انتشار این مقاله


چگونه لاغر شویم (۱۶)؟ رژیم روزه داری متناوب

رژیم روزه داری متناوب به این معنی است که در فواصل زمانی خاصی و در زمان‌های خاصی از روز، چیزی خورده نشود. از این روش می‌توان هر موقع که بخواهیم، استفاده کنیم.

آیا شما نیز نمی‌توانید وزن خود را کاهش دهید؟ می‌خواهید بدانید که چگونه با رژیم روزه داری می‌توان لاغر شد؟ اگر پاسخ این سوال‌ها بله است؛ جای درستی آمده‌اید.

حقیقت غم انگیزی که در مورد این موضوع است؛ راه‌حل‌های مرسومی که مطمئناً تا به حال چند نفر هم به شما پبشنهاد کرده‌اند، کمتر غذا خوردن و بیشتر فعالیت کردن می‌باشند. این روش در دراز مدت به درد نمی‌خورد. محاسبه کالری، ساعت‌ها تمرین در روز و تلاش برای نادیده گرفتن احساس گرسنگی که به سراغتان آمده است؛ کار آسانی نیستند. همین عوامل وقت و اراده شما را از بین می‌برند. کاهش وزن برای خیلی‌ها دردناک است. باید گفت که بیش‌تر افراد در نهایت از کاهش وزن ناامید می‌شوند. به همین دلیل ما با یک اپیدمی چاقی رو به رو هستیم.

براساس تحقیقات تازه وزن براساس تغییرات هورمونی تنظیم می‌شوند. باید بگوییم که راه‌ حل‌های بهتری نیز هستند که درنهایت باعث کاهش هورمون ذخیره کننده چربی که انسولین نام دارد، می‌شوند.

در این پست با شما همراه خواهیم بود تا چیزهایی را که می‌گویم مرحله به مرحله با هم انجام دهیم


از رژیم روزه داری متناوب استفاده شود


عوامل زیادی هستند که قبل از گفتن موضوع ۱۴ به آنها پرداخته شده است. اما نگذارید این موضوع شما را فریب دهد. موضوعی که الان می‌خواهیم در موردش حرف بزنیم یکی از موثرترین روش‌های در دسترس برای کاهش وزن می‌باشد. این راه حل فوق العاده می‌باشد؛ منتهی به شرطی که به جای امتحان کردن هر چیزی یا افزایش سرعت کاهش وزن، در کاهش وزن ثابت قدم بوده و سختی‌های آن را تحمل کنید.

این سلاح قوی روزه داری متناوب نامیده می‌شود. به این معنی که در فاصله زمانی خاصی و در زمان خاصی از روز، چیزی خورده نشود.

پیشنهاد اول: روش ۱۶:۸

احتمالاً رایج‌ترین انتخاب این است که ۱۶ ساعت در روز چیزی نخوریم (شامل زمان خواب نیز می‌شود). در این روش انجام دادن رژیم غذایی کم کربوهیدرات به آسانی شدنی است. فقط لازم است که در صبحانه یک لیوان قهوه (یا هر نوشیدنی بدون کالری) و در زمان ناهار چیزی مانند وعده اول صرف شود. به عبارت دیگر عدم خوردن غذا از ساعت ۸ شب تا ۱۲ ظهر.

البته انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی نوبتی وجود دارد. اما این متد ۱۶:۸ یکی از این روش‌ها است که ما به عنوان اولین انتخاب پیشنهاد می‌کنیم. این روش موثر بوده و انجام دادنش نیز آسان است. هم‌چنین در این روش نیازی به محاسبه کالری نیست.

شما می‌توانید این رژیم را هر موقع که دوست داشتید، انجام دهید.به عنوان مثال دو روز در هفته، یا آخر هفته‌ها و یا روزهای فرد. مهم این است که هر چه شما بیشتر این رژیم را رعایت کنید، این روش بیشتر موثر خواهد بود.

در واقع در رژیم کم کربوهیدرات، تعداد زیادی از افراد هر چه اشتهایشان کاهش پیدا می‌کند، این رژیم را به طور خود به خود رعایت می‌کنند.


مقاله مرتبط: چگونه لاغر شویم؟ رژیم غذایی کم کربوهیدرات انتخاب کنید


انواع دیگری از رژیم‌های متناوب

گزینه‌های زیاد دیگری وجود دارند. اساساً دوره‌های طولانی انجام دادنشان سخت‌تر است اما میزان تاثیرگذاری‌شان بیشتر خواهد بود. در اینجا به دو گزینه رایج اشاره می‌کنیم:

  • غذا نخوردن به مدت ۲۴ ساعت (اغلب شام تا شام) یک یا دو بار در هفته. موثر و به طرز شگفت‌آوری آسان برای انجام دادن آن مخصوصاً برای افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند.
  • رژیم ۵:۲. در این روش ۵ روز در هفته شما فقط تا حدی که احساس سیری کنید، غذا می‌خورید و سپس در دو روز باقی مانده غذایی که کالری کمی دارند؛ خواهید خورد (برای زنان ۵۰۰ کالری در روز و مردان ۶۰۰ کالری در روز دریافت خواهند کرد). ما این روش را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. زیرا این روش نیازمند محاسبه کالری بوده و به برنامه ریزی بیشتری نیاز دارد. با این حال بعضی افراد این روش را روش جالبی می‌دانند.

خوردن در زمان گرسنگی

آیا رژیم متناوب با توصیه خوردن در زمان گرسنگی تناقض دارد؟ بله تا حدودی دارد.

ما پیشنهاد می‌کنیم خوردن در زمان گرسنگی به عنوان انتخاب اولتان باشد و همیشه پیشنهاد می‌کنیم تنها تا زمانی که احساس سیری می‌کنید غذا بخورید. اما اگر این روش به اندازه کافی موثر واقع نشود، بعد از آن غذا نخوردن‌های متناوب می‌تواند یک گزینه قوی برای شما باشد. به یاد داشته باشید و بسیار مهم است که در بین این دوره‌ها شما باید هم‌چنان به اندازه خوردن را رعایت کنید.


مقاله مرتبط: چگونه لاغر شویم؟ زمانی‌که گرسنه‌اید، غذا بخورید


رژیم متناوب با روش محاسبه وسواسی کالری و تحمل گشنگی یکسان نیست. باید گفت که گرسنه نگه داشتن خود سرانجامی جز شکست ندارد.

رژیم متناوب شامل تامین همه نیازهای غذایی بدن می‌شود و در عین حال به بدن اجازه می‌دهد تا بعضی اوقات استراحت مختصری داشته باشد.

چه نوشیدنی‌هایی در زمان رژیم‌ روزه داری مناسب است؟

در زمان رژیم روزه داری طبیعتاً نمی‌توان چیزی خورد اما باید به اندازه کافی از مایعات استفاده کرد. از آب به عنوان نوشیدنی منتخب یاد می‌شود. اما چای و قهوه نیز گزینه‌های مناسبی هستند. در زمان رژیم روزه داری طولانی مدت بهتر است کمی نمک نیز به نوشیدنی اضافه شود.


مقاله مرتبط: چگونه لاغر شویم؟ میوه خوردن و نوشیدنی ها را کنترل کنید


هر چیزی که می‌نوشید، طبیعتاً باید با کالری صفر باشد. اما گاهی اوقات اگر میخواهید از نوشیدنی‌تان لذت ببرید؛ اضافه کردن مقدار کمی شیر به چای یا قهوه نیز مشکلی ندارد.

در بین دوره‌های رژیم متناوب چه چیزهایی بخوریم؟

زمانی که روزه نیستیم چه چیزهایی باید بخوریم؟ اگر هدفتان کاهش وزن است، پیشنهاد می‌کنیم که روش‌هایی که در پست‌های قبلی ارائه شده‌اند، استفاده کنید؛ مانند رژیم کم کربوهیدرات . ترکیب این دو رژیم با هم باعث به وجود آمدن یک رژیم لاغری خوب می‌شود.

در رژیم کم کربوهیدرات، احساس گرسنگی شما کاهش پیدا می‎کند. همین عامل باعث می‌شود تا پیش‌برد رژیم متناوب راحت‌تر باشد. هم‌چنین درصد چربی‌سوزی نیز با این روش افزایش پیدا می‌کند. بنابراین با روزه داری می‌توانید چربی بیش‌تری را به راحتی بسوزانید.

بنابراین زمانی که شما از رژیم کم کربوهیدرات پیروی می‌کنید، با افزودن رژیم روزه داری به برنامه‌تان میزان تأثیر آن نسبت به حالت عادی افرایش می‌یابد.

چه کسانی نباید از رژیم روزه داری استفاده کنند؟

روزه داری متناوب می‌تواند ایده خوبی برای کاهش وزن باشد. اما نباید هر کسی از آن استفاده کنند:

  • اگر شما به غذا یا قند اعتیاد دارید، رژیم روزه داری ممکن است موجب افزایش اشتها و در نتیجه افزایش احتمال چاقی شود. بنابراین مواظب باشید. ما همیشه پیشنهاد می‌کنیم تنها زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید، غذا بخورید
  • اگر شما به طور کلی تحت فشار استرسی هستید یا خواب کافی ندارید، رژیم روزه داری ممکن است برای بدنتان استرس‌زا باشد.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید (مخصوصاً انسولین) شاید نیاز باشد که دوز دارو در زمان روزه داری براساس شرایط جدید تنظیم شود. این موضوع را با پزشک‌تان حتماً در میان بگذارید.
  • کودکان در حال رشد، زنان باردار و شیرده نباید از دوره‌های طولانی این رژیم استفاده کنند. این افراد نسبت به افراد عادی نیاز بیش‌تری به مواد مغذی دارند. به این افراد پیشنهاد می‌شود که از ۱۴ روشی که قبلاً گفته شده، استفاده کنند.

 

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید