انتشار این مقاله


چه چیزی باعث میشود اشتیاق برای خوردن بعد از رژیم بیشتر شود !؟

  یک مطالعه جدید احساس سیری را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که این مساله می تواند باعث افزایش میل ما به غذا خوردن شود . رژیم ها معمولا برای مدت محدودی کارساز اند و وقتی کنار گداشته می شوند بیشتر مردم دوباره شروع به پرخوری می کنند .اما چرااین اتفاق میفتد؟ […]

 

یک مطالعه جدید احساس سیری را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که این مساله می تواند باعث افزایش میل ما به غذا خوردن شود .

رژیم ها معمولا برای مدت محدودی کارساز اند و وقتی کنار گداشته می شوند بیشتر مردم دوباره شروع به پرخوری می کنند .اما چرااین اتفاق میفتد؟

محققان اکنون معتقدند که پاسخ این سوال مربوط به شرطی شدن رفتاری است . چون ما برای خودمان بعنوان بخشی از رژیم شرط کرده ایم که هنگام گرسنگی غذا نخوریم در این صورت این دستاورد در خارج از مفهوم رژیم گرفتن بی معناست .

 مطالعه جدیدی توسط مارک بوتون و اسکات اساپرز از دانشگاه ورمونت برلینکتون به انجام رسیده است . این مطالعه نشان می دهد که احساس گرسنگی یا سیری حقیقی می توانند اشارتی برای رفتار غذا خوردن باشند .

یافته ها در مجله ” Psycological Science  ” به چاپ رسیده اند .

فرضیه : خوردن به عنوان یک مفهوم

تحقیقات پایه نشان می دهند که وقتی یک رفتار مهار می شود بازگشت به مفهوم شرطی شدن یا حذف ساده مفهوم درمان می تواند باعث بازگشت رفتار شود .

به بیان دیگر وقتی ما از مفهومی که در آن “خوب بودن” را یاد گرفتیم مثل خوردن کالری کمتر، ورزش بیشتر یا ترک کردن الکل دور می شویم مستعد بازگشت به رفتار قبل هستیم .

اماآیا  در رژیم این مفهوم می تواند احساس فیزیکی و حقیقی گرسنگی یا سیری باشد ؟

بوتون اشاره کرد :

یک دلیل در شکست رژیم ها این است که خودداری از غذا خوردن که فردهنگام گرسنگی یاد گرفته است بخوبی به زمانی که گرسنه نیست منتقل نمی شود .

بنابراین افراد ممکن است وقتی احساس سیری می کنند دوباره به غذا خوردن برگردند و یا پرخوری کنند.

محققان از چند آزمایش برای تست کردن فرضیه شان استفاده کردند .

احساس سیری اشتیاق به غذا را تحریک می کند

در آزمایش اصلی موش های ماده  سیر شده در یک جعبه قرار گرفتند . داخل این جعبه اهرمی قرار داشت که موش ها با فشردن آن می توانستند غذای شیرین دریافت کنند .

این حیوانات ۱۲ روز مستمر این کار را انجام دادند و این فاز آزمایش آن ها را شرظی کرد که بین دریافت غذا و احساس سیری ارتباط برقرارکنند .

بعد از آن محققان موش ها را وقتی که گرسنه بودند داخل همان جعبه قرار دادند و این بار ۴ روز متوالی با فشردن اهرم غذایی در اختیار موش های گرسنه قرار نمی دادند .

در این مرحله موش ها در وضعیتی قرار گرفتند که بین عدم دریافت غذا و گرسنه ماندن ارتباط برقرار می کرد .

این وضعیت ها تکرار شدند . موش ها دوباره در جعبه قرار گرفتند و به وضعیت سیری برگردانده شدند . موش ها در هنگام سیری اهرم را بیشتر از زمان گرسنگی فشار می دادند .

بوتون ادامه داد:

موش هایی که غذای لذیذ دریافت می کردند ودر هنگامی که سیر بودند و بعدا با تحمل گرسنگی از رفتارشان خودداری می کردند مستعد بازگشت به رفتار قبلی خود در هنگام سیری بودند .

محققان آزمایش های اضافی انجام دادند و در فاز اول و دوم آزمایش غذا را در قفس قرار دادند .

به این نتیجه رسیدند که بدون وابستگی به محرک خارجی یعنی غذای داخل جعبه الگوی مشابهی به وقوع پیوست .

نویسنده در ادامه گفت :

این یافته ها مشخص می کنند که ارتباط محرک گرسنگی و سیری بسیار بیشتر از سایر محرک خارجی بالقوه  یعنی غذا یاد گرفته شده اند .

در کل فرضیه محققان به اثبات رسید و این واقعیت که حالت درونی گرسنگی و سیری می تواند یک مفهوم شرطی باشد پذیرفته شد .

محققان ادامه دادند :

تنوع وسیعی از محرک ها می توانند موجب ارتقا رفتارهای خاصی از طریق یادگیری باشند مثل تصویر، صدا و حتی بوی رستوران مورد علاقه شما که می تواند با فرستادن سیگنال در دسترس بودن غذای مورد علاقتان باعث ترشح بزاقتان شده شما را برای خوردن وسوسه کند .

محرک ها و احساسات داخلی هم مانند تصاویر ، صداها و بوها می توانند رفتارها را ایجاد کنند البته در یک حالت اکتسابی و یادگرفته شده .ما یاد می گیریم هنگام گرسنگی غذا بخوریم و هنگام تشنگی بنوشیم اما محرک های داخلی مثل احساس سیری و گرسنگی نیز می توانند این رفتارها را تحریک کنند اما در یک مسیرتطابقی

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید