انتشار این مقاله


حدود ۱۰۰ سیاره‌ی خارجی در داده‌‌های ماموریت k2 یافت شدند

تیم بین‌المللی منجمان در بخشی از ماموریت k2 در عکس‌های گرفته شده‌شان توسط تلسکوپ کپلر ناسا حدود ۱۰۰ سیاره‌ی جدید را کشف کرده‌اند.

تیم بین‌المللی منجمان در بخشی از ماموریت  k2 در عکس‌های گرفته شده‌شان توسط تلسکوپ کپلر ناسا حدود ۱۰۰ سیاره‌ی جدید را کشف کرده‌اند.

آن‌ها پس از آنالیز کردن اولین دسته داده‌های k2 کشف ۹۵ سیاره‌ی دیگر را اعلام کردند.مجموع همه‌ی تعداد سیاره‌های خارجی کشف شده توسط ماموریت k2 حدود ۳۰۰ سیاره است.

اندرو مایر، هدایتگر پروژه، دانشجوی دکتری از دانشگاه دانمارک، می‌گوید:

ما آنالیز ۲۷۵ کاندید را شروع کردیم، که ۱۴۹ تا از آن‌ها شرایط سیاره‌ی خارجی واقعی بودن را دارد و ثابت شد که ۹۵ سیاره از آن‌ها واقعی است و از اکتشافات جدید است.

تلسکوپ کپلر در سال ۲۰۰۹ فرستاده‌شد. از آن به بعد در مدار زمین در حرکت است و با استفاده از روش ترانزیت (عکس گرفتن از ستاره‌‌‌ها در طول زمان جستجو برای بررسی تغییرات در روشنایی آن‌ها) به دنبال یافتن سیاره‌های خارجی است.

اگر ستاره‌ای در یک روند منظم کم‌نور و سپس دوباره پرنور شود، محتمل‌تر است که توسط یک جسم بزرگ که در مدارش قرار گرفته بخشی از نور آن پوشیده‌شده باشد.

این روش برای اطمینان پیدا کردن از مدت زمان کم‌نور شدن و سپس پرنور شدن زحمت زیادی دارد و همچنین این روش فقط برای زمانی کار می‌کند که سیاره در میان مشاهده‌گر (که در این‌جا ما، یا تلسکوپ کپلر است) و ستاره دوران کند.

با این وجود طبق اخبار ناسا کپلر بسیار موثر بوده و ۲۳۴۱ سیاره خارجی تاییدشده یافته‌است.

اما سپس در سال ۲۰۱۳ حادثه‌ای رخ داد. تلسکوپ به دومین چرخش واکنشی نشان نداد.

ماموریت جدید به عنوان k2 به وجود آمد. وقتی که ناسا راهی برای استفاده از محور کنترل‌کننده به عنوان واکنش سوخت پیدا کرد، برای دیدن قسمت‌های دیگر آسمان تلسکوپ را هدایت کرد. خوشبختانه آن هنوز هم در حال کارکردن است.

داده‌هایی که تیم مایر تا سال ۲۰۱۴ تحلیل کردند جمع‌آوری شد.

آن‌ها می‌باست تمام داده‌ها را کاملا تحلیل کنند تا مطمئن شوند که کم‌نور شدن ستاره‌ها تحت‌ثاثیر هیچ عامل دیگری نیست.

مایر می‌گوید:

ما فهمیدیم که بعضی از سیگنال‌‌ها به‌دلیل سیستم مجوعه‌‌ای ستاره‌ها یا تحت‌تاثیر پارازیت‌های فضاپیماها بودند. اما ما همچنین از سیاره‌‌‌هایی کوچکتر از زمین تا به اندازه مشتری و بزرگتر را کشف کردیم.

ما همچنین وجود سیاره‌ای را تایید می‌کنیم که در یک گردش ۸۵ روزه به دور ستاره‌ای در HD212657 (که حدود ۲۵۴ سال نوری دورتر است) قرار دارد. آن اکنون نورانی‌ترین ستاره‌ای است که توسط کپلر یا ماموریت‌های k2 به عنوان سیاره‌ی کپلر شناخته شده‌است.

زمانی که فصل جدیدی از تلسکوپ‌های با دقت بیشتر فرستاده‌شود، شاید بتوان ستاره‌ی پرنورتری ازستاره‌های کنونی کشف‌کرد.

منجمان ممکن‌است قادر باشند که اطلاعاتی درمورد اتمسفر آن ستاره، همان‌طور که این کار برای سیاره‌های TRAPPIST-1 انجام‌دادند، به دست آورند.

در بین آن‌‌ها تاکنون کپلر و ماموریت k2 برای یافتن بیش از ۵۱۰۰ کاندیدای سیاره‌ی خارجی استفاده شده‌اند.

این تنها بخش اندکی از تحقیق برای زندگی فرازمینی است. اما همچنین به دلیل داده‌های احتمالاتی در مورد جهان اطراف ما، مانند اینکه چه تعداد سیاره وجود دارند، میانگین تعدادسیاره‌ها و تعداد سیاره‌های سنگی و گازی، می‌توانند به ما بگویند که منظومه‌ی شمسی ما از چه نوعی هست (یا نیست) و چه قدر از جهان ما را تشکیل‌داده ‌است.

فاطمه مهرابی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید