انتشار این مقاله


تصور نتیجه‌ی مثبت برای یک رویداد، خاطرات متعاقب آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد

با توجه به یافته‌های منتشر شده در Science Psychology، ژورنال انجمن علوم روان‌شناسی، اگر شما تصور کنید که یک رویداد در آینده به خوبی پیش خواهد رفت، می‌توانید پس از اتفاق افتادن آن را به طور مثبت‌تری به یاد بیاورید.نویسنده‌ی اول این مطالعه، Aleea Devitt، از دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه هاروارد، گفت: “نتایج ما نشان می‌دهد […]

با توجه به یافته‌های منتشر شده در Science Psychology، ژورنال انجمن علوم روان‌شناسی، اگر شما تصور کنید که یک رویداد در آینده به خوبی پیش خواهد رفت، می‌توانید پس از اتفاق افتادن آن را به طور مثبت‌تری به یاد بیاورید.نویسنده‌ی اول این مطالعه، Aleea Devitt، از دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه هاروارد، گفت: “نتایج ما نشان می‌دهد که تصور یک رویداد در آینده می‌تواند زمانی که آن رویداد اتفاق می‌افتد در حقیقت حافظه را برای آن رنگ کند”.

تحقیقات نشان داده است که بزرگسالان سالم دارای یک دید مطلوب غیرواقعی هستند و مطالعات ما نشان می‌دهد که یکی از مزایای بالقوه این خوش‌بینی ممکن است این باشد که ما رویدادها را به شیوه‌ای مثبت‌تر به یاد می‌آوریم، که می‌تواند به رفاه عمومی منجر شود.

خیال‌بافی روزانه در مورد آینده یک تجربه مشترک بین اکثر ماست و بسیاری از رویدادهایی که ما در مورد آن‌ها فکر می‌کنیم در آینده اتفاق می‌افتند. Devitt و همکارش Daniel L. Schacter، از دانشگاه هاروارد، فرض کردند که شبیه‌سازی یک رویداد در آینده می‌تواند نمایشی ذهنی ایجاد کند که در نهایت با خاطره‌ای که پس از اتفاق افتادن آن ایجاد می‌شود رقابت می‌کند و آن را تغییر می‌دهد.

در یک آزمایش، محققان ۲۷ شرکت کننده با ۱۲ سناریو تصادفی انتخاب کردند. برای هر سناریو، شرکت کنندگان تصور می‌کردند که این رویداد در آینده به خوبی پیش خواهد رفت (یا اینکه اتفاق خوبی نمی‌افتد) و به مدت ۳ دقیقه آن را با صدای بلند توصیف می‌کردند.

محققان پس از یک استراحت ۱۵ دقیقه‌ای به شرکت کنندگان گفتند که تصور کنند یک سال گذشته و این اتفاق افتاده است و به آن‌ها گفته می‌شود که این رویدادها چگونه رخ داده است. پس از آن شرکت کنندگان، داستان‌های مختصری از رویدادها را که هر کدام از آن‌ها شامل برخی از جزئیات مثبت، منفی و بی طرف می‌شد، خواندند.

۴۸ ساعت بعد، در آزمایش تشخیصی بعدی، آن‌ها برای هر روایت ۱۲ جزئیات (مثبت و منفی) را دیدند و نشان دادند که آیا این جزئیات در روایت ظاهر شده است یا نه.


حتماً بخوانید: ترمز مغز افکار ناخواسته را سرکوب می‌کند


تصور نتیجه‌ی مثبتمحتوای احساسی مهم: شرکت کنندگان به اشتباه اطلاعات مثبت بیشتر را به عنوان “واقعیت” قبول کردند.

نتیجه‌ی مهم این است که شیوه‌ای که این افراد رویداد را تصور می‌کردند، ذهنیت بعدی آن‌ها از روایت را تحت تاثیر قرار داد. شرکت کنندگانی که قبلا تصور می‌کردند این رویداد به خوبی پیش خواهد رفت اکثرا به اشتباه جزئیات مثبت را “درست” می‌دانستند. با این حال به نظر نمی‌رسد که تصور یک نتیجه منفی قبل از توضیح نحوه‌ی رویداد، حافظه‌ی شرکت کنندگان را نسبت به جزئیات رویداد تحت تاثیر قرار دهد.

آزمایش دوم نتایج مشابهی را به دست داد که نشان می‌دهد تصور یک رویداد مثبت یا در آینده و یا گذشته، حافظه‌ی متعاقب شرکت کنندگان را به سمت اطلاعات مثبت سوق می‌دهد. شرکت کنندگانی که سناریوها را در یک زمینه‌ی مثبت تصور می‌کردند نیز در زمان تست تشخیص، رویداد واقعی را مثبت‌تر تصور کردند.


حتماً بخوانید: چگونه از شر خاطرات ناخوشایند خلاص شویم؟


Devitt می‌گوید: “این نتایج نشان می‌دهد که داشتن چشم‌انداز خوش‌بینانه، زمانی که این تصورات آینده تبدیل به بخشی از گذشته شخصی شود می‌تواند در حقیقت تبدیل به بازتابی شفاف‌تر شود.”

اکنون Devitt و Schacter در حال تحقیق در مورد این که آیا یک پدیده مشابه در بزرگسالان مسن‌تر سالم هم اتفاق می‌افتد، هستند. تحقیقات نشان داده است که افراد مسن‌تر حوادث را با جزئیات کمتری تصور می‌کنند، اما همگی تمایلات کلی مثبت در توجه و حافظه نشان می‌دهند.

تمام داده‌ها و مواد از طریق Harward Dataverse به طور عمومی در دسترس هستند.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید