انتشار این مقاله


پنج راهى كه مطالعه مى‌تواند از اين طريق سلامتى را بهبود بخشد

براى اكثر ما چيزى بهتر و آرامش بخش تر از متمرکز شدن در مطالعه ى يك كتاب خوب نيست مطالعه مى تواند ما را حداقل به طور موقت به دنيايى ديگر سوق دهد و لوازم دورى از استرس هاى روز مره را برايمان فراهم كند. ولى به طور روز افزون محققان به دستاورد هايى دست […]

براى اكثر ما چيزى بهتر و آرامش بخش تر از متمرکز شدن در مطالعه ى يك كتاب خوب نيست

مطالعه مى تواند ما را حداقل به طور موقت به دنيايى ديگر سوق دهد و لوازم دورى از استرس هاى روز مره را برايمان فراهم كند. ولى به طور روز افزون محققان به دستاورد هايى دست مى يابند مبنی بر اینکه مطالعه مى تواند فوايد قابل ملاحظه و واقعی براى سلامتى و تندرستى فرد به ارمغان بياورد.

با رهبرى محققان دانشگاه سلامت عمومى ييل، مطالعه اى پايه گذارى شد و حاصل آن چنين بدست آمد كه افراد بالغى كه مطالعه ى هفتگى حداقل سه ساعت و نيم را گزارش كرده بودند نسبت به آنهايى كه هيچ كتابى نخوانده بودند ٢٣ درصد كمتر احتمال مرگ را در طول ١٢ سال مدت تحقيق تجربه كردند.

با اين كه محققان نتوانستند مكانيسم دقيقى از علت افزايش طول عمر حاصل از مطالعه كتاب را نشان دهند، آنها به مطالعات گذشته خاطر نشان كردند كه مطالعه مى تواند موجب افزايش ارتباط ميان سلول هاى مغزى شود، كه اين امر احتمالا در نزول خطر ابتلا به بيمارى هاى تخريبگر نورون ها كه طول عمر را مى كاهند، موثر باشد.

اين مطالعه نشان داد كه ٧٥ درصد از افراد بزرگسال آمريكا كه در طول يك سال اخير (در زمان مطالعه) حداقل يك كتاب را خوانده بودند گزارش هاى وضع سلامتى آنها رضايت بخش بوده است.

اگر فكر مى كنيد كه شما شرايطى مثل ٢٥ درصد بقيه داريد و مطالعه براى شما كا مشقت آورى است، شايد دانستن اين نکته كه اين امر چقدر مى تواند در بهبود وضع سلامتى شما موثر باشد، شما را به دورى از تلوزيون و نزدیکی به سمت كتابخانه سوق دهد.

  • مطالعه مى تواند موجب كاهش استرس شود حتى موثر تر از گوش دادن به موزيك و پياده روى!

استرس مطابق نظر عمومى در ابتلا به ٦٠ درصد از بيمارى هاى گونه انسان دخيل است؛ استرس مى تواند خطر سكته هاى مغزى و قلبى را به ترتيب ٥٠ و ٤٠ درصد افزايش دهد.

هرچند زندگى روز مره عملا از بين بردن استرس را غير ممكن كرده ولى راهكار هاى مختلفى وجود دارند كه مى توانند شما را در جهت كاهش استرس خود يارى دهند و از تبديل شدن آن به معضل مهم سلامتى خوددارى كنند. يكى از اين راهكار ها قرائت كتاب است.

  • مطالعه مى تواند سرعت نزول مهارت هاى شناختى را كاهش دهد

با افزايش سن، مغز ما رويكرد قهقرايى به خود مى گيرد، و كار هاى شناختى كه برايمان در حالت طبيعى عادى به نظر مى رسید مانند به خاطر سپردن شماره ها  يا اسامى يا شماره پلاك را می تواند بسيار چالش برانگيز کند.

ولى با توجه به تعدادى مطالعات انجام شده، مطالعه مى تواند در كاهش سرعت اين روند و حتى جلوگيرى از آن يارى رسان ما باشد.

و حتى از مشكلات عديده شناختى مثل آلزايمر مبارزه كند و آن را در هم شكند.

همچنين طى مطالعه اى عمل آمده در دانشگاه شيكاگو كه با محوريت دكتر Robert S. Wilson اين نتيجه حاصل شد كه افرادى كه در طول عمر خود با چالش هاى محرك مغز از جمله مطالعه كتاب سر و كار داشتند در دوران پيرى و نزديك مرگ كمتر از علايم زوال مرگ يا dementia رنج بردند و نيز احتمال بروز آلزايمر در آنها ٢ و ١/٢ برابر كمتر بوده است.

  • مطالعه مى تواند موجب بهبود وضعيت خواب شود

گوشى هاى هوشمند اخيرا به رفيق اوقات خواب ما تبديل شده اند. ايراد چك كردن سريع فيس بوك قبل از خاموشى چراغ ها چيست؟

نظر به تحقيقى انجام شده، اين كار مى تواند آشفتگى عظيمى را براى خواب شما به ارمغان بياورد.

مطالعه اى كه در اوايل سال ٢٠١٦ ميلادى انجام شد و در ژورنال social science & medicine چاپ گرديد نشان داد كه استفاده از گوشى هاى هوشمند، درست قبل از هنگام خواب با كوتاه شدن دوره خواب و افت كيفيت آن ارتباط دارد.

اين نتيجه به علت كاهش توليد ملاتونين -هورمونى كه وقت خواب را برايمان اظلاع مى دهد- در مغز است كه نور منتشره از صفحه گوشى هنگام خواب باعث اختلال در توليد اين هورمون مى شود.

پس چه بهتر است كه هنگام خواب گوشى خود را با كتابى عوض كنيد.

بنا بر سايت mayoclinic ايجاد يك عادت قبل از خواب مثل مطالعه كتاب مى تواند باعث ارتقاى سطح كيفى خواب و تسهيل عبور از مرحله هشيارى به خواب آلودگى شود.

  • مطالعه مى تواند مهارت هاى اجتماعى را تقويت كند

بعضى از افراد كتاب را از جهت دور شدن از زندگى واقعى و مردمانى كه در آن زندگى مى كنند مطالعه مى كنند ولى يك تحقيقى نشان داده است كه وقتى از نقطه نظر مهارت هاى اجتماعى يه اين مسئله نگاه شود مطالعه مى تواند تاثير قابل استفاده اى داشته باشد.

مطالعه اى در سال ٢٠١٣ كه در مجله ى science منتشر گرديد بيان كرد كه اشخاصى كه كتب تخيلى مى خوانند احتمالا ذهن ايده پردازانه قوى ترى داشته باشند. اين مهارتى است كه رفتار، علايق و تفكرات مردم را كه با داشته هاى خودش منافات دارد بهتر درك كند.

نويسنده اين مقاله Keith Oatley از دانشگاه تورنتو كانادا خاطر نشان كرده كه افرادى كه داستان هاى تخيلى مى خوانند نسبت به آنهايى كه علاقه اى به اين گونه داستان ها ندارند مى توانند با ديگران هم احساس تر باشند.

  • مطالعه مى تواند موجب افزايش هوش افراد شود

تحقيقات مختلفى نشان داده اند كه مطالعه در افزايش تعداد لغات افراد موثر است كه اين امر با ارتقاى سطح هوش افراد مرتبط است.

مقاله اى كه در سال ٢٠١٤ در مجله تكامل كودكان منتشر شد بيان داشت كه كودكان داراى مهارت بالاتر خواندن در هفت سالگى نتيجه بهترى از كودكان مشابه كم مهارت تر در تست IQ بدست آوردند.

كودكانى كه كمك هاى كافى براى مهارت هاى خواندن بدست نمى آورند احتمالا امكان بدست آوردن هوش بالاتر را در آینده ازدست خواهند داد.

پس با اين گفته ها بهتر است شما كه نسبت به مطالعه بى توجه هستيد براى ارتقاى سلامتى خود در اوقات زندگى وقتى را براى مطالعه كتاب باز كنيد.

محمد حسين فلاحى


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *