بدن ما واقعا به چقدر آب نیاز دارد؟

شما چیزی هستید که می‌خورید اما اگر بخواهید در موردش واقع‌بین باشید شما چیزی هستید که می‌نوشید. بنابراین چه میزان از آن باید آب باشد؟

براساس گزارش انستیتو ملی سلامت ایالات متحده، حدود 60 درصد از بدن یک انسان بالغ معمولی از آب ساخته شده است. این میزان شامل بیشتر مغز، قلب، ریه‌ها، عضلات و پوست و حتی حدود 30 درصد از استخوان‌هایتان می‌شود. آب علاوه بر اینکه یکی از اجزای اصلی بدن انسان است، به تنظیم دمای داخلی و نقل و انتقال مواد غذایی در بدن ما کمک می‌کند، بزاق را می‌سازد، مفاصل را لیز می‌کند و حتی به عنوان محافظ در برابر شوک‌های که به اندام‌های حیاتی وارد می‌شود نیز خدمت می‌کند و در رشد جنین نیز نقش ایفا می‌کند.

در مورد اینکه آب برای زندگی سالم بسیار مهم است، اختلاف نظری وجود ندارد و هنوز در مورد به طور علمی اینکه هر فرد چقدر ماده هر روز باید استفاده کند اتفاق نظر کمی وجود دارد. بنابراین بدن ما برای اینکه سالم باشند واقعا چقدر به آب نیاز دارند؟

احتمالا شما هم شنیده باشید که باید هر روز هشت اونس (چیزی در حدود 237 میلی‌لیتر و در مجموع حدود 1.9 لیتر) آب بنوشید. اما این پاسخ غلطی برای سوال بالاست. علی‌رغم فراگیر بود این قانون که زود به یاد همه می‌افتد، براساس مطالعه ریویویی که در سال 2002 انجام شد هیچ شواهد علمی برای پشتیبانی از آن وجود ندارد. در حقیقت مطالعات متعددی پیشنهاد می‌دهند که این از مقداری که افراد بالغ سالم به آن نیاز دارند دور است.

مشکل این قانون این است که طبق گفته محققان نوشیدن آب با لیوان تنها راه برای هیدراته شدن فرد نیست. بله، این درست است که نوشیدن آب یک راه غیرگران و بدون کالری برای از بین بردن عطش است اما قانون 8×8 دو منبع بزرگ مصرف روزانه آب را نادیده گرفته است.

غذا و نوشیدنی

یکی از آن منابع غذا است. هر چیزی که شما می‌خورید حاوی مقداری آب است. براساس دپارتمان کشاورزی ایالات متحده میوه‌های تازه و سبزیجات مقداری زیادی آب دارند؛ برای مثال میوه‌هایی مانند هندوانه و توت فرنگی بیش از 90  درصد از وزنشان متعلق به آب است. به طور طبیعی غذاهای مختلف حاوی مقدار متفاوتی از آب هستند اما به هر حال مقداری آب را دارند. براساس یک گزارش در سال 2004 که توسط آکادمی ملی علوم انجام شده است، به طور میانگین 20 درصد آب مصرفی مردم آمریکای شمالی از طریق غذا است و از این مقدار به عنوان هیدارته شدن سالم یاد می‌شود.

دیگر منبع کلیدی آب که قانون 8×8 آن را نادیده گرفته است نوشیدنی‌های غیرآب است. نوشیدنی‌های غیرالکلی مانند قهوه، چای، شیر، آب میوه و سودا حاوی مقدار زیادی آب است و در هیدارته کردن بدن شرکت می‌کند. برخلاف دیگر افسانه رایج در میان مردم، مطالعات نشان می‌دهد که قهوه نمی‌تواند بدن را دهیدراته کند و برای مصرف H2O مناسب است. (فقط به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی کافئین عوارض جانبی خاص خود شامل سردرد و اختلالات خواب را به دنبال دارد.)


مقاله مرتبط: چه مقدار کافئین زیاد است؟


بنابراین در میان همه‌ی غذاها، آب و سایر مایعات که شما در طول روز مصرف می‌کنید، چقدار آب باید بنوشید؟ آکادمی ملی علوم ایالات متحده پیشنهاد می‌دهد که زنان در مجموع روزانه حدودا 2.7 لیتر (91 اونس) آب از کلیه‌ی نوشیدنی‌ها و غذا دریافت کنند و این مقدار برای مردان روزانه حدود 3.7 لیتر (125 اونس) است.

حقیقت این است که هیچ فرمول جادویی برای هیدارته شدن وجود ندارد. هر کس به اقتضای سن، وزن، سطح فعالیت فیزیکی و سلامت عمومی و حتی دما جایی که زندگی می‌کند نیاز متفاوتی دارد. هر چه بیشتر عرق کنید، به آب بیشتری از طریق غذا و نوشیدنی‌ها برای جایگزینی نیاز دارد. بنابرانی به طور طبیعی، شخصی که کار بدنی سختی را در آب و هوای گرم مناطق گرمسیری انجام می‌دهد به آب بیشتری نسبت به فردی با قد و وزن متناسب که روزش را با نشستن در دفتری که کولر دارد سپری می‌کند، نیاز دارد.

براساس آکادمی ملی علوم ایالات متحده، اکثریت غالب افراد سالم اجازه می‌دهند تشنه شدن راهنمای آن‌ها برای پاسخگویی به نیازهای هیدراته شدن روزانه آن‌ها به اندازه کافی باشد. به طور طبیعی بدن شما زمانی احساس تشنگی می‌کند که سطح هیدراته بودن بدن شما کاهش پیدا کند و در این وضعیت بهترین راه‌حل آب است. در انتهای دیگر طیف گوارشی، ادرار شما نیز می‌تواند بگوید که آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید یا نه. اگر زرد تیره یا نارنجی باشد معمولا نشان دهنده‌ی این است که بدن شما دهیدارته است و ادراری فردی که به اندازه کافی هیدراته شده است بی‌رنگ یا زرد کم‌رنگ است


مقاله مرتبط: چرا برخی اوقات رنگ ادرار تغییر می‌کند؟


نکته پایانی: وقتی تشنه هستید از مایعات استفاده کنید و زمانی که بیشتر عرق می‌کنید مایعات بیشتری بنوشید. بدن شما آن را از آنجا دریافت خواهد کرد.