انتشار این مقاله


ارتباط فلوراید و آسیب کبد و کلیه در نوجوانی

طبق مطالعات انجام شده توسط محققان Mount Sinai استفاده از فلوراید ممکن است در بزرگسالی موجب آسیب کبد و کلیه‌ها و اختلال در عملکردشان شود.

طبق مطالعات انجام شده توسط محققان Mount Sinai استفاده از فلوراید ممکن است در بزرگسالی موجب آسیب کبد و کلیه‌ها و اختلال در عملکردشان شود.

در این مطالعه رابطه بین میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی و خون با سلامت کلیه و کبد در بین نوجوانان شرکت کننده در بررسی ملی بهداشت – گروهی از مطالعات که سلامت و رفاه تغذیه ای را در ایالات متحده ارزیابی می کند – بررسی شده است.

این یافته‌ها نشان داد که قرار گرفتن در معرض فلوراید ممکن است منجر به تغییر عملکرد کلیه و کبد در بین جوانان در ایالات متحده شود ، جایی که ۷۴ درصد از سیستم های آب عمومی ، فلورید را برای مزایای بهداشت دندان به آب آشامیدنی اضافه می کنند.

آب فلوراید دار منبع اصلی قرار گرفتن در معرض فلورید در ایالات متحده است. یافته ها همچنین حاکی از آن است که نوجوانان با عملکرد کلیه یا کبد ضعیف تر احتمالا فلوراید بیشتری را در بدن خود جذب می‌کنند.

طبق مطالعات پیشین قرار گرفتن در معرض این ماده در حیوانات و بزرگسالان با سمیت کلیه و کبد در ارتباط بوده است ، اما این مطالعه اثرات قرار گرفتن به مدت طولانی و مزمن اما با دوز پایینی از فلوراید را بین جوانان و نوجوانان بررسی کرده است.

این مورد برای مطالعه مهم است زیرا بدن کودک تنها ۴۵ درصد فلوراید را در ادرار از طریق کلیه ها دفع می کند ، در حالی که بدن یک فرد بالغ ۶۰ درصد آن را پاک می کند و از طرفی کلیه ها بیش از سایر ارگان های بدن در بدن فلورید را فیلتر و دفع می کنند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ممکن است نگرانی هایی در مورد سلامت کبد و کلیه با افزودن گسترده این ماده طی مداخلات بهداشت عمومی وجود داشته باشد.مطالعات آینده نگر برای بررسی تأثیر قرار گرفتن در معرض سطح پایین فلوراید اما به صورت مزمن بر عملکرد کلیه و کبد در جمعیت ایالات متحده مورد نیاز است.

این مطالعه با استفاده از فلوراید اندازه گیری شده در نمونه خون ۱۱۹۸۳ نوجوان و میزان فلورید آب آشامیدنی در خانه های ۱۷۴۲ نوجوان اندازه گیری شد.

اگرچه غلظت فلوراید آب آشامیدنی به طور کلی کم بود ، مکانیسم های مختلفی وجود دارد که بیان می‌کند حتی مقادیر کم قرار گرفتن در معرض فلوراید نیز ممکن است به عملکرد کلیه یا کبد آسیب برساند.

یافته های این مطالعه ، همراه با مطالعات قبلی در مورد قرار گرفتن در معرض دوز بالای فلوراید در کودکی ، نشان می دهد که یک رابطه وابسته به دوز بین فلوراید و شاخص های عملکرد کلیه و کبد وجود دارد.

در صورتیکه این یافته ها در مطالعات دیگر تأیید شود ، نشان می دهد که دراجرای دستورالعمل ها و توصیه های بهداشت عمومی ، توجه به عملکرد کلیه و کبد کودکان مهم است و باید در نظر گرفته شوند.

عوارض جانبی احتمالی نیز شامل آسیب سیستم کلیوی ، آسیب کبد ، اختلال عملکرد تیروئید ، بیماری استخوان و دندان و اختلال در متابولیسم پروتئین باید مد نظر قرار داده شود و با سنجش تمام عوامل برنامه فلوراید زنی به آب آشامیدنی اجرا شود.

.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید