انتشار این مقاله


کشف آنتی بیوتیک جدیدی از زیر خاک که با بحران مقاومت آنتی‌بیوتیکی مقابله می‎کند

برای اولین بار در ۳۰ سال، نوع جدیدی از آنتی بیوتیک از زیر خاک کشف شده‌است.

برای اولین بار در ۳۰ سال، نوع جدیدی از آنتی بیوتیک از زیر خاک کشف شده‌است.

آزمایشات نشان می‌دهد که خانواده‌ی آنتی بیوتیکی به نام malacidins، می‌توانند چندین سوپرباگ را از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین (MRSA) که به سختی درمان می‌شود، نابود کنند.

(ابرمیکروب‌ها یا سوپرباگ‌ها (superbugs) میکروب‌های مرگبار مقاوم به داروها هستند که پزشکی نوین تلاش می‌کند با آنها مقابله کند)

مطالعه‌ای در ایالات متحده نشان داد که روش منحصر به فرد آنتی بیوتیک‌ها برای کشتن پاتوژن‌ها، هدف قرار دادن دیواره‌ی سلولی باکتری‌ها است که در آزمایشگاه، در برابر داروها مقاومتی را باعث نمی‌شود.


مقاله مرتبط: مقاومت به آنتی بیوتیک متداول، سال‌ها پیش آغاز شده است


هنگامی که بر روی عفونت‌های پوستی MRSA در موش‌ها آزمایش شد، این جوندگان عوارض جانبی را تجربه نکردند و محققان امیدوارند که آن‌ها احتمالا جایگزین غیر سمی برای آنتی بیوتیک‌های فعلی را کشف کنند. کارشناسان قبلا هشدار داده‌اند که مقاومت آنتی بیوتیکی “به عنوان یک خطر بزرگ مانند تروریسم” است و می‌تواند جامعه مدرن را به شرایط قرن نوزدهم بازگرداند که در آن یک عفونت یا جراحی ساده ممکن است تهدید کننده‌ی زندگی باشد.


مقاله مرتبط: نوعی گیاه برزیلی، موثر بر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک


به نظر میرسد که کمبود داروهای جدید همراه با تجویز بیش از حد دارو، مقاومت آنتی بیوتیکی را به همراه داش‌ته است

 که طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این توانایی را دارد که هر فردی را از هر سن، در هر کشوری تحت‌تاثیر قرار دهد.

بدون مقاومت آنتی بیوتیکی

پروفسور Sean Brady ، از دانشگاه Rockefeller نیویورک و نویسنده‌ی این مطالعه، می‌گوید:

مصرف موضعی آن در استرلیزه کردن زخم‌های آلوده به MRSA در یک مدل حیوانی (موش) موفق بوده‌است. پس از درمان با malacidin، در ۲۴ و ۷۲ ساعت پس از عفونت، هیچ گونه بار باکتریایی (تعداد باکتری‌های زنده‌ی استریل نشده) مشاهده نشد. همچنین malacidins در بالاترین غلظت تست‌شده، هیچ‌گونه سمیت قابل‌توجهی بر روی سلول‌های پستاندار نداشتند. حتی پس از ۲۰ روز قرار گرفتن در معرض سطوح پایین کشنده، ما هیچگونه S. aureus مقاوم به malacidin را کشف نکردیم. محققان در حال بررسی پتانسیل malacidin در درمان عفونت‌های انسانی هستند.

چگونه تحقیق انجام شد

دانشمندان بیش از یک هزار نمونه‌ی خاک از سراسر ایالات متحده را بررسی کردند. آنتی بیوتیک‌هایی که در این نمونه‌ها یافت شد، انواع مختلفی از باکتری‌های مولد بیماری که به چند داروی مختلف مقاوم بودند، از بین بردند. یافته‌ها در مجله Nature Microbiology منتشر شده‌است.

بحران مقاومت آنتی بیوتیکی چقدر جدی است؟

پروفسور Brady افزود:

با وجود دسترسی گسترده به آنتی بیوتیک‌ها، بیماری‌های عفونی همچنان یکی از علل اصلی مرگ در جهان است. پیش‌بینی می‌شود که در صورت عدم وجود درمان‌های جدید، میزان مرگ و میر ناشی از عفونت‌های غیر قابل درمان تا سال ۲۰۵۰، بیش از ده برابر افزایش خواهدیافت.

WHO همچنین مقاومت ضد میکروبی را به عنوان “تهدید جدی” برای هر منطقه از جهان طبقه بندی کرده‌است.


مقاله مرتبط: چه چیزی باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود؟


Penicillin، اولین و معروف ترین آنتی بیوتیک، توسط میکروبیولوژیست اسکاتلندی الکساندر فلمینگ، در سال ۱۹۲۸ کشف شد و همچنین از باکتری‌های خاکی به دست آمد. به نظر می‌رسد که خاک، منبع خوبی از آنتی بیوتیک‌ها است؛ زیرا محتوای کم مواد مغذی، آ‌ن‌ها را قادر می‌سازد تا گونه‌های مختلف باکتری برای بقا با یکدیگر مبارزه کنند و آن‌ها را “قوی تر” کند. کشف فلمینگ، این اجازه را به پزشکان داد تا بیماران آلوده را درمان کنند و میلیون‌‎ها نفر را نجات دهند. با این حال، کمتر از یک قرن پس از کشف فلمینگ، تعداد کمی آنتی بیوتیک گران‌قیمت وجود دارد و بسیاری از سوپرباگ‌ها در برابر همه آ‌‌ن‌ها مقاوم است.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید