌یابد. بدین ترتیب ممکن است فرد شاهد کاهش قابل توجهی در میزان تعریق شود. تزریق بوتاکس می‌تواند باعث صاف کردن موی فر نیز شود.

خطرات و عوارض بوتاکس مو چیست

خطرات و عوارض بوتاکس مو چیست

گرچه بوتاکس تزریقی به تقویت مو و بهبود ظاهر آن کمک بسیاری می‌کند اما در مواردی می‌تواند نتیجه‌ای برعکس نیز داشته باشد. اکثر متخصصین استفاده از آن را بیش از سه تا چهار بار در سال توصیه نمی‌کنند. در غیر این صورت مو مستعد شکنندگی، نازکی و کدری خواهد شد. احتمال این که این درمان‌ها مؤثر واقع نشوند نیز وجود دارد. با این که بسیار گران قیمت نیز می‌باشند.

تزریق بوتاکس به پوست سر ممکن است یک راه‌حل کوتاه مدت برای جلوگیری از فرشدگی و چرب بودن آن باشد. درنهایت بدن با جذب بوتاکس از تاثیرگذاری این ماده می‌کاهد؛ بدین ترتیب که فرد بعد از گذشت دو تا سه ماه ممکن است شاهد کاهش چشمگیر تاثیرگذاری بوتاکس در مقایسه با اثرات اولیه‌ی آن شود.

تزریق بوتاکس همچون سایر درمان‌های موضعی هزینه‌ای زیادی دربر دارد. در برخی از درمان‌ها می‌تواند هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰۰ دلار داشته باشد!

آیا بوتاکس باعث ریزش مو می‌شود

بوتاکس مو در کل محصول بی‌خطری است، اما با این حال، مانند هر درمان دیگری خطر اندکی از نظر تحریک‌پذیری یا واکنش آلرژیک پوست برای برخی افراد وجود دارد. به منظور کاهش عوارض بوتاکس مو، این درمان نباید در تماس مستقیم با پوست باشد.

اخیرا شایعاتی مبنی بر بوتاکس و ریزش مو و رویش مجدد مو در اثر تزریق بوتاکس گزارش شده است که هنوز به طور کامل اثباتی در این مورد گزارش نشده‌است. هیچ گزارشی مبنی بر این که بوتاکس باعث ریزش مو می‌شود در دست نیست.

گزینه‌های درمانی دیگر

متخصصان زیبایی، درمان‌های کراتینی را شبیه به بوتاکس مو می‌بینند. از کاربردِ کراتینه کردن مو، می‌توان به صاف کردن و تقویت موی سر اشاره کرد. برخی از مواد تشکیل دهنده‌ی این روش شامل کراتین و اسیدهای آمینه می‌باشد.

روش کراتینی مو حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای چون متیلن گلیکول و فرمالین می‌باشد. این‌ها مواد نگهدارنده‌ای می‌باشند که به هنگام گرم شدن به فرمالدئید تبدیل می‌شوند.

فرمالدئید به عنوان ماده‌ای کارسینوژن شناخته شده است؛ بدین معنی که می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود. بنابراین این روش درمانی برای سلامت شخص مناسب نیست.

سایر روش‌های صاف کننده با کراتین، همچون استفاده از کراتین مایع و کراتین ارگانیک برزیلی نیز در سالن‌های زیبایی موجود است که به جای فرمالین یا متیلن گلیکول، این حاوی ترکیباتی به نام biformyl هستند. با اینکه محققان اثرات این ماده را همپای فرمالدئید نمی‌دانند اما با این حال این ماده می‌تواند باعث ایجاد سوزش پوست، چشم‌ها و تحریک سیستم تنفسی شود.

افراد همچنین می‌توانند از محصولات دیگر کراتین و ضد چروک که در فروشگاه‌های زیبایی عرضه می‌شود نیز بهره گیرند. به جای خرید این قبیل محصولات درمانی، فرد با ایجاد تغییراتی در روش و شیوه‌ی زندگی‌اش می‌تواند موهای سالم و قوی داشته باشد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به چند مورد زیر اشاره‌ای داشت:

  • کاهش استفاده از وسایل حرارتی برای موها از جمله انواع فرکننده‌ها و بابلس‌ها، اتوهای مو و انواع خشک کننده و سشوارها. این وسایل حرارتی می‌توانند مو را ضعیف کرده و آن را بیشتر مستعد شکنندگی کنند.
  • کاهش سطح استرس. استرس بر پوست و مو تاثیر می‌گذارد، باعث می‌شود که بدن هورمون‌های استرس زای بیشتری آزاد کند که در موارد شدید می‌تواند باعث ریزش موی فرد شود.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم که انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزیجات را شامل شود.
  • ممکن است برخی افراد تمایل داشته باشند تا از مکمل‌های تغذیه‌ای حاوی ویتامین و مواد معدنی برای بهبود ظاهر موی خود استفاده کنند که از جمله‌ی این مکمل‌ها می‌توان به بیوتین، آهن، سیلیکا و روی اشاره کرد. اما با این حال، دانشمندان هنوز به طور قطع ثابت نکرده‌اند که این مکمل‌ها بتوانند در ریزش مو کمک کننده باشند.

در بیشتر مواقع با رعایت مواردی این چنین در منرل، فرد می‌تواند شاهد تغییرات بسیاری در موی خود باشد.


مقاله‌ی مرتبط: ۸ اشتباه رایج که باعث ریزش مو می‌شود


چشم انداز

چشم انداز بوتاکس مو

با اینکه بوتاکس به محصولی انقلابی در برطرف کردن نگرانی‌ها و درمان بسیاری از عوارض بهداشتی تبدیل شده است اما هنوز به طور قطعی ثابت نشده که می‌تواند به ترمیم و بهبود مو کمک کند!

در صورتی که شخص با رعایت تمام نکات مراقبتی، هنوز هم شاهد شکنندگی و ریزش شدید موی خود باشد باید با متخصص خود در این رابطه با مراقبت‌های بهداشتی موهای خود صحبت کند.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید