انتشار این مقاله


کارایی مغز انسان؛ مغز چگونه ترتیب حوادث را به یاد می‌آورد؟

کارایی مغز انسان در به یاد آوردن خاطرات و افراد، شگفت انگیز است!

مدت‌هاست که کارایی مغز انسان در به یاد داشتن ترتیب حوادث و ذخیره‌سازی آن‌ها کاملا کشف نشده است. اگرچه برخی از محققان از مرکز علوم کامپیوتر در دانشگاه Warwick، بر روی این موضوع مطالعه انجام داده و دریافتند که این خاطرات در سیستم هیپوکمپ مغز ذخیره می‌گردد.

مطالعات جدید که در ژورنال Cell Reports با عنوان “تولید زمان در سیستم حافظه‌ی هیپوکمپ ” چاپ شده است، بر اساس اکتشافات برندگان نوبل؛ مِی بریت و ادوراد موزر، انجام گرفته است. ناحیه‌ی ورودی هیپوکمپ؛ قشر جانبی داخل حفره‌ای یا (LEC)، دارای سلول‌هایی است که سرعت فعالیت خود را به آرامی در طی صدها ثانیه تغییر می‌دهند. این سلول‌ها در یک توالی، در زمان‌های جداگانه برانگیخته می‌شوند.

در پژوهش جدید، یک تئوری و الگویی مبنی بر چگونگی تولید سلول‌های زمانی داخل حفره‌ای، سلول‌های زمانی هیپوکامپ ایجاد می‌کنند که می‌تواند با مکان‌ها و افراد در ارتباط باشد تا به یادآوری سکانسی که در آن مردم و مکان‌ها در طول قسمت به یاد آمده وجود داشته‌اند، کمک کند.

این تئوری به ما کمک می‌کند تا اتفاقاتی را که در طول روز برایمان می‌افتد، به ترتیب به خاطر داشته و برای برخی از حوادث، از حافظه‌ی شاهد چشم استفاده کنیم.

محققان نشان می‌دهند که که تغییر کد حافظه بین نواحی مغز؛ یعنی LEC و هیپوکمپ، توسط شبکه‌ی نورونی مشهور موجود در مغز به نام شبکه‌ی رقابتی، صورت می‌گیرد.

شبکه‌ی رقابتی، نورون‌های هیپوکمپ را برای پاسخ به برانگیخته شدن سلول‌های زمانی، اختصاص می‌دهد، بنابراین، یک توالی زمانی می‌تواند تشکیل یابد.

همچنین، این تئوری، تغییر آهسته‌ی فعالیت سلول‌های زمانی توسط مکانیسم‌های سازگاری را بیان کرده و نشان می‌دهد که یادآوری خاطرات و اتفاقات به طور ناخوداگاه، چگونه در حافظه، به ترتیب اتفاق می‌افتد.

فهم کارایی مغز انسان و حافظه و مکانیسم‌های مروبط به آن، نه تنها برای درک اختلالات حافظه، بلکه برای رسیدن به ایده‌های نوین در درمان اختلالات روانی نظیر افسردگی و اسکیزوفرنی کمک کننده خواهد بود.

جزئیات بیشتر از پروفسور ادموند رولز از مرکز علوم کامپیوتر، در مورد درک بهتر بیماری افسردگی در این مبانی در کتاب جدید او، به نام “مغز، احساسات و افسردگی” در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است. برای مثال، بخشی از کتاب می‌گوید که چگونه خاطرات غم‌انگیز در بروز افسردگی موثرند و چگونه می‌توان با این بیماری مقابله کرد.

این بهترین زمان برای انجام مطالعات پیرامون کارایی مغز انسان است. ما در حال فهم مکانیسم‌های اساسی مغز برای انواع رفتارها، احساسات و حافظه هستیم که باعث می‌شود روش‌های درمانی موثرتری برای اختلالات مغزی کشف کنیم.

ادموند رولز
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید