انتشار این مقاله


کدام موادغذایی به افزایش طول عمر کمک می‌کنند؟

افرادی که مواد غذایی غنی از فلاونوئید مصرف می‌کنند، در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان مصون اند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوشیدن چای یا خوردن سیب یا هر نوع مواد غذایی غنی از فلاونوئید می‌تواند از افراد در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت کرده و به افزایش طول عمر کمک کند.

افرادی که روزانه بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید مصرف می‌کنند، بیشتر عمر می‌کنند و سالم‌تر هستند. اگر روزانه یک پرتقال، یک سیب، ۱۰۰ گرم کلم بروکلی، ۱۰۰ گرم بلوبری و یک فنجان چای میل کنید، دریافت ۵۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید تضمین می‌شود.

فلاونوئید آنتی ‌اکسیدان و بخشی از پلی فنول است که در گیاهان یافت می‌شود و دارای خواص درمانی زیادی است و به جلوگیری از بیماری‌های مختلف و افزایش طول عمر کمک می‌کند. سیب، گیلاس، شکلات تلخ، گلابی، چای، کلم و انواع توت از جمله بلوبری و توت فرنگی منابع خوبی از فلاونوئید هستند.

کشف اثر محافظتی فلاونوئید در کاهش خطر برخی بیماری‌ها حاصل مطالعه‌ی جدیدی است که در آن رژیم غذایی ۵۳۰۴۸ دانمارکی به مدت بیش از ۲۳ سال مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر نیکولا بوندونو، نویسنده اصلی مطالعه، می‌گوید:

مصرف انواع مختلف ترکیبات فلاونوئید که در مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلف گیاهی یافت می‌شود، حائز اهمیت است.
یک فنجان چای، یک سیب، یک پرتقال، ۱۰۰ گرم بلوبری و ۱۰۰ گرم کلم بروکلی طیف گسترده‌ای از ترکیبات فلاونوئید و در کل بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید را تامین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه مثبت اندیشی به افزایش طول عمر کمک می‌کند؟

محققان دریافتند که افرادی که مواد غذایی غنی از فلاونوئید مصرف می‌کنند، در برابر بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های مرتبط با سرطان مصون اند. همچنین دریافتند که مصرف روزانه‌ی مواد غذایی غنی از فلاونوئید بیشترین اثر حفاظتی را برای افراد الکلی و سیگاری دارد.

افراد سیگاری یا افرادی که روزانه نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های مزمن هستند. علت این است که مصرف سیگار و الکل می‌تواند به عروق خونی آسیب وارد کند و باعث التهاب سلولی شود که این نیز منجر به ریسک بالای ابتلا به بیماری‌های جدی می‌شود.

فواید بالقوه سلامتی فلاونوئیدها به اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی و توانایی آن در بهبود عملکرد عروق خونی مربوط است. این ممکن است توضیحی برای این باشد که چرا افراد سیگاری و الکلی بیشتر از مواد غذایی غنی از فلاونوئید سود می‌برند.

توجه داشته باشید که مصرف فلاونوئید نمی‌تواند با همه‌ی خطرات افزایش‌یافته‌ی مرگ ناشی از استعمال دخانیات و مصرف بالای الکل مقابله کند. بهترین عمل برای سلامتی ترک سیگار و مصرف الکل است. تغییر این نوع از شیوه زندگی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، بنابراین تشویق به مصرف فلاونوئید در عین تشویق به ترک مصرف سیگار و الکل، می‌تواند روشی تازه برای کاهش خطرات افزایش‌یافته باشد.

این مطالعه در Nature Communications منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید