انتشار این مقاله


زیاد کابوس می‌بینید؟ احتمالا بیش از اندازه می‌خوابید

محققان در‌یافته‌اند که ممکن‌ است کابوس‌های شبانه با میزان خوابتان در ارتباط باشد.

شاید اخیراً دیده‌ باشید که بدون هیچ‌گونه لباسی به سر کار رفته‌اید یا در آزمونی شرکت کرده‌اید که بسیار مهم‌ بوده‌است و شما هیچ چیزی را مرور نکرده‌اید! اگر می‌خواهید که از این دست کابوس‌ها نبینید احتمالاً بهتر است کمتر از ۹ ساعت در روز بخوابید!

استفان ریک، که به همراه همکارانش در دانشگاه اکسفورد بر انجام یکی از بزرگ‌ترین مطالعات صورت‌ گرفته در زمینه‌ی کابوس‌های شبانه در عموم افراد کار می‌کند، بیان کرد: “افراد عموماً به دنبال مواجه‌شدن با رویدادی ناراحت‌کننده و ناخوشایند، کابوس می‌بینند و مطالعات خواب، مخصوصاً در زمینه‌ی کابوس‌های شبانه، بیشتر افرادی را مد‌ نظر گرفته‌است که دارای شرایطی چون  اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) هستند. اما بسیاری از افراد به طور مشابه‌ای کابوس می‌بینند.”


مقاله مرتبط:

این تیم‌ تحقیقاتی، ۸۴۶ نفر را از طریق تبلیغات‌ رسانه‌ای و افرادی که به مطالعات خواب علاقه‌مند بودند، جذب‌ کرده و مورد بررسی قرار‌ دادند. این تیم از افراد خواسته‌بود که به پرسش‌نامه‌ای مجازی پاسخ دهند. از آن‌ها پرسیده شده‌بود که در طول دو هفته‌ی گذشته تقریباً چند بار کابوس دیده‌اند، و این که چقدر برایشان دلهره‌آور بوده‌ است. پاسخ افراد در سیستم امتیاز‌بندی‌ای که به “امتیازبندی شدت کابوس” خوانده می‌شد، شرکت‌ داده و طبقه‌بندی شد.

هر داوطلب از نظر داشتن حالات PTSD نیز مورد بررسی قرار گرفت و از آن‌ها درمورد جنبه‌های دیگر زندگیشان سوال‌ شد. برای مثال این که اخیراً با اختلال یا بیماری‌ای دست و پنجه نرم کرده‌اند یا خیر و یا این که به تازگی مشکلات قانونی داشته‌اند یا نه. همچنین میزان نگرانی آن‌ها و میزان خواب و مصرف الکل آن‌ها نیز مورد پرسش قرار گرفته‌ بود.

نگرانی و چرت‌زدن

شاید خوش‌حال‌کننده نباشد امّا محققان دریافتند که تکرر و تعداد دفعاتی که یک فرد کابوس می‌بیند، بیشترین ارتباط را با میزان نگرانی‌های وی از آینده و یا این که نکند که کاری را اشتباه انجام دهد، دارد. تیم‌تحقیقاتی بیان کرد که نگرانیِ قبل خواب، منشأ اصلی خواب‌های منفی شبانه است و میزان مواجه با کابوس و شدت آن را را افزایش می‌دهد. بر اساس این که خواب‌ها بازتابی از تجارب روزمره‌ی افراد هستند، سعی‌شد که از میزان نگرانی در این افراد کاسته شود.


مقاله مرتبط: با جنبه های مثبت نگرانی آشنا شوید!

امّا تیم‌ تحقیقاتی هم‌چنین ارتباطی را میان وقوع کابوس‌های شبانه و خوابیدن بیش از ۹ ساعت در روز یافتند. ریک در این مورد می‌گوید: “خوابیدن برای مدت‌طولانی، مثلاً بیشتر از ۹ ساعت در روز، به دلیل این که می‌تواند دوره‌های خواب REM یا حرکت سریع چشم‌ها را، که در اواسط خواب شروع می‌شوند، افزایش دهند. کابوس‌های شبانه عموماً در این دوره ها اتفاق می افتند.

گاهی، نگرانی‌ها عامل کابوس نیستند، در عوض، ممکن است افرادی که کابوس می‌بینند، با اختلالات خواب درگیر بوده و شب‌های بعد بخاطر جبران این اختلالات و نگرانی حاصل از آن‌ها، مدت بیشتری در طول هفته بخوابند. ارتباط میان نگرانی‌ها، کابوس‌های شبانه و خواب زیاد هر چه که باشد، امکان این وجود دارد که قابل مداخله و درمان باشد.


مقاله مرتبط: خواب REM ، باعث تمایل به غذاهای شیرین و چرب می‌شود

ریک بیان می‌کند: “برای مثال نگرانی‌ها از طریق مداخلات شناختی-رفتاری قابل‌ بهبودی‌اند. انجام تحقیقات بیشتری که ما را بیشتر به سمت تسکین و بهبودی کابوس‌ها پیش ببرد، بسیار جالب‌توجه است.”

مصرف الکل و تمرین‌های ورزشی به نطر نمی‌آید که تاثیر آن‌ چنانی و قابل‌توجه‌ای بر کابوس‌های شبانه داشته باشند. ریک در این باره می‌گوید: ” این نکته‌ی سورپرایز کننده‌ای بود. مطالعات قبلی نشان‌ داده‌اند که مصرف الکل میزان دوره‌های خواب REM را در نیمه‌ی دوم شب، افزایش می‌دهند که این خود باعث افزایش کابوس‌های شبانه می‌شود. و این نکته توجه بیشت را می‌طلبد.”
متاسفانه این تیم‌تحقیقاتی تاثیر غذای مصرفی را بر موضوع، مورد بررسی قرار نداده‌است.


مقالات مرتبط:

 

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید