انتشار این مقاله


بیماران مبتلا به میگرن باکتری‌های دهانی متفاوتی دارند!

کسانی که از سردرد های میگرنی رنج می برند در دهان خود به احتمال زیاد دارای باکتری هایی هستند که نیترات (NO۳–) را به نیتریت (NO۲–) و نیتریک اکسید (NO) تبدیل می کنند. البته این یافته دلیلی بر ایجاد میگرن ها توسط این باکتری ها نیست، اما نسبت به هم بی ارتباط هم نیستند. نظریه […]

کسانی که از سردرد های میگرنی رنج می برند در دهان خود به احتمال زیاد دارای باکتری هایی هستند که نیترات (NO۳) را به نیتریت (NO۲) و نیتریک اکسید (NO) تبدیل می کنند. البته این یافته دلیلی بر ایجاد میگرن ها توسط این باکتری ها نیست، اما نسبت به هم بی ارتباط هم نیستند.

نظریه ی دیگری که وجود دارد این است که مصرف غذاهایی خاص مانند شکلات، شراب و در کل مواد غذایی نیترات دار حملات میگرنی را به دنبال دارد. به نظر می رسد بین میکروبیوم فرد و نوع غذای مصرفی ارتباط وجود دارد.

برخی از باکتری ها برخلاف سلول های انسانی قادرند که نیترات را به نیتریت و آن را به نیتریک اکسید تبدیل کنند.  نیتریک اکسید می تواند جریان خون را بهبود ببخشد.

Antonio Gonzalez از دانشگاه کالیفرنیا ژنوم میکروب های روده ای ۱۹۹۶ نفر و میکروب های دهانی ۱۷۲ نفر را بررسی کرد ، اما ژنوم هر دو گروه مشابه ژنوم این میکروب ها در بدن بیماران میگرنی بود و هیچ تفاوت چشمگیری یافته نمی شد. اما بررسی ژن های خاص باعث یافتن تفاوت های ۲ گروه شد.

با بررسی نمونه مدفوع گروه مبتلا به میگرن و گروه غیر مبتلا به میگرن مشخص شد که باکتری های این ۲ گروه نسبت به هم متفاوت هستند، اما بررسی باکتری های دهانی نشان داد که این تفاوت بیشتر و چشمگیرتر است. همچنین ژن کاهنده نیترات در بین بیماران مبتلا به میگرن بیشتر بهم مشابه بودند تا در انسان های عادی.و همین طور میزان تشابه ژن کاهنده نیتریت و نیتریک اکسید در هر ۲ گروه تقریبا یکسان بود.

mouth_microbiota_anp-jpg__530x0_q85_subsampling-2

نیتراتی که به طور گسترده در سبزیجات برگ دار و گوشت یافته می شود به عنوان داروی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد و سردرد هایی را به عنوان عوارض جانبی به دنبال دارد. این سردرد ها می توانند به صورت متوسط بعد از ۱ ساعت از مصرف نیترات و یا به صورت میگرن های شدید پس از ۳ الی ۶ ساعت ظاهر شوند. سردرد های شدید با نیتریک اکسید که باعث گشادی وریدها می شود،در ارتباط است.

Gonzalez امیدوار است که روزی برای هر کسی دهانشوی پروبیوتیکی ساخته شود که به سلامت قلب و عروق کمک کند درحالیکه باعث حمله های میگرنی نشود.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید