انتشار این مقاله


خستگی زودرس با ورزشهای سبک میتواند نشانه ای از آسیب قلبی-عروقی باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد ، افرادی که به راحتی با ورزش بسیار سبک خسته می شوند ، بیشتر از سایرینی که همان سطح خستگی را تجربه نمی کنند ، می توانند در معرض خطر بیماری قلبی باشند.

تحقیقات جدید نشان می دهد ، افرادی که به راحتی با ورزش بسیار سبک خسته می شوند ، بیشتر از سایرینی که همان سطح خستگی را تجربه نمی کنند ، می توانند در معرض خطر بیماری قلبی باشند.

این مطالعه که در مجله انجمن قلب آمریکا آمده است ، در یک جمعیت از ۶۲۵ شرکت کننده با سن متوسط ۶۸ سال بررسی شده است  .

تیم تحقیق نشان داد افرادی که به راحتی خسته می شوند شانس بالاتری در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارند.

ابتدا محققان خطر ابتلا ۱۰ساله هر نفر به بیماری قلبی یا سکته مغزی را با استفاده از دو فرمول مختلف محاسبه كردند.

سپس ، ۴.۵سال بعد ، آنها هر شرکت کننده را با آزمون ارزیابی کردند که شامل “یک پیاده روی بسیار کند” بود. هر شخص مجبور بود ۵ دقیقه روی یک تردمیل که با سرعت ۱.۵ مایل بر ساعت تنظیم شده بود پیاده روی کند. این تست ورزش به منظور بررسی “خستگی” آنها بود.

محققان پس از مطالعه تمام داده ها ، دریافتند كه كسانی كه از سالهای قبل ریسک قلبی و عروقی بالاتری داشتند ، بیشتر احتمال داشتند گزارش دهند كه این كار ساده فیزیکی خسته كننده است.

” نویسنده مطالعه جنیفر SCHRACK ، استادیار در گروه اپیدمیولوژی و در جان هاپکینز بلومبرگ دانشکده بهداشت در بالتیمور، MD . ، می گوید: اگر شما چون یک نوزاد در خانه دارید خسته باشید ، این امر بعنوان یک کار بسیار آسان درنظر گرفته میشود”

خطرات بیماری قلبی عروقی رو به افزایش است

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، بیماری قلبی و عروقی (CVD) علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است . در حالی که تعداد فعلی مرگ و میرها به دلیل ابتلا به CVD زیاد است ، متخصصان معتقدند که این تعداد تا ۱۵ سال دیگر از ۱۷.۹ میلیون در ۲۰۱۶ به بیش از ۲۳.۶ میلیون در ۲۰۳۰ سراسر دنیا افزایش می یابد.

انجمن قلب آمریکا (AHA) برآورد میکند ۸۵.۶  میلیون نفر در ایالات متحده با بیش از یک نوع CVD وجود دارد و نزدیک به نیمی از این بزرگسالان ۶۰ سال یا بالاتر هستند.

CVD یک اصطلاح گسترده است که می تواند به چندین شرایط مختلف اشاره داشته باشد. روش های مختلفی برای کاهش احتمال ابتلا به CVD وجود دارد.

خوب خوردن بخش مهمی از یک سیستم قلبی و عروقی سالم است. این یعنی مصرف غذاهایی که چربی اشباع شده ، چربیهای ترانس و سدیم کمی داشته باشند. همچنین بسیار حیاتی است شامل  میوه و سبزیجات ، غلات سبوس دار ، ماهی چرب اگر گیاهخوار نیستید ، آجیل ، حبوبات و دانه ها باشند.

همچنین ، فعالیت فیزیکی بسیار مهم است. هدف WHO برای حفظ قلب سالم انجام هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش بی هوازی متوسط مانند پیاده روی سریع است.

بسیاری از مردم این زمان را به پنج تا ۳۰ دقیقه در هر هفته تقسیم میکنند. از طرف دیگر ، آنها می توانند این رژیم را به۷۵ دقیقه از ورزش هوازی با شدت زیاد ، مانند دویدن یا دویدن عوض کنند.

پیامدهای مطالعه

دکتر سلیم ویرانی ، متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی مایکل دبیکی و استاد قلب و عروق در کالج پزشکی بیلور در هیوستون ، که در این مطالعه شرکت نکرده است ، انتقاداتش را به این مطالعه ابراز کرده است.

وی خاطرنشان می کند که محققان در ابتدای مطالعه میزان “خستگی” را اندازه گیری نکرده اند که میتوانست ۴.۵. سال بعد به آنها امکان مقایسه این دو تست را می دهد.

با این حال ، شراک می گوید مردم می توانند از این علائم به عنوان نشانه ای که باید توجه بیشتری به سلامت قلبی و عروقی خود داشته باشند و احتمالاً تغییراتی که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد بهره ببرند.

“مردم دوست ندارند بشنوند “درست بخورید و ورزش کنید.” این دو تا از بزرگترین قطعات  مشاوره بهداشت عمومی هستند، و ما میگوییم تقریبا با هر بیماری ارتباط دارند و این کاملا درست است.”

شراک نتیجه می گیرد: “افرادی که قادر به حفظ وزن خود هستند ، سطح فعالیت خود را حفظ می کنند ، اثر خستگی کمتر و مطمئناً خطر قلبی عروقی کمتری با گذشت زمان دارند.”

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید