انتشار این مقاله


فکر می‌کنید به پنی سیلین حساسیت دارید؟

در ایالات متحده، بیش از ۳۰ میلیون نفر معتقدند که حساسیت به پنی سیلین دارند!

در ایالات متحده، بیش از ۳۰ میلیون نفر معتقدند که حساسیت به پنی سیلین دارند. این تصور منجر به میلیون‌ها دلار هزینه اضافی در مراقبت‌های بهداشتی، عوارض جانبی ناشی از آنتی بیوتیک‌های قوی‌تر و افزایش خطر عفونت‌های خطرناک مقاوم به آنتی بیوتیک می‌شود. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا واقعا این تصور صحیح است یا خیر!

Christopher M. Bland، استادیار بالینی در کالج داروسازی دانشگاه جورجیا، از افرادی که فکر می‌کنند حساسیت به پنی سیلین دارند، خواست تا به یک پرسشنامه‌ی ساده و یک صفحه‌ای پاسخ دهند و در صورت لزوم، تست پوستی حساسیت به پنی سیلین (PAST) را انجام دهند.

Christopher M. Bland معتقد است که این تصور غلط است و قابل اصلاح است.

Bland می‌گوید:

در بسیاری از موارد برای تشخیص حساسیت به پنی سیلین، نیازی نیست که از سطح پرسشنامه فراتر رویم.

ما متوجه شده‌ایم که آن چه اکثر این بیماران فکر می‌کنند یک واکنش آلرژیک است، فقط یک عارضه جانبی است که ممکن است یک بار اتفاق افتاده باشد و هرگز دوباره اتفاق نیفتد. بیماران به ما می‌گویند که سال‌ها پیش، بعد از مصرف پنی سیلین دچار سرگیجه یا حالت تهوع شدند و یا پدرشان حساسیت به پنی سیلین داشته است؛ بنابراین فکر می‌کنند که آن‌ها نیز آلرژی دارند.

Bland می‌گوید معمولا پنی سیلین در مواردی که واقعا تقصیری ندارد، سرزنش می‌شود!

او می‌گوید حتی افرادی که زمانی در گذشت به پنی سیلین حساسیت داشته‌اند، امروزه دیگر نسبت به آن حساس نیستند. مطالعات نشان می‌دهد بعد از گذشت ۵ سال، نیمی از افرادی که واکنش آلرژیک به پنی سیلین نشان داده بودند (مانند کهیر، خس خس سینه، تنگی نفس یا شوک آنافیلاکسی)، دیگر نسبت به آن حساس نیستند. پس از ۱۰ سال، این تعداد به %۸۰ افراد می‌رسد.

در مطالعه‌ای که اخیرا در IDWeek (کنفرانس بین‌المللی بیماری‌های عفونی در واشنگتن) ارائه شد، Bland و همكاران نشان دادند كه بعد از مصاحبه بيماران توسط دانشجویان دانشکده داروسازی UGA، چه تعداد از موارد حساسیت به پنی سیلین از پرونده بيماران حذف شده است.

Bland گفت:

ما می‌توانیم تعداد افرادی را که فکر می‌کنند به پنی سیلین حساسیت دارند، بلافاصله پس از گفتگو با آن‌ها از طریق پرسشنامه، به میزان %۲۰ کاهش دهیم. دانشجویان داروسازی ما فقط با گرفتن یک تاریخچه دقیق توانستند ادعای آلرژی را از بسیاری از بیماران برطرف کنند.

انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا توصیه کرده است که ارزیابی حساسیت به پنی سیلین به عنوان روشی برای پاک کردن این برچسب در سوابق پزشکی افرادی که حساسیت ندارند، انجام شود. ولی بیشتر مطالعاتی که شامل تست PAST به عنوان راهی برای تحقق این امر بوده است، در مراکز پزشکی دانشگاهی توسط متخصصین آلرژی آموزش دیده انجام شده است.

Bland و Bruce Jones (متخصص داروسازی بالینی بیماری‌های عفونی در سیستم پزشکیSt. Joseph’s/Candler و استادیار دانشکده داروسازی UGA در Savannah) می‌گویند:

این کار ضرورتی ندارد و تست را می‌توان در بیمارستان‌هایی که متخصص آلرژی آموزش دیده ندارند، انجام داد.

آن‌ها با بیش از ۵۰ بیمارستان در سراسر کشور مشغول به کار هستند و بهترین شیوه‌هایی را که امکان انجام تست PAST را فراهم می‌کند و سوابق پزشکی را به روز می‌کند، با کادر بیمارستان‌ها به اشتراک می‌گذارند.

در یک مطالعه، Bland و Jones دریافتند که انجام تست PAST بر روی بیمارانی که معتقد بودند به پنی سیلین حساسیت دارند، هیچ حساسیتی نشان نداد. پنی سیلین موثرترین آنتی بیوتیک موجود با کمترین عوارض جانبی است.

یافته‌های این مطالعه در انجمن عمومی بیماری‌های عفونی به چاپ رسیده است. این دو محقق با پرستاران بیمارستان Candler کار کردند و دریافتند آزمایش پوستی حساسیت به پنی سیلین، به راحتی در بیمارستان‌های عمومی قابل اجرا است.

هنگامی که آزمایش پوستی توسط پرستاران آموزش دیده در بیمارستان انجام شد، ۹۸ نفر از ۱۰۰ بیمار مورد مطالعه که در پرونده پزشکی خود حساسیت به پنی سیلین داشتند، دیگر حساسیتی به آنتی بیوتیک نشان ندادند.

این آزمایش‌ها باعث می‌شود تغییری فوری در نوع آنتی بیوتیک تجویزی برای اکثر بیماران رخ دهد؛ به این صورت که به جای آنتی بیوتیک‌های قوی‌تر، پنی سیلین تجویز شود که معمولا ایمن‌تر و ارزان‌تر است، نتایج درمانی را بهبود می‌بخشد و عوارض جانبی را کاهش می‌دهد.

هدف برنامه نظارتی ضد میکروبی فدرال این است که بیمارستان‌ها اطمینان حاصل کنند که آنتی بیوتیک‌ها فقط در موارد ضروری استفاده شوند.

علاوه بر مزایایی که این تغییر برای سلامت عمومی به همراه دارد، Bland تخمین می‌زند که اگر بیماران بتوانند از درمان‌های آنتی بیوتیکی پرهزینه‌تر به پنی سیلین برگردند، پس‌انداز سیستم‌های مراقبت بهداشتی سالانه به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد. این مطالعه که در بیمارستان Candler انجام شد، به طور میانگین باعث صرفه جویی ۳۵۰ دلار به ازای هر بیمار شد که البته هزینه آزمایش پوستی نیز در آن حساب شده است.

Bland می‌گوید:

تیم ما اکنون در یک ماموریت قرار دارد.

هدف ما این است که هر گونه حساسیت به پنی سیلین، مورد سوال و بررسی قرار گیرد. این بررسی باعث می‌شود بسیاری از گزارش‌های پزشکی مبنی بر حساسیت منسوخ شوند و بیماران بتوانند بهترین آنتی بیوتیک را برای عفونت خاص خود دریافت کنند؛ در اغلب موارد، پنی سیلین بهترین گزینه است.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید