انتشار این مقاله


خواب REM ، باعث تمایل به غذاهای شیرین و چرب می‌شود

 هنوز به خوبی مشخص نشده‌است که کم خوابی چه نقشی در نواحی از مغزی که میل به مصرف مواد غذایی ناسالم را کنترل می‌کنند ؛ ایفا می‌کند . اما مقاله‌ای که در ۶ دسامبر در مجله عرضه Elife منتشر شده نشان می دهد که خواب REM (حرکت سریع چشم) منجر به افزایش مصرف غذاهای ناسالم، […]

 هنوز به خوبی مشخص نشده‌است که کم خوابی چه نقشی در نواحی از مغزی که میل به مصرف مواد غذایی ناسالم را کنترل می‌کنند ؛ ایفا می‌کند . اما مقاله‌ای که در ۶ دسامبر در مجله عرضه Elife منتشر شده نشان می دهد که خواب REM (حرکت سریع چشم) منجر به افزایش مصرف غذاهای ناسالم، مخصوصا ساکارز و چربی می‌شود .

محققان در دانشگاه موسسه بین المللی تسوکوبا برای خواب یکپارچه پزشکی (IIIS) از یک روش جدید برای تولید REM در موش‌هااستفاده می‌کنند ، در این روش با یک تکنیک مواد شیمیایی ژنتیکی از رفتار واسطه نورون‌های قشر فرونتال جلوگیری می‌کنند .

محققان IIIS کشف کردند که مهار این سلول‌های عصبی اثر کم خوابی REM در مصرف ساکارز را معکوس می‌کند در حالی که هیچ تاثیری در مصرف چربی ندارد .

خواب REM یک مرحله منحصر به فرد از خواب در پستانداران است که به مرحله خواب عمیق نزدیک است و مشخصه آن حرکت تصادفی چشم هم‌زمان با فلج تقریبا کامل بدن است.

قشر جلوی مغز نقش مهمی در قضاوت در مورد دلپذیری غذاها از طریق طعم، بو و ظاهر غذا ایفا می کند. علاوه بر این، افراد چاق در معرض افزایش فعالیت در قشر جلویی مغز قرار دارند.

Kristopher McEown نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: “نتایج ما نشان می‌دهد که قشر جلوی مغز میانی ممکن است یک نقش مستقیم در کنترل تمایل به مصرف غذاهایی با محتوای بالای ساکارز ، در زمان کم خوابی داشته باشد.”

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید