انتشار این مقاله


اگر به طور منظم به این پزشک مراجعه کنید به ذات‌الریه مبتلا نمی‌شوید

بوی بد دهان و زرد شدن دندان‌ها در مقابل بیماری‌هایی که مراجعه‌ی مرتب، ۲ بار در سال، به دندان‌پزشک می‌تواند باعث پیشگیری از آن‌ها شود، اهمیت بسیار کمتری دارند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند مراجعه‌ی منظم به دندان‌پزشک نه تنها به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند بلکه خطر ابتلا به ذات‌الریه – که هر […]

بوی بد دهان و زرد شدن دندان‌ها در مقابل بیماری‌هایی که مراجعه‌ی مرتب، ۲ بار در سال، به دندان‌پزشک می‌تواند باعث پیشگیری از آن‌ها شود، اهمیت بسیار کمتری دارند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند مراجعه‌ی منظم به دندان‌پزشک نه تنها به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند بلکه خطر ابتلا به ذات‌الریه – که هر ساله ۵۰ هزار آمریکایی را به کام مرگ می‌کشد – را نیز کاهش می‌دهد.

در یک بررسی جدید که در کنفرانس سالانه‌ی IDWeek 2016 ارائه‌شده‌است، پژوهشگران داده‌های حاصل از یک نظرسنجی پیرامون استفاده از خدمات دندان‌پزشکی، هزینه‌ها و میزان رضایت بیماران از خدمات را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج حاصل نشان‌دادند با وجود آن که تنها ۱.۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ذات‌الریه‌ی باکتریایی داشتند، آن‌هایی که به دندان‌پزشک مراجعه نکرده‌بودند، احتمال ابتلایشان به ذات‌الریه ۸۶ درصد بیشتر بود.

دکتر Michelle Doll، نویسنده‌ی راهبر مقاله و استادیار طب داخلی دانشگاه ویرجینیا، در این باره می‌گوید:

ارتباط بین سلامت دهان و دندان و ذات‌الریه به خوبی اثبات‌شده‌است و ویزیت دندان‌ها در حفظ سلامت دهان بسیار اهمیت دارد. ما هیچگاه نمی‌توانیم دهان را به طور کامل از باکتری عاری کنیم ولی توجه به بهداشت دهان می‌تواند مقدار باکتری‌های موجود را محدود کند.

دهان پر از باکتری‌های خوب و بد است اما استفاده‌ی منظم از مسواک و نخ‌دندان و مراجعه به دندان‌پزشک دو بار در سال از انتقال تصادفی باکتری‌ها – شامل باکتری‌هایی که ذات‌الریه ایجاد می‌کنند – به ریه‌ها جلوگیری می‌کنند.

این اولین بار نیست که دانشمندان به فواید بهداشت دهان بر سلامت بدن پی می‌برند. پیش‌تر ارتباط باکتری‌های دهانی و احتمال بروز بیماری‌های قلبی و حمله‌های میگرنی در دکترمجازی مورد بررسی قرارگرفته‌اند.

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید