انتشار این مقاله


رژیم غذایی مدیترانه‌ای باکتری‌های روده را افزایش می‌دهد!

دلیل دیگری برای استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای: برای سلامت روده‌هایتان مفید است!

دلیل دیگری برای استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای: برای سلامت روده‌هایتان مفید است!

دانشمندان مرکز پزشکی Wake Forest Baptist دریافته‌اند که مصرف رژیم‌ غذایی با اساس گیاهی زندگی باکتری‌های مفید روده را تا ۷ درصد بهتر می‌کند، در مقایسه با رژیم غذایی گوشتی غربی که میزان بهبود در آن تنها نیم درصد است.

با استفاده از مدل‌های حیوانی، این تیم تحقیقاتی مطالعه‌ای برای تقلید رژیم‌های انسانی غربی و مدیترانه‌ای طراحی کردند که می‌توانستند در مدت زمان معینی مورد کنترل و ارزیابی قرار دهند. رهبر این تیم تحقیقاتی، دکتر Hariom Yadav، استادیار پزشکی مولکولی و میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی در Wake Forest Baptist می‌گوید: مطالعات طولانی‌مدت در رابطه با رژیم‌های غذایی معمولا بر گزارش‌های تهیه شده توسط خود شرکت‌کنندگان از میزان مصرف، که از طریق پرسشنامه‌ها به صورت تخمینی جمع‌آوری می‌شود، تکیه می‌کنند.


مقاله مرتبط: آیا رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند از ضعف جلوگیری کند؟


نتایج این مطالعه در نسخه آنلاین مجله‌ی Frontiers in Nutrition منتشر شده‌است.

پیش از مطالعات بالینی، نخستی‌های غیر انسان به صورت تصادفی به مدت ۳۰ ماه به مصرف رژیم‌های غربی یا مدیترانه‌ای واداشته شدند. رژیم غربی شامل گوشت خوک، چربی گوشت، کره، تخم مرغ، کلسترول، شربت ذرت با فروکتوز بالا و ساکارز بود. در حالی‌که رژیم مدیترانه‌ای شامل روغن ماهی، روغن زیتون، خوراک ماهی، کره، تخم مرغ، آرد لوبیای سیاه و نخود، آرد گندم، آب سبزیجات، ساکرز و پوره میوه بود. هر دو رژیم به میزان یکسانی کالری داشتند.

در پایان ماه سی‌ام، تیم Yadav میکروب‌های روده – باکتری‌های خوب و بدی که در دستگاه گوارشی زندگی می‌کنند – را در هر دو گروه از روی نمونه‌های مدفوع بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند، تنوع باکتری‌های روده در رژیم مدیترانه‌ای به صورت چشمگیری از رژیم غربی، بیشتر بود.


مقاله مرتبط: مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای با عملکرد بهتر مغز همراه است


 Yadav می‌گوید:

۲۰ میلیارد باکتری خوب و بد در روده ما زندگی می‌کند. اگر تعداد باکتری‌های یک گونه دارای تعادل نباشد، سلامت ما ممکن است به خطر بیافتد.

مطالعه ما نشان داد که باکتری‌های خوب، بیشتر از همه actobacillusها که بیش از بقیه مفیدند، به صورت چشمگیری در گروه دارای رژیم مدیترانه‌ای بیشتر بودند.

وی ادامه داد:

نتایج حاصل از این تحقیق می‌تواند برای مطالعات بعدی با هدف درک تعاملات سلامتی-رژیم غذایی-میکروب‎های بدن در انسان، شامل چاقی، دیابت نوع دو، بیماری قلبی عروقی و اختلالات روانی، مفید باشد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید