انتشار این مقاله


جایگزین‌ شیر مادر

شیر مادر نمام موادغذایی مورد نیاز کودک را برای او فراهم می‌کند. به ندرت بعضی از خانم‌ها در شیردهی ناتوان بوده یا از طرف پزشک خود منع شیردهی دارند.در هر صورت برای برخی خانواده‌ها امکان تغذیه نوزاد با شیر مادر وجود ندارد در اینصورت استفاده از شیرخشک غنی‌شده به عنوان جایگزین شیر مادر توصیه می‌شود. […]

شیر مادر نمام موادغذایی مورد نیاز کودک را برای او فراهم می‌کند. به ندرت بعضی از خانم‌ها در شیردهی ناتوان بوده یا از طرف پزشک خود منع شیردهی دارند.در هر صورت برای برخی خانواده‌ها امکان تغذیه نوزاد با شیر مادر وجود ندارد در اینصورت استفاده از شیرخشک غنی‌شده به عنوان جایگزین شیر مادر توصیه می‌شود.

اگر در حال استفاده از شیرخشک هستید،تنها غذای مورد نیاز نوزادتان در ۶ ماهه اول شیرخشک است.در ۶ ماهگی شما باید استفاده از غذاهای با تراکم بالاتر را نیز در برنامه نوزادتان قرار دهید.اما استفاده از شیر خشک هم باید تا ۹-۱۲ ماهگی ادامه پیدا کند.

جایگزین شیر مادر می‌تواند شامل شیرگاو و شیر تبخیرشده یا پودرشده(به شرطی که پر چرب باشد و به طور مناسب با آب رقیق شده باشد) باشندواگر شیر کامل بز را انتخاب می کنید ، باید پاستوریزه شود و ویتامین D و اسید فولیک اضافه شود.برای استفاده از شیرهای کم‌چرب‌تر مانند شیر سویا یا سایر نوشیدنی‌های بر پایه گیاه(برنج،نارگیل،بادام و..)زود است. این نوشیدنی‌ها تمام موادغذایی مورد نیاز کودک شما را ندارند.

تهیه ایمن شیرخشک نوزاد

تهیه و ذخیره ایمن شیرخشک نوزاد بسیار مهم است. چرا که باعث می شود کودک شما به خوبی رشد کند و مانع از بیمار شدن کودک می‌شود.هیچگاه نوازدتان را با شیشه شیر در رختخواب قرار ندهید چرا که بسیار خطرناک بوده و می‌تواند فرزندتان را در معرض خفگی،عفونت گوش یا پوسیدگی دندان قرار دهد.

زمانیکه از شیشه شیر برای تغذیه نوزاد استفاده می‌کنید اجازه دهید نوزادتان انتخاب کند که به چه مقدار شیر نیاز دارد.نوزادان تازه متولد شده کمتر از یک اونس(۳۰میلی لیتر)شیر نیاز دارند.اکثر نوزادان ۲-۴ اونس(۶۰-۱۲- میلی لیتر) شیر در ماه اول مصرف می‌کنند. به تدریج این مقدار زیاد شده تا جایی که نوزاد هر بار وعده غذایی خود را به ۶-۸ اونس می‌رساند.

نکاتی که در تغذیه با شیر خشک باید رعایت شوند:

  • نوزادتان را در صورت عدم تمایل به خوردن شیر مجبور به تممام کردن بطری نکنید.
  • در صورت مشاهده علائم سیری در نوزادتان شیر دادن را متوقف کنید. علائمی که نشان می‌دهند نوزادتان به میزان افی شیر دریافت کرده است عبارتند از:
  • بستن دهان
  • روی برگرداندن از شیشه شیر
  • هل دادن شیشه شیر یا شخص شیردهنده
  • به خواب رفتن
پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید