انتشار این مقاله


فلج خواب: دلایل، نشانه‌ها و راه درمان

فلج خواب عدم توانایی در حرکت کردن یا حرف زدن بلافاصله بعد از بیدارشدن تعریف میشود. این میتواند برای کسانی که به این پدیده عجیب مبتلا هستند بسیار لحظه ترسناکی باشد، اما علی رغم باورهای قبلی، احساس فلج از موجودات ماورا طبیعی ناشی نمیشود. دلایل در طول خواب حرکت سریع چشم (REM) مغز رویاهای زنده […]

فلج خواب عدم توانایی در حرکت کردن یا حرف زدن بلافاصله بعد از بیدارشدن تعریف میشود. این میتواند برای کسانی که به این پدیده عجیب مبتلا هستند بسیار لحظه ترسناکی باشد، اما علی رغم باورهای قبلی، احساس فلج از موجودات ماورا طبیعی ناشی نمیشود.

دلایل

در طول خواب حرکت سریع چشم (REM) مغز رویاهای زنده و روشنی دارد، درحالیکه ماهیچه های بدن اساسا خاموش است.در طول خواب، ماهیچه ها نمیتوانند حرکت کنند بنابراین فرد نخواهد توانست رویاهایش را با بدنش انجام دهد.فلج خواب وقتی اتفاق می افتد که فرد قبل از اینکه REM تمام شود از خواب بیدار میشود.فرد هشیار خواهد بود، اما توانایی بدن برای حرکت فعلا باز نگشته است.

چیزهای متعددی میتواند باعث فلج خواب شود.برای مثال، عدم خوابیدن، بعضی داروها و بعضی اختلالات خواب، مانند آپنه خواب و محرکها.همچنین، فلج خواب به طور اختصاصی در بیماران دارای حمله خواب دیده میشود.

طبق یک تحقیق در ۲۰۱۱، ۷.۶ درصد جمعیت مشکلاتی در خوابیدن دارند.افراد دارای اختلالات ذهنی مانند اظطراب و افسردگی بیشتر در معرض فلج خواب هستند.طبق این تحقیق، ۳۱.۹ درصد از کسانی که اختلالات ذهنی دارند قسمتهایی از آن را تجربه کرده اند.

نشانه ها

افراد مبتلا به فلج خواب اغلب نمیتوانند بدن خود را حرکت دهند یا بلافاصله بعد از خوابیدن حرف بزنند.این میتواند یک الی دو دقیقه طول بکشد.افرادی که فلج خواب را تجربه میکنند شاید یک وزنه روی سینه خود یا خفگی احساس کنند.

در گذشته، این طور باور میشد که شیاطین با پایین نگه داشتن افراد یا نشستن بر روی سینه آنها باعث فلج خواب میشوند. این اغلب به دلیل توهم ها بود، که یک نشانه عمومی در طول فلج خواب بود زیرا مغز همچنان در حالت رویا دیدن است.افراد چنین میگفتند که هنگام فلج روح، شیاطین و سایر شبح های عجیب را میدیدند.

پیشگیری و درمان

برای اکثر افراد، درمانی برای فلج خواب وجود ندارد.راه چاره پیشگیری و درمان علتهای اساسی است

بعد از یک قسمت فلج خواب، شاید ضروری نباشد تا از دکتر وقت ملاقات بگیریم.هریس میگوید: اگر شما به ندرت دچار فلج خواب میشوید، اما هنوز به متخصص مراجعه نکرده اید، مطمئن شوید که بهداشت خواب شما ذرست و قابل اطمینان است.برای مثال، فلج خواب میتواند نشانه ای بر این باشد که شما کم میخوابید.کسانی که مبتلا هستند باید طبق یک روال عادی خواب کافی داشته باشند، از الکل، نیکوتین و دارو در هر شب اجتناب کنند.آنها هچنین باید کافئین را بعد از ۲ ظهر محدود کنند و وسایل الکتریکی را بیرون از اتاق خواب نگه دارند. اگر این چیزها کارگر واقع نشد، و شما همچنان دچار فلج خواب هستید که رفته رفته بیشتر هم میشود، به یک متخصص مراجعه کنید تا اگر یک علت اساسی وجود داشته باشد که فلج خواب از آن ناشی میشود،مورد بررسی قرار گیرد.

طبق سیستم سلامت انگلیس (NHS) فلج خواب خطرناک نیست، بنابراین کسانی که به شدت دچار فلج خواب هستند شاید دوره کوتاهی داروی ضد افسردگی مانند کلومیپرامین برای آنها تجویز شود.

در طول حمله مهم است که آرام باشیم و به یاد داشته باشیم که به زودی میگذرد.هریس میگوید: کار چندانی وجود ندارد که شما بتوانید در طول حمله آن را انجام دهید فقط به خود بگویید که این موقتی است و به زودی میگذرد و من میتوانم دوباره حرکت کنم.این میتواند وقتی یک یا دو قسمت را تجربه کرده اید خیلی مفید باشد.این حمله ها میتوانند بسیار ترسناک باشند، خصوصا وقتی که تا به حال آن را تجربه نکرده باشید.

 

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید